Overtreding volle witte lijn

Sienaa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Overtreding volle witte lijn

#1 , 06 jun 2016 00:04

Hallo

Ik heb onlangs onverwacht een overtreding begaan door over een volle witte lijn links in te voegen tijdens een file aan de lichten. Dat moment reed ik achter een camion. Toen ik invoegde zag ik een zwaantje (politieman met brommer) staan en deed hij tekens dat ik naar pechstrook moest komen. Toen wist ik dus exact hoelaat het was want was zonder enig besef. Heb voorbeeldig gedaan en direct motor stilgelegd en raam open. Hij zei van mijn overtreding en dat deze een derde graads is maar ik heb net mijn rijbewijs nog geen 2 jaar. Hij zei dat de rechter daarover beslist en een pv thuis zou krijgen. Maar we zijn nu al 10 dagen later en heb nog steeds niks gehad maar hij heeft ook maar enkel mijn rijbewijs gevraagd en niks van boorddocumenten. En eigenlijk kon hij evengoed de chauffeur van de camion toch ook laten aan de kant zetten voor mij die dezelfde manouvre uitvoerde? Maar waarschijnelijk zag hij iemand jongs zitten en liet hij mij stoppen eh.. Nu zou ik nog iets krijgen/moet ik er mee inzitten dat ik nog een pv krijg?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 06 jun 2016 07:45

Aangezien u beginnend bestuurder bent zal u voor de politierechter dienen te verschijnen. u zal dus geen PV krijgen maar een uitnodiging voor de rechtbank. De rechter is verplicht u een verval tot sturen op te leggen en u zal uw theoretisch of praktijk examen opnieuw moeten afleggen alvorens u uw rijbewijs terug krijgt..

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 06 jun 2016 07:57

Als politie een PV opmaakt moet je toch een verklaring afleggen, welke u moet toegestuurd worden.
Zonder ID en boordocumenten te vragen kan politie geen PV opmaken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Sienaa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2016 12:39

Als politie een PV opmaakt moet je toch een verklaring afleggen, welke u moet toegestuurd worden.
Zonder ID en boordocumenten te vragen kan politie geen PV opmaken.
De politie heeft zelf geen verklaring laten afleggen, hij heeft enkel op mijn fout gewezen, mijn rijbewijs gevraagd en niks meer. Anders van papier werk is er niks gebeurd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2016 14:58

Als politie een PV opmaakt moet je toch een verklaring afleggen, welke u moet toegestuurd worden.
Zonder ID en boordocumenten te vragen kan politie geen PV opmaken.
Heu... Als je geflitst wordt, wordt uw ID en boorddocumenten toch ook niet gevraagd?

Identiteit van de topic starter stond op zijn rijbewijs, en identificatie van zijn voertuig hangt langs de buitenkant (kenteken). Volgens mij voldoende info voor de agent om een PV op te stellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Alexanderzondernaam
Berichten: 113

#6 , 10 jun 2016 11:03

Als politie een PV opmaakt moet je toch een verklaring afleggen, welke u moet toegestuurd worden.
Zonder ID en boordocumenten te vragen kan politie geen PV opmaken.
Waar haal je dat vandaan ?

Het enige wat de politie nodig heeft om een boete op te stellen is een overtreding en de identiteit van de bestuurder (of eigenaar via de kentekenplaat).
Zoals het hier staat, heeft de agent prima zijn/haar werk gedaan.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 10 jun 2016 14:12

Als politie een PV opmaakt moet je toch een verklaring afleggen, welke u moet toegestuurd worden.
Zonder ID en boordocumenten te vragen kan politie geen PV opmaken.
Waar haal je dat vandaan ?

Het enige wat de politie nodig heeft om een boete op te stellen is een overtreding en de identiteit van de bestuurder (of eigenaar via de kentekenplaat).
Zoals het hier staat, heeft de agent prima zijn/haar werk gedaan.
En als TS beweert met een alibi dat hij daar niet is geweest, of dat er iemand anders met zijn wagen reed.
Heb nog nooit geweten als men u staande houd dat ze niet u documenten en ID vragen.
Heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt, maar antwoord was in het geval van TS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mjers
Berichten: 1788

#8 , 10 jun 2016 14:26

Als politie een PV opmaakt moet je toch een verklaring afleggen, welke u moet toegestuurd worden.
Zonder ID en boordocumenten te vragen kan politie geen PV opmaken.
Waar haal je dat vandaan ?

Het enige wat de politie nodig heeft om een boete op te stellen is een overtreding en de identiteit van de bestuurder (of eigenaar via de kentekenplaat).
Zoals het hier staat, heeft de agent prima zijn/haar werk gedaan.
En als TS beweert met een alibi dat hij daar niet is geweest, of dat er iemand anders met zijn wagen reed.
Heb nog nooit geweten als men u staande houd dat ze niet u documenten en ID vragen.
Heb me misschien wat verkeerd uitgedrukt, maar antwoord was in het geval van TS.
Hij heeft zijn rijbewijs afgegeven...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 10 jun 2016 14:45

Opgelet ! Voor de meeste verkeersinbreuken geldt dat het PV binnen de 14 dagen moet verzonden worden. Let hier op het woordje "verzonden", dit is niet "bezorgd". De post kan immers vertraging oplopen.
Indien het PV te laat of niet wordt verzonden, vervalt de bijzondere bewijswaarde, maar blijft het PV wèl gelden als geldige inlichting voor de rechtbank. De rechter kan dan volledig vrij oordelen over de zaak en toch een straf uitspreken of vrijspreken indien uw rechten van verdediging geschonden zouden zijn (bv 2 maanden te laat verzonden).

https://www.jureca.be/gratis-juridisch- ... es-verbaal
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 10 jun 2016 23:59

Politie kan perfect PV opstellen alleen voortgaande op de nummerplaat . In dit geval heeft de agent /inspecteur het rijbewijs gezien. Mogelijk via radio tijdens parkeren navraag gedaan naar titularis nplt. Dat alles correct verlopen.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 11 jun 2016 00:15

Een PV is gewoon een vaststelling. Dus de flikken hebben U niet nodig om een verkeersovertreding vast te stellen.
Alleen uw identiteit moeten ze hebben, zodat ze U nadien kunnen vinden voor het boeket bloemen die ze U gaan opsturen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 11 jun 2016 08:22

Wat gaat die agent in zijn PV schrijven, ik heb voertuig met nr plaat xxxxxxx staande gehouden voor overtreding art nr xxxx.
heb juist zijn rijbewijs gecontroleerd.
Later blijkt dat dit voertuig niet ingeschreven was, geen keuring of BA verzekering had.
Dan heeft die agent bijzonder goed zijn werk gedaan. Hij zal later ook gedacht hebben, als ik deze PV naar parket ga sturen zal ik de doos pralines krijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38590

#13 , 11 jun 2016 18:18

Dan zijn dat bijkomende PV's niets meer maar ook niets minder.
Vaststellingen in de vlucht zijn tenslotte ook zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”