Geen 'parkeerschijf'-borden meer per straat

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Geen 'parkeerschijf'-borden meer per straat

#1 , 31 mei 2016 22:11

Ik moest voor mijn werk afgelopen zaterdag een hele dag in Wetteren zijn om examens af te nemen. Ik kom normaalgezien nooit in deze streek dus had geen benul dat het examencentrum in een blauwe (?) zone lag. Ik was vrij nipt op tijd gearriveerd en liep de straat in kwestie grondig af maar kon nergens een bord of parkeerautomaat bespeuren. Had geen tijd om verder op zoek te gaan maar meende me te herinneren dat parkeerborden echt wel per straat herhaald moeten worden of anders vervallen.

'S avonds bemerkte ik 2 (!) boetes aan mijn voorruit.
Na wat research op www . Parkeren . Be ontdekte ik dat tegenwoordig de borden volgens de wet niet meer verplicht per straat gezet worden, maar enkel bij het binnenrijden van de zone...? En dat ze daarvoor dus geen annulatie kunnen geven.
Hoe kan je dit als mens weten wanneer je er anders nooit komt...? :(
Kan ik nog op een of andere manier onder deze boetes uitkomen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 31 mei 2016 23:06

De zon borden zullen er wel staan.
Ik kan nog begrijpen als men er woont dat men de fout maakt ( gewoonte)
Maar als u er nooit komt en de wegcode lent zou u toch een zonebord moeten herkennen.
Zal dus mogelijk ook om retributies gaan dus type gemeentebelasting.
Vermoedelijk hebt u in twee periodes geparkeerd die vermeld worden in het retributiereglement van Wetteren.
Kans om niet te moeten betalen quasi nihil. Er zullen vermoedelijk binnen de x meter wel parkeerticketautomaten staan.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2016 09:20

Na wat research op www . Parkeren . Be ontdekte ik dat tegenwoordig de borden volgens de wet niet meer verplicht per straat gezet worden, maar enkel bij het binnenrijden van de zone...? En dat ze daarvoor dus geen annulatie kunnen geven.
Hoe kan je dit als mens weten wanneer je er anders nooit komt...? :(
Met alle respect, maar in uw geval is niet het opmerken van het bord het probleem, maar wel de kennis van de wegcode.

Reclame

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2016 12:14

Na wat research op www . Parkeren . Be ontdekte ik dat tegenwoordig de borden volgens de wet niet meer verplicht per straat gezet worden, maar enkel bij het binnenrijden van de zone...? En dat ze daarvoor dus geen annulatie kunnen geven.
Hoe kan je dit als mens weten wanneer je er anders nooit komt...? :(
Met alle respect, maar in uw geval is niet het opmerken van het bord het probleem, maar wel de kennis van de wegcode.
Dat ontken ik niet, ik stel me er alleen vragen bij...
Als je dus ergens heengaat waar je nooit eerder geweest bent, moet je dus eigenlijk al een paar straten goed je ogen openhouden en speuren naar elk bord ivm parkeren dat je tegenkomt? Beetje raar toch...

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 01 jun 2016 12:18

Wat doet u in het buitenland... ook zeggen o maar ik kom hier niet dus ben ik maar op de de hoek van de straat gaan staan.
Zoneborden zien er wel anders uit dan de standaard parkeerborden.
Beetje serieus blijven.

LeenW
Berichten: 12825

#6 , 01 jun 2016 12:23

Moet je niet altijd op de verkeersborden letten? Enfin, ga je ook klagen als je een bord bebouwde kom niet hebt gezien bij het binnenrijden en daardoor een boete krijgt voor te snel rijden?

lohabra
Berichten: 1015

#7 , 02 jun 2016 14:50

Dat ontken ik niet, ik stel me er alleen vragen bij...
Als je dus ergens heengaat waar je nooit eerder geweest bent, moet je dus eigenlijk al een paar straten goed je ogen openhouden en speuren naar elk bord ivm parkeren dat je tegenkomt? Beetje raar toch...
Ja, eigenlijk begrijp ik deels je probleem wel. Je rijdt in een buurt waar je niet vaak komt. Op het ogenblik dat je dan zo'n blauwe zone binnenrijdt, ben je nog niet bezig met een parkeerplek te zoeken. En dus wordt het bordje dat het begin van de blauwe zone aanduidt, heel vaak niet opgemerkt (want op dat moment vakkundig weg gefilterd door de hersenen). Eénmaal de parkeerplek gevonden, ziet de bestuurder natuurlijk geen borden meer mbt het plaatsen van de parkeerschijf. Die hoeven er dan ook niet te staan, het bordje dat het begin van die blauwe zone aanduidt, volstaat immers.

Jammer voor u, maar in de rechtbank zal het ongetwijfeld luiden dat u wel degelijk een bord gepasseerd bent die het begin van die zone aankondigt, en u hier maar gevolg aan had moeten geven. Tenzij de wegbeheerder ergens een steekje heeft laten vallen, en er op een invalsweg van die zone zo'n bordje zou ontbreken natuurlijk.

Enkel in dat laatste geval, als u zo'n plek vindt en daarvan bewijsmateriaal verzamelt zodat u in de rechtbank kan aantonen dat u perfect die zone kan binnenrijden ZONDER een bord tegen te komen dat het begin van die blauwe zone aanduidt, zou een rechtszaak mi een kans maken. In alle andere gevallen, zou ik gewoon betalen. De zaak laten voorkomen zou u alleen maar opzadelen met nog véél meer (oa gerechts) kosten.

Een tip mss: als u ergens parkeert, kijk dan niet enkel of u parkeerborden ziet. Kijk mss ook eens of anderen geen parkeerschijf leggen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2016 15:00

Wow wat een felle reacties meteen... Ik zeg gewoon dat ik mij er niet bewust van was dat parkeerborden niet meer elke straat herhaald moesten worden...
Dankjewel voor jullie begrip :D

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 jun 2016 15:04

Dat ontken ik niet, ik stel me er alleen vragen bij...
Als je dus ergens heengaat waar je nooit eerder geweest bent, moet je dus eigenlijk al een paar straten goed je ogen openhouden en speuren naar elk bord ivm parkeren dat je tegenkomt? Beetje raar toch...
Ja, eigenlijk begrijp ik deels je probleem wel. Je rijdt in een buurt waar je niet vaak komt. Op het ogenblik dat je dan zo'n blauwe zone binnenrijdt, ben je nog niet bezig met een parkeerplek te zoeken. En dus wordt het bordje dat het begin van de blauwe zone aanduidt, heel vaak niet opgemerkt (want op dat moment vakkundig weg gefilterd door de hersenen). Eénmaal de parkeerplek gevonden, ziet de bestuurder natuurlijk geen borden meer mbt het plaatsen van de parkeerschijf. Die hoeven er dan ook niet te staan, het bordje dat het begin van die blauwe zone aanduidt, volstaat immers.

Jammer voor u, maar in de rechtbank zal het ongetwijfeld luiden dat u wel degelijk een bord gepasseerd bent die het begin van die zone aankondigt, en u hier maar gevolg aan had moeten geven. Tenzij de wegbeheerder ergens een steekje heeft laten vallen, en er op een invalsweg van die zone zo'n bordje zou ontbreken natuurlijk.

Enkel in dat laatste geval, als u zo'n plek vindt en daarvan bewijsmateriaal verzamelt zodat u in de rechtbank kan aantonen dat u perfect die zone kan binnenrijden ZONDER een bord tegen te komen dat het begin van die blauwe zone aanduidt, zou een rechtszaak mi een kans maken. In alle andere gevallen, zou ik gewoon betalen. De zaak laten voorkomen zou u alleen maar opzadelen met nog véél meer (oa gerechts) kosten.

Een tip mss: als u ergens parkeert, kijk dan niet enkel of u parkeerborden ziet. Kijk mss ook eens of anderen geen parkeerschijf leggen.
Ja inderdaad... Boetes intussen al betaald. Helemaal logisch vond ik het gewoon niet omdat ik inderdaad niet de gewoonte had om enkele straten op voorhand ook al op parkeerborden te letten, er staan er echt wel veel (ook enkele uitzonderingen enzo), maar vanaf nu doe ik dat dan dus wel.

Aan alle anderen: meer is er écht niet aan de hand... Was even een klein tijdelijk frustratiemomentje ;-)
Ik was niet op de hoogte van een gewijzigde verkeersregel.. Da's nog altijd geen misdaad lijkt mij...

Die vergelijking met het buitenland snap ik al helemaal niet maar zal wel aan mij liggen :D

MariaMJ
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 jun 2016 15:08

Ja op andere auto's letten... Geen idee waarom ik daar niet aan gedacht heb. Zal nog vroeg geweest zijn. ;-)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 02 jun 2016 15:28

Een extra tip: je kan geen kwaad doen met altijd je schijf te leggen.
Hoeft er geen te liggen, kan het geen kwaad.
Hoeft er wel 1 te liggen: dan ligt hij er.
Is het betaalzone? Dan zul je wel een parkeerautomaat zien staan, en kun je een ticketje halen.

Enkel in geval van bewonersparking kun je dan nog in de problemen komen. ;-)

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 02 jun 2016 22:21

Ik kan best begrijpen dat iemand die jaren door straat X kon rijden zich kan vergissen als er plots een wijziging is van parkeer of andere borden.
Maar personen die daar nooit komen letten op de borden en zullen die fout niet maken.
Onze buurt is nu 30 km /u geworden wel het inrijden is ook door zoneborden aangegeven ... ik hoor van veel medebewoners dat ze regelmatig te snel rijden juist omdat ze had al zo lang gewend waren.
Als mijn broer hier komt rijdt die netjes dertig want die woont hier niet.
Buitenland was als extra voorbeeld. Ik denk als u tijdens uw vakantie in Bojnice binnenrijdt wel degelijk op de verkeersborden zal letten. :D

Karanog
Berichten: 141

#13 , 03 jun 2016 15:55

Een extra tip: je kan geen kwaad doen met altijd je schijf te leggen.
Klopt, maar in het geval van de ts zou het niet geholpen hebben, wegens ganse dag geparkeerd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 12 jun 2016 22:50

Zone-borden inzake parkeren staan doorgaans op plaatsen waar U nog niet aan parkeren denkt ... en er dus nog niet naar uitkijkt.

In sommige gevallen staan ze er niet ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 13 jun 2016 08:59

Ben uit de buurt, daar staan heel wat verkeersborden voor wat betreft parkeren.

http://www.wetteren.be/product/512/defa ... _n&id=2761
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”