Parkeerboete en weggesleept (conflicterende signalisatie)

PS0388
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete en weggesleept (conflicterende signalisatie)

#1 , 03 jun 2016 16:08

Hallo,

Zondagochtend 22/05 is mijn auto weggesleept in Leuven, omdat deze volgens de politie fout geparkeerd stond.
Na inspectie van de 3 verkeersborden in de buurt, is het duidelijk dat deze mekaar tegenspreken.

2x E3 (verboden stilstaan & parkeren) met opschrift:
Parkeerverbod van 17 t/m 27/05
Van 07.00 u tot 19.00 u
uitg. weekend

1x E1 (verboden te parkeren) met opschrift:
Op zondag 22/05/2016
vanaf 6:00 uur
tot 18:00 uur

Schema:
Afbeelding

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn auto werd om 7u15 's morgens op 22/05 gesleept.
Hiervoor heb ik een GAS-boete ontvangen van 55 euro, en waarschijnlijk zal er nog een boete volgen met de sleepkosten (ik schat 150-250 euro?)

Ik heb een foto van mijn auto getrokken toen ik parkeerde om 17u45 (gewoonte van mij wanneer ik in Leuven parkeer).
Hierop is het eerste bord met de tekst 'uitg. weekend' duidelijk te zien.

Kan ik deze boete en eventuele sleepkosten aanvechten? Kan ik ook een compensatie vragen voor het wegslepen van mijn auto zonder enige vorm van communcatie? Zo ja, met welke argumenten?

Wat ik kan bedenken:
- Conflicterende info (het één bord zegt dat ik daar mag parkeren op zondag, het ander niet)
- Het is niet duidelijk welk bord voorrang heeft
- De tekst op deze borden is niet conform MB 11-10-1976, wat stelt dat de tekst op deze borden minimum 45mm hoog moet zijn. Ook is de tekst op papier gedrukt en met ductape bevestigd aan een bord type V. Dit is niet conform art. 70.2.1, 1°

Ps: mijn auto werd gesleept naar de Bodardparking. Ik had de politie telefonisch gecontacteerd, en ze konden mij enkel bevestigen dat mijn auto was weggesleept, maar niet naar waar. Ofwel de Bodardparking, ofwel de parking op de Koning Boudewijnlaan. Mijn eerste gok, Bodardparking, bleek na een half uur wandelen wel correct. Aangezien mijn auto op een openbare parking stond, waren er geen formaliteiten te vervullen om te mogen wegrijden. Dit vind ik eigenlijk ook wel vreemd...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5410

#2 , 05 jun 2016 09:31

Het verkeersbord rechts (niet parkeren op zondag) overruled het vorige bord. Het eindbord was je nog niet gepasseerd. Wel een verwarrende situatie maar zo zijn er wel meer.

PS. Je stond met je achterwiel op de stoep ;-)

PS0388
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2016 22:32

Ja had ik ook gezien op de foto :)
Waarom overrulet het ene bord het andere eigenlijk? Dat is toch in geen enkele wet geregeld?

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 06 jun 2016 09:07

Waarom overrulet het ene bord het andere eigenlijk? ?
Bekijk de verbodsperiode. Dus niet enkel prentjes kijken maar ook onderbord eens lezen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jun 2016 12:11

De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g worden aangevuld met de hiernavolgende borden:

a) begin van de reglementering. [pijl omhoog]
[...]
d)
reglementering over een lange afstand.
[pijl omhoog en omlaag]
Bovenaangeduid bord vult een verkeersbord aan, gelijkaardig aan het verkeersbord dat het begin van de reglementering aanwijst en dat bij wijze van herhaling geplaatst wordt.

Het parkeerverbod wordt opgelegd door het bord 'begin van de reglementering', de rest is een herhaling. Enkel het onderschrift bij de eerste pijl geldt. U bent echt niet verplicht ook nog eens te gaan lezen wet er op het onderschrift van het tweede bord staat, dat maar een herhaling is, en waarvan u mag verwachten dat het onderschrift hetzelfde is. De voorrang gaat naar het eerste bord, met de pijl omhoog.

PS0388
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2016 16:10

Als ik die redenering volg, inclusief de tekst van de onderborden, mag ik daar dus wél staan?

Het eerste onderbord (bij de pijl omhoog) zegt namelijk 'uitgezonderd weekend'.
Het tweede bord (met de dubbele pijl) verbiedt mij om daar (en in de hele straat?) te staan, maar ik nam inderdaad aan dat dit een herhaling was (dit is echter wel een ander verkeersbord, type E3 vs E1)
Het derde bord (met pijl omlaag) is een herhaling van het eerste bord.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 10 jun 2016 15:12

11.4.3.

1° Indien deze verkeersborden langs een rijbaan worden geplaatst, moet elk van hen worden aangevuld met één van de witte borden met zwarte pijl, die voorzien zijn in artikel 70.2.2. van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer (bijlage 3 tot dit besluit). In beginsel wordt dit bord vastgemaakt onder het verkeersbord waarop het betrekking heeft en, in voorkomend geval, onder het blauw onderbord dat dit verkeersbord aanvult. Het mag evenwel opzij van de verkeersborden worden vastgemaakt, als deze in uitkraging geplaatst zijn.

2° Het wit bord met zwarte pijl, dat een reglementering over een korte afstand aanduidt, mag slechts worden gebruikt indien deze afstand niet meer bedraagt dan 30 meter.

3° Een verkeersbord aangevuld met het witte bord met dubbele zwarte pijl moet als herhalingsbord worden geplaatst indien de gereglementeerde zone meer dan 300 m bedraagt.

4° De verkeersborden E9a tot E9d moeten, wanneer ze betrekking hebben op een parking, niet worden aangevuld met een wit bord met zwarte pijl; ze worden geplaatst op de best geschikte plaatsen en in voorkomend geval, rug aan rug.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 jun 2016 22:43

Je mag niet parkeren of stilstaan minder dan 20m voor een (laag) verkeersbord
Ook niet voor de tijdelijke, die dus feitelijk een permanent verbod opleggen ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /189-art24


Niet moeilijk doen en betalen, bij betwisting voor politierechtbank kost het je zonder enige twijfel veel meer

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”