Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten

oomshans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten

#1 , 03 jun 2016 16:14

Beste,

ik heb zojuist een uitnodiging tot betaling gekregen op basis van Artikel 14. Vrijmaken van de kruispunten, specfiek "14.2. Zelfs indien verkeerslichten het toelaten, mag een bestuurder een kruispunt niet oprijden wanneer het verkeer zodanig belemmerd is dat hij waarschijnlijk op het kruispunt zou moeten stoppen en aldus het dwarsverkeer zou hinderen of beletten."

Het betreft een kruispunt te Mechelen (Liersesteenweg) dat ik niet ontruimd zou hebben waardoor ik het verkeer zou kunnen gehinderd hebben.

https://www.google.be/maps/@51.033829,4 ... 56!6m1!1e1

Het probleem wordt veroorzaakt door het volgende kruispunt (100m verder) voorzien van verkeerslichten waardoor er een dagelijkse file ontstaat.
In de ochtend- en avondspits is het haast onmogelijk om dit kruispunt vrij te houden, tenzij je vroeg of laat verkeersagressie wil uitlokken.

Ik ging er trouwens van uit dat wanneer je op een voorrangsweg rijdt, je helemaal niet hoefde het kruispunt vrij te houden (er staan ook geen verkeerslichten).

Heb ik hier een punt?

Bovendien is de vaststelling in schabouwelijk Nederlands geschreven.

Greetings,

Hans

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 03 jun 2016 16:20

Daar passeer ik al eens. Het lijkt mij duidelijk dat u daar (net als zovelen) "het dwarsverkeer zou hinderen of beletten" door het kruispunt op te rijden als het iets verder rood licht is. Dat geldt ook voor voorrangswegen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 06 jun 2016 09:18

Dus u geeft toe dat u 1 van die hatelijke chauffeurs bent die een kruispunt niet vrijhouden tijdens de spits?

De basisregel is altijd: rij een kruispunt niet op (of je nu groen hebt, of je zit op een voorangsweg) als je deze niet meteen terug kunt verlaten.
Wat zou je doen als het verkeer vast zit, jij staat op het kruispunt en plots moet er een ambulance afslaan voor een noodgeval?

Boete is 200% correct hier.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2016 09:32

Niet juridisch:
Hoewel het tegen de wegcode is kan ik wel begrijpen hoe dergelijk gedrag ontstaat. Ik kom er zelf niet al te vaak, maar elke keer dat ik er tot nu toe kwam stond er inderdaad een file die amper vooruit ging, en ondertussen wordt heel deze file langs de parallelstraat rechts voortdurend voorbij gereden door een hoop associalen die weigeren op hun beurt te wachten.

oomshans
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2016 21:40

Bedankt voor de reacties, over het algemeen verhelderend.

Het gaat er me niet om dat er iemand uit de zijstraat voor me invoegt, als het kan laat ik er altijd wel eentje tussen ( het misbruik van de parallelstraat is me trouwens ook nog niet opgevallen ) en als het lukt, laat ik ruimte om verkeer uit de tegenovergestelde richting te laten afdraaien. Ik ben namelijk een hoffelijke chauffeur, in tegenstelling tot wat Blaatpraat met zijn zure reactie tracht te insinueren. Maar alle hoffelijkheid ten spijt, de situatie is op dat kruispunt tijdens de avondspits niet bepaald vanzelfsprekend. Dus ik was/ben best wel verontwaardigd over die boete.
Als iedereen daar op de letter artikel 14.2 zou toepassen dan krijg je absurde toestanden en heb je elke avond een file tot in Lier. Dit kruispunt is een potentiële goudmijn als alle overtreders zouden beboet worden... Hopelijk leest de arm der wet niet mee! :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”