Betwisten parkeerretributie (in babystapjes).

Tom.D
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Betwisten parkeerretributie (in babystapjes).

#1 , 31 mei 2016 20:50

Kan iemand mij, in babystapjes, uitleggen welke procedure je doorloopt als je een een parkeerretributie betwist?
Ik heb via email al laten weten dat er volgens mij iets niet klopt, en dat deze (4) retributies volgens mij niet terecht zijn.
Ik vroeg uitleg waarom ik deze retributie moest betalen, en kreeg een email terug die niet op mijn vraag niet beantwoorde. Toen ik hen daar (vriendelijk en zonder neerbuigend te doen) op wees, kreeg ik een email terug waarin men vermelde niet meer met mij te willen communiceren, omdat ik geen nieuwe argumenten aanhaalde.
In het antwoord stond ook dat ze "de zaak aandachtig hadden onderzocht". Wat duidelijk niet zo was (was bovendien overduidelijk een copy+paste uit een andere email).
Aangezien ze niet meer willen antwoorden, heb ik dit via aangetekend schrijven nog eens verstuurd dat ik niet akkoord ga.
Wat zijn de volgende stappen die er dan aankomen? Ik neem aan dat er dan aanmaningen komen, en dat ik dan via het vredegerecht wordt opgeroepen?
Ik ging reeds naar de eerstelijns bijstand aan de balie. Daar vertelde een, overduidelijk ongeïnteresseerd persoon, me dat ik een advocaat moest nemen?!?! Ik zit zelf in een vrij beroep, en heb ook zo'n soort van eerstelijnsbijstand gegeven, en moest toen ook vaststellen dat er daar een hoop collega's tegen hun zin zaten. Daarom dat ik eerst eens rondhoor.

Dus daarom:
Wat zijn de te nemen stappen? Welke termijnen gaan daar zoal over? Andere valkuilen...?

Wat zijn uw ervaringen met het parkeerbedrijf Antwerpen? Waarschijnlijk is dit voor hen bandwerk. Ik verneem alvast via het internet dat er heel wat te doen in rond het parkeerbedrijf Antwerpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 mei 2016 21:26

Over welk bedrag gaat het?
Waarom ten onrechte?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 31 mei 2016 23:40

Wat is er juist gebeurd en waarom vindt u dat u gelijk hebt.

Reclame

Tom.D
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2016 20:00

Het gaat om 4 retributies. Wagen stond binnen een werfafsluiting. Plaats waar hij stond is in principe zelfs geen openbare weg. Maar ik begrijp de vergissing van de parkeerwachter.
Ik weet redelijk zeker dat deze retributies onterecht zijn, maar als GAPA weigert te communiceren, dan moet je wel zelf beslissen of ze nu terecht zijn of niet.

Wat ik vooral wil weten is de stappen die genomen worden.

Ik weet dat ik aanmaningen krijg, en dacht dat ik daarna door de rechter zou worden opgeroepen, maar dat blijkt niet te kloppen uit wat ik her en der lees.

KrisP
Berichten: 145

#5 , 01 jun 2016 21:48

Kan mij niet uitspreken over de retributies maar toch opletten met te zeggen dat een werfzone geen openbare weg is. Daar zou u nog kunnen van opkijken.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 01 jun 2016 22:08

Ook binnen een werfafsluiting mag men niet parkeren (uitgezonderd diegene die er mogen staan).
Gappa personeel mag ook GAS-boeten uitschrijven ( diegene die de bevoegdheid hebben gekregen na cursus en examen).
Die vier toch op verschillende dagen?
Behoorde u tot het werfpersoneel?
Los van dat zeker in Antwerpen is men volop bezig enkel nog echte werfactiviteiten toe te laten op een werf en is het parkeren van een voertuig zonder werfkaart totaal niet toegelaten.

Bij retributie is het vrederechter die bevoegd is.
Bij GAS-boete via sanctionerend ambtenaar (jurist) bij betwisting politierechtbank.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 jun 2016 07:14

maw: een architect die, om vlug een werf te kunnen inspecteren, zich maar even op dat werf parkeert, kan zich in vele gevallen ook aan een boete/retributie verwachten.

Een werf dient om te werken, hé, niet om een parking voor het werfpersoneel/werfbezoekers aan te leggen. Dat zou misbruik zijn.

BrainTrain
Berichten: 496

#8 , 02 jun 2016 09:55

Als de gronden (wegenis) waarop het voertuig stond nog niet aan de gemeente/stad zijn overgedragen en in principe nog eigendom zijn van de verkavelaar maak je misschien een kans? Dan denk ik dat je kans maakt om aan te tonen dat het geen "openbare weg" is. Maar het is giswerk zonder meer specifieke informatie over "de werf" en uw hoedanigheid in relatie tot die werf.

Tom.D
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 jun 2016 15:02

Voor alle duidelijkheid, gaat hem mij niet om de omstandigheden. Ben er vrijwel zeker van dat die retributies onterecht zijn.
Parkeerwachter mocht daar zelf niet komen (is niet bevoegd, en heeft waarschijnlijk geen aangepaste kleding aan), ik mag (moet) dat wel. Bovendien gaat het waarschijnlijk niet om een openbare weg daar. Dat kan ik pas met volledige zekerheid zeggen als de landmeter is komen opmeten.

Wat mij interesseert is de procedure.
Ik dacht dat na de aanmaningen, je werd opgeroepen door de rechter, maar wat ik het en der verneem is dat bij parkeerretributies anders?

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 04 jun 2016 15:09

Kan u de juiste plaats eens opgeven via bv een link naar een of andere route site ( g..g) of geopunt vlaanderen.

Tom.D
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 jun 2016 10:19

Ik denk niet dat ik mijn vraag uitgelegd krijg. Ik informeer hierover verder. Toch bedankt voor de reacties.

Voor diegene die het echt niet kunnen laten:
https://www.google.be/maps/data=!3m7!1e ... 312!8i6656

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 06 jun 2016 10:41

Voor diegene die het echt niet kunnen laten:
https://www.google.be/maps/data=!3m7!1e ... 312!8i6656
Link werkt niet.

Tom.D
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 jun 2016 12:26

Gevonden! Op het forum van de gerechtsdeurwaarders. Zat goed verstopt.
Voor diegene die met hetzelfde probleem zitten:



bij betekening dwangbevel met bevel om te betalen
(Letterlijke titel hoofding deurwaarders exploot)

Verzoekende partij: GAPA (Gemeentelijk Parkeerbedrijf Antwerpen)
Vroeger moest zulks eerst voor een rechter komen, nu helaas niet meer !

Hoe stel ik verzet in bij die deurwaarder... Kan ik dat zelf ?
En hoe/bij welke rechtbank kan ik GAPA dan dagvaarden om deze vordering te betwisten voor een Rechter ?
(Het gaat hier over 5 parkeerretributie bonnen voor eenzelfde adres op tijd van 6 weken, waar ook GAPA zelf in die 6 weken geen oplossing voor vond, tenzij op goe vallend uit van parkeerwachters toch die retributies te betalen) Kan ik dat persoonlijk... ipv een (dure) advokaat in te huren....

Waar leg ik klacht neer tegen die gerechtsdeurwaarder die mij constant WEIGERT inlichtingen te geven aangaande volgende procedure stappen die hij gaat ondernemen.

MOET ik dagvaarden ? Of zij mij ?

Kortom en bovenop: Van enige KLASSE JUSTITIE gesproken als ikzelf geen verzet/dagvaardiging kan bewerkstelligen

Thx alvast om je antwoord ( Tel te bereiken op : 0488 *** ***)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verzet tegen het dwangbevel over de grond van de zaak is steeds mogelijk. Hierbij is zelfs geen termijn bepaald waarbinnen verzet moet worden gedaan. Wel is bepaald dat het moet gebeuren door middel van een dagvaarding ten gronde.

Aldus moet je een dagvaarding laten betekenen door een gerechtsdeurwaarder aan het GEMEENTELIJK AUTONOOM PARKEERBEDRIJF ANTWERPEN en dit om te verschijnen voor de rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen.

Dit ontwerp van dagvaarding dien je zelf op te stellen of door een advocaat. Na overmaking en na betaling van voldoende provisie zal een gerechtsdeurwaarder dit dienen te betekenen.

Aangaande je vraag tot klacht:
Deze is totaal ongegrond. Het is niet aan de gerechtsdeurwaarder om Uw verdediging op punt te stellen. Dit valt volledig buiten zijn bevoegdheid en verantwoordelijkheid. Indien men juridisch advies wenst staat het iedere Belg vrij om beroep te doen op een raadsman (al dan niet pro deo).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 30 jun 2016 12:44

Een retributies kan men enkel geven als je geparkeerd staat, waar betalend parkeren van toepassing is.
Op een werf parkeren is toch geen betalend parkeren van toepassing, was die werf afgeslopen.
Anders kun je enkel een parkeerboete krijgen.
Advocaat van u rechtsbijstand verzekering inschakelen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 30 jun 2016 15:21

Wij wachten hier nog steeds op de link met Google maps. De reeds doorgegeven link werkt niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”