blauwe zone

lief vrouwtje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

blauwe zone

#1 , 29 mei 2016 20:01

De gemeente waar ik woon heeft onze straat, ivm oa parkeeroverlast van het spoor, verandert in een blauwe zone. Ik vind in de wegcode dat de minister heeft bepaald dat er "bewoners parkeer vergunning" verleend worden. Op het gemeentehuis zegt men dat er geen vrijstelling oid mogelijk is. Als dit nu in de weg code staat is de gemeente dan verplicht bewoners van dergelijke zone's een vergunning te geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38600

#2 , 29 mei 2016 22:05

"" 9 JANUARI 2007. - Ministerieel besluit betreffende de gemeentelijke parkeerkaart.
[B.S. 24.01.2007]

Artikel 1
De gemeentelijke parkeerkaart bedoeld in de artikelen 27.1.4., 27.3.4. en 27ter van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer moet overeenstemmen met het model afgebeeld in bijlage bij dit besluit.

De kaart zoals bedoeld in bijlage bij dit besluit kan evenwel vervangen worden door een elektronisch toezichtsysteem op basis van het kenteken van het voertuig.
Artikel 2
§1. De gemeentelijke parkeerkaart wordt op aanvraag door het gemeentebestuur uitgereikt.""

Het is de bevoegdheid van de gemeente om te beslissen of ze wel dan niet bewonerskaarten uitreiken. Dat is de bevoegdheid van de gemeenteraad op basis van het M.B.
Dus de gemeente krijgt een mogelijkheid om een bewonerskaart in te voeren maar hoeft niet en als ze geen gemeentelijk reglement goedkeuren is er dus ook geen bewonerskaart.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 29 mei 2016 23:04

De gemeente mag dat, maar moet dat niet.

Reclame

lief vrouwtje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2016 22:07

mogelijkheden voor bezwaar tegen dergelijke beslissingen?

Franciscus
Berichten: 38600

#5 , 01 jun 2016 22:18

Wanneer is dat reglement gestemd in jullie gemeente? Beroep binnen ik dacht X dagen bij Bestendige Deputatie provincie.

lief vrouwtje
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jun 2016 03:59

ik weet niet wanneer dat gestemd is. wj zijn daarover in ieder geval niet bericht. dan rijst de volgende vraag of de gemeente ons daar over hadden moeten in lichtten?

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#7 , 02 jun 2016 06:30

Nee

BrainTrain
Berichten: 496

#8 , 02 jun 2016 09:59

Dat is het grote probleem steeds. Je bent als bestuurde al te laat om beroep in te dienen op het ogenblik dat je van de beslissing kennis neemt. En volgens mij is hier de deputatie niet bevoegd (enkel stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen) maar moet je hiervoor naar de Provincie stappen (agentschap binnenlands bestuur of gouverneur)?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 jun 2016 22:53

mogelijkheden voor bezwaar tegen dergelijke beslissingen?
Neen

Is beslissing gemeenteraad om dat al dan niet te doen, geen énkele verplichting toe

Inge VC
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#10 , 05 okt 2016 15:19

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem. Ik woon in Deinze in de Gentstraat. Daar kan geen bewonerskaart aangevraagd worden. Ze verwijzen dan naar de gratis parkings in de buurt. Dit waren er 3 die op max 300 m liggen (St martinuskerk, zijstraat Tolpoortstraat en het station). Nu is die zijstraat vorig jaar blauwe zone geworden en met het betalend worden van de NMBS parking (nu maandag 3/10/2016) aan het station zijn alle parkeerplaatsen rondom het station ook blauwe zone geworden. Aan de St Martinuskerk gaat er af en toe een evenement (kermis, circus,...) door waardoor ik daar niet altijd kan parkeren. Ik vrees dat er daar vanaf nu ook haast nooit plaats zal zijn.

De bewonerskaarten in Deinze gelden enkel voor de straat waar je in woont. Indien ze met zones ipv straten zouden werken kan ik bv in de Tolpoortstraat parkeren met een bewonerskaart. Nu gaat dit niet aangezien ik niet gedomicilieerd ben in de Tolpoortstraat maar in de Gentstraat.

In andere straten in Deinze waar het een betalende of blauwe zone is kunnen de bewoners wel een bewonerskaart aanvragen. Voor de bewoners van de straten rondom het station is dit nu ook het geval. De Gentstraat is 1 van de 2 straten waar dit niet mogelijk bij is.

Is dit niet in strijd met het gelijkheidsbeginsel en is er iets dat hiertegen gedaan kan worden?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 okt 2016 18:22

op basis daarvan niet
je wil net ongelijkheid invoeren, ttz mogen parkeren in een straat waar je niet woont
voor die paar straten heeft men waarschijnlijk wel een motivering klaar - winkelstraten toevallig ? - om geen bewoners parkeren in te voeren
meeste gemeenten gebruiken idd zones, maar er is geen enkele verplichting daartoe

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”