verantwoordelijkheden transport

dubbeldekker
Topic Starter
Berichten: 9

verantwoordelijkheden transport

#1 , 04 jun 2016 07:03

geachte,

gezien het regelmatig veranderen van regels en wetten ivm transport regels ben ik op zoek naar een volledige regelgeving ivm wie voor wat verantwoordelijk is , heb dit reeds aan mijn werkgever en opdrachtgever gevraagd maar die houden zich liever dom , als het werk maar uitgevoerd is
bij het laden of lossen ontstaan er steeds problemen door dat ik niet akkoord ben hoe ze een wagen laden of lossen tenslotte ben ik verantwoordelijk vanaf ik begin te rijden met die lading ,
weet jij soms waar ik aan zo een regelgeving kan geraken en wie voor wat verantwoordelijk is

grt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tybo
Berichten: 145

#2 , 17 jun 2016 00:16

Wet van 15 juli 2013 betreffende het goederenvervoer over de weg:

Artikel 43 § 3.

De opdrachtgever, de verlader, de vervoerscommissionair of de commissionair-expediteur van een vervoer van goederen waarop de communautaire regelgeving, deze wet of haar uitvoeringsbesluiten van toepassing zijn, worden op dezelfde wijze gestraft als de daders van de hierna genoemde inbreuken indien zij instructies hebben gegeven of daden hebben gesteld die tot deze inbreuken hebben geleid :

1° de overschrijding van de toegelaten massa's en afmetingen van de voertuigen of slepen;

2° de niet-naleving van de voorschriften betreffende de veiligheid van de lading van de voertuigen;

3° de niet-naleving van de voorschriften betreffende de rij- en rusttijden van de bestuurders van voertuigen;

4° de overschrijding van de toegestane maximumsnelheid van de voertuigen;

5° de niet-naleving van de voorschriften inzake cabotage over de weg.


KB 01/12/1975- Wegcode

45bis2. De bestuurder van een voertuig van groep C mag zijn voertuig niet gebruiken indien het ladingzekeringssysteem van de in of op het voertuig vervoerde lading niet in overeenstemming is met artikel 45bis. 4.

45bis3. Indien de primaire verpakking van een goed niet voldoende stevig is voor een veilig transport van de goederen, dan moet de verpakker en/of verlader de goederen bijkomend omhullen met een transportverpakking die stevig genoeg is om een goede ladingzekering mogelijk te maken.

De verlader dient de vervoerder waarop hij beroep doet vooraf schriftelijk alle informatie te verschaffen die de vervoerder nodig acht om de goederen te stouwen.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”