ingetrokken rijbewijs terug krijgen

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

ingetrokken rijbewijs terug krijgen

#1 , 27 mei 2016 21:53

- na overtreding direct 15 dagen ingetrokken
- uitspraak in november 2015: maand rijverbod + theorie opnieuw
- februari 2016: boete gekregen en betaald + bief ontvangen om examen over te doen
- vorig week uitnodiging gekregen van de politie om dit te laten betekenen voor 30/5
- woensdag 25/05, theorie opnieuw gedaan en geslaagd + laten betekenen, ingeven ten laatste op 31/05 (na de treinstaking mooi uitgerekend, hopelijk! :mrgreen: )

In principe geld het rijverbod dus nog 15 dagen tot 15 juni.

Voor de politie was het gene probleem dat ik mijn rijbewijs per aangetekend schrijven ten laatste maandag 30/05 opstuur.
In geval van controle kan ik een kopie plus documenten van inbeslagname voorleggen om aan te tonen dat ik houder ben ven een rijbewijs.

Op de brief van kennisgeving met het oog op tenuitvoerlegging van een interval van het recht op het besturen van een motorvoertuig van het OM staat vermeld:
het verboden is, na het verstrijken van de termijn ven het verval, een motorvoertuig te besturen van de in de categorieën in de beslissing tot vervallenverklaring aangeduid, zonder het slagen in het examen dat eventueel opgelegd is.
Ik heb de uitslag van het examen bij mij en dat werd door het examen centrum ook opgestuurd naar het OM.

Sommige mensen zeggen dat ik effectief eerst mijn rijbewijs terug in handen moet hebben alvorens terug te rijden, anderen dan weer dat ik voldoe aan de voorwaarden, termijn voorbij en geslaagd voor examen waardoor ik terug mag rijden. ook al heb ik het niet fysiek in mijn bezit (analoog aan het rijden op het moment dat ik het opstuur)

Ik vraag dit omdat ik op de uren waarop de griffie open is daar nooit in persoon aanwezig kan zijn en voor een werk opdracht op 18/06 écht niet zonder wagen kan.

Klopt dit ? Ik zit met het wrang (voor)gevoel dat de rechtbank mijn rijbewijs pas terug zal vrijgeven als zij het schrijven ontvangen en verwerkt hebben van het examen centrum. iets wat gezien de traagheid van het gerecht (lange duurtijd tussen overtreding, proces en straf) misschien wel realiteit kan worden en kan ik daar iets tegen doen? Ik werk full time en heb mijn wagen nodig om elke dag naar Brussel te gaan en werk daarnaast ook nog als zelfstandige. nu langere tijd zonder wagen moeten zitten is voor mij pure broodroof waardoor sommige jobs mij meer zouden kosten dan opbrengen. :(

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 27 mei 2016 22:01

U moet terug effectief in het bezit zijn van uw rijbewijs.
Alle andere papiertjes of ze hebben gezegd zijn van geen tel.

Tekst in wet zegt houder zijn en in bezit zijn van uw rijbewijs.
Gezien RB nog op griffie ligt het u het nog niet terug bent u dus geen houder noch in bezit.

Voor zover ik weet is een papiertje dat u geslaagd bent nog altijd geen RB.
Dus niet doen

PS u bent trouwens evenmin verzekerd op dat ogenblik en de straffen in zo'n geval zijn significant hoger dan de maand die u nu hebt gekregen.

Best dat u een andere oplossing zoekt taxi of zo.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 27 mei 2016 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 27 mei 2016 22:06

de politie zelf vertelde mij dat ik met een kopie + documenten van in beslagname mij kon verantwoorden geen fysiek rijbewijs te kunnen voorleggen in de periode dat mijn rijbewijs per post onderweg is naar de griffie. In se stuur ik het op 30/5 zodat dit op 31/5 toekomt en ingaat op 1/06.
Dat was ook de reden waarom ik het heb laten betekenen (ik kon nog tot 30/5 wachten in principe) omdat ik anders niet op mijn werk raak door de treinstakingen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 27 mei 2016 22:12

Wie bij ' de politie' de hoofdcommissaris van de dienst verkeer ? of 'een' agent?
De tekst uis duidelijk wat mij betreft geen rijbewijs niet rijden.
Uw rijbewijs ligt op de griffie punt.
U mag dus niet rijden ongeacht wat er gezegd wordt.
U bent evenmin verzekerd bij om het even wat er gebeurd zal uw verzekering regres uitvoeren

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#5 , 27 mei 2016 22:41

twee verschillende inspecteurs, zowel de persoon welke ik aan telefoon had om inlichtingen te vragen als de persoon bij het ondertekenen van de betekening. Ik laat mijn wagen overigens op het werk staan voor 2 weken. dat scheelt mij in kosten voordelen alle aard. dus ik zal in principe niet rijden zonder rijbewijs op zak. (of misschien juist de weg van het postkantoor naar mijn werk, na het opsturen van mijn rijbewijs per aangetekend schrijven)

Wat mij eigenlijk meer aanbelangt is de procedure voor het terug krijgen en wat er gebeurd met de documenten van het examen centrum.
Wettelijk gezien voldoe ik aan de voorwaarden om op 16 juni mijn rijbewijs terug te krijgen. Als ik mij moet verwachten aan administratieve rompslomp omwille dat de administratie tussen het examen centrum en de griffie niet vlot verloopt had ik daar graag rekening mee willen houden zodoende op 16 juni niet voor een bureaucratische muur te komen staan. zoals ik dus al zei heb ik mijn rijbewijs nodig voor mijn job en wil ik geen halve dag verlof opofferen om nar de griffie te gaan om dan te horen dat ze mijn examen nog niet hebben verwerkt...

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 28 mei 2016 00:43

Zal morgen vermoedelijk de tekst hebben.
Zolang niet in bezit RB blijft u verval lopen.

Zelfde redenering bij iemand die meerdere examens moet afleggen kan periode duren en RB verval periode al verlopen toch zal persoon niet mogen rijden tot alle formaliteiten examen enz vervuld zijn.

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 28 mei 2016 12:34

zou zeer zuur zijn te moeten wachten op administratie terwijl ik wel aan alle formaliteiten voldoe :(

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 28 mei 2016 15:17

van op de site van het OM
(1) Rijverbod minder dan 3 maanden:

Het parket zal u een brief toesturen waarbij u de vrije keuze heeft om de proeven af te leggen in een centrum die vermeld staat op de lijst. U heeft 1 maand de tijd om hier op in te gaan. Het parket zal dan het rijverbod slechts uitvoeren nadat u de proeven (succesvol) heeft afgelegd.
ik kreeg deze brief en antwoordde daarop binnen de termijn waarna ik kort na mijn antwoord een schrijven ontving van het examencentrum met een oproep het examen te komen afleggen. In dit schrijven stond bij mijn wete geen tijdslimiet waarbinnen dat diende te gebeuren. (ik kan het niet meer controleren, ik gaf de brief af bij het afleggen van mijn examen)

Zoals veel belgen werk ik hard en lang, zijn de uren van de examen centra niet compatibel met mijn werkuren en had dit dus geen bij gebrek aan volledige informatie geen dringende prioriteit. ik ging er van uit dat ik aan de formaliteit van het examen kon voldoen in de periode waarbinnen mijn rijbewijs ingetrokken is.

Misschien ben ik aan het panikeren voor niks en zal het geen probleem zijn het terug op te halen na de periode misschien wel, vooral deze onzekerheid is erg nadelig voor mijn planning eind juni. Ik ben zelfstandig in bijberoep in de evenementen sector en heb klanten die erop rekenen dat ik mijn werk kan uitvoeren.

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 29 mei 2016 09:35

Voor de politie was het gene probleem dat ik mijn rijbewijs per aangetekend schrijven ten laatste maandag 30/05 opstuur.
Klopt. Na de betekening, moet u het rijbewijs tijdig doen toekomen op de griffie. Hoe u dat doet, is uw zaak. Persoonlijk gaan afgeven (of laten afgeven door iemand die u zéér goed vertrouwt), kan ook. In dat geval best wel een ontvangstbewijs vragen.

Wettelijke basis: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd1

Artikel 40

Elk verval dat als straf is uitgesproken, gaat in de vijfde dag na die waarop het openbaar ministerie de kennisgeving aan de veroordeelde heeft gedaan. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen.

Onverminderd artikel 49/1 wordt ingeval de veroordeelde nalaat zijn rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs
tijdig te doen toekomen op de griffie, de lopende periode van het verval van rechtswege verlengd met de termijn die is verstreken vanaf de vijfde dag na de in het eerste lid bedoelde kennisgeving tot de datum van effectieve afgifte van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs. Zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen zijn in deze termijn niet inbegrepen. Indien het verval krachtens artikel 38, § 2bis, beperkt is, wordt het verval van rechtswege enkel verlengd indien de afgifte van het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs gebeurt nadat het verval effectief is ingegaan en dit met een termijn gelijk aan het aantal dagen verval dat reeds is uitgevoerd.

Indien er lastens de veroordeelde meerdere vervallenverklaringen als straf zijn uitgesproken, kan het openbaar ministerie deze na de kennisgeving opeenvolgend laten ingaan.


Opgelet: rijbewijs moet tijdig toekomen op de griffie. U bent strafbaar als het rijbewijs daar te laat toekomt :!:

Wettelijke basis: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... -t4hs6afd3

Artikel 49/1

Met geldboete van 200 euro tot 2000 euro wordt gestraft hij die, nadat tegen hem een verval van het recht op sturen werd uitgesproken, zijn rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs niet inlevert binnen de door de Koning bepaalde termijn.

In geval van verzachtende omstandigheden kan de geldboete verminderd worden, zonder dat ze minder dan één euro mag bedragen.

De straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar te rekenen van de dag van de uitspraak van een vorig veroordelend vonnis dat in kracht van gewijsde is gegaan.


(bedragen nog vermenigvuldigen met 6, opdeciemen. daarbovenop 150 euro bijdrage aan slachtofferfonds, daarbovenop gerechtskosten)

In geval van controle kan ik een kopie plus documenten van inbeslagname voorleggen om aan te tonen dat ik houder ben ven een rijbewijs.
Dat klopt dan weer hoegenaamd niet. Dat volstaat niet. U moet houder zijn van een rijbewijs, en dat rijbewijs tevens bijhebben (zie verder).
de politie zelf vertelde mij dat ik met een kopie + documenten van in beslagname mij kon verantwoorden geen fysiek rijbewijs te kunnen voorleggen in de periode dat mijn rijbewijs per post onderweg is naar de griffie. In se stuur ik het op 30/5 zodat dit op 31/5 toekomt en ingaat op 1/06.
Dat was ook de reden waarom ik het heb laten betekenen (ik kon nog tot 30/5 wachten in principe) omdat ik anders niet op mijn werk raak door de treinstakingen.
ALS die agenten u dat verteld hebben, vergissen zij zich schromelijk. U mag met eender welk document proberen te verantwoorden wat u wil: als u wil autorijden op de openbare weg moet u uw rijbewijs effectief bij u hebben.
Zal morgen vermoedelijk de tekst hebben.
Wettelijke basis: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /450-t3hs1

Artikel 21

Niemand mag op de openbare weg een motorvoertuig besturen, tenzij hij houder is van,
en tevens bij zich heeft, een rijbewijs in België regelmatig afgegeven, of een buitenlands nationaal of internationaal rijbewijs onder de voorwaarden vastgesteld door de bepalingen die inzake internationaal wegverkeer van toepassing zijn. Het rijbewijs moet geldig zijn voor de categorie waartoe het voertuig behoort.

De Koning kan, onder de algemene voorwaarden die Hij stelt, vrijstelling verlenen van deze verplichting inzonderheid voor het besturen met het oog op de scholing.

Artikel 22

De bestuurder is gehouden het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs, afgegeven met het oog op de scholing, te vertonen op iedere vordering van een ambtenaar of beambte bevoegd om toezicht te houden op de uitvoering van deze wet en de krachtens deze laatste uitgevaardigde reglementen.



Topicstarter mag dus inderdaad pas weer gaan autorijden als hij zijn rijbewijs effectief weer op zak heeft. Zo die agenten wat anders beweren, verneem ik graag op welke wettekst uit welk KB/MB zij zich dan wel zouden baseren. Ik vrees dat als u hen die vraag zou stellen, het ineens oorverdovend stil gaat worden .....

twee verschillende inspecteurs, zowel de persoon welke ik aan telefoon had om inlichtingen te vragen als de persoon bij het ondertekenen van de betekening. Ik laat mijn wagen overigens op het werk staan voor 2 weken. dat scheelt mij in kosten voordelen alle aard. dus ik zal in principe niet rijden zonder rijbewijs op zak. (of misschien juist de weg van het postkantoor naar mijn werk, na het opsturen van mijn rijbewijs per aangetekend schrijven)
Goede raad: niet doen !
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#10 , 29 mei 2016 14:53

bedankt voor de zeer duidelijke uitleg. ik zal aan een collega vragen mij tot aan het post kantoor te brengen om het op te sturen.

Franciscus
Berichten: 38587

#11 , 29 mei 2016 21:48

En best voor uw werkzaamheden daarna u ook laten brengen en halen.

odyssey
Topic Starter
Berichten: 26

#12 , 31 mei 2016 17:19

vandaag naar de griffie geweest. zeer vriendelijk in uitleg. Ik had de uitslag van de examen resultaten mee welke zij direct in het dossier opgenomen hebben + attest geschreven waarmee ik op 16 juni mijn rijbewijs kan gaan afhalen. alles is/komt dus in orde.

(ik ging per fiets! is maar 5 minuutjes, maar nam wel noodgedwongen een verlofdag gezien de treinstakingen...)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”