Beslagen koplampen

Sanci
Topic Starter
Berichten: 4

Beslagen koplampen

#1 , 26 mei 2016 17:06

Beste,

vorige maand heb ik een auto gekocht met aardig beslagen koplampen. De auto is in maart dit jaar technisch gekeurd, waarbij er geen opmerkingen zijn over de lichten.
Vandaag ben ik echter door agent aangehouden, die mij nu verplicht om de lampen te laten maken omdat ze nu geen goede licht zouden maken en binnen 7 dagen deze op de politie bureau te tonen.

Kan de agent zomaar visueel licht sterkte bepalen, zonder apparatuur dus? Als het licht sterkte niet goed was, dan was de auto in maart niet gekeurd geweest, toch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 26 mei 2016 17:47

Strikt genomen had hij u moeten meenemen naar de keuring om aldaar de lichten te laten afkeuren. U zou ik dat geval de keuringskosten moeten betalen. ('t Is niet omdat de keuring iets niet gezien heeft/ niet opgemerkt heeft dat alles in orde is ...)

Door in te gaan op zijn verzoek - als de koplampen inderdaad aan vervanging toe zijn - bespaar je jezelf die nodeloze keuringskosten en verloren tijd. Als je niet akkoord bent met zijn bevindingen zal je zelf al eerst naar de keuring moeten met de vraag om te attesteren dat die koplampen voldoen aan de technische voorschriften ...

Sanci
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 30 mei 2016 09:51

Dank je wel Sirkii ,

was zo en zo van plan om de koplampen te vervangen, deed ook niet moeilijk tegenover de agent. Vond alleen merkwaardig dat ze 2 maanden hiervoor wel goed door de keuring zijn gekomen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2016 10:56

Tja, keuring is soms meer een kwestie van geluk, dan van technisch in orde zijn, jammer genoeg. Mijn vader's wagen was ooit afgekeurd wegens probleem met de ophanging (schokdempers / vering). Hij is twee dagen later opniew gegaan en was vlotjes door de keuring. Aan de wagen zelf was niets veranderd... (Was wel eerst bij een bevriend garagist langsgeweest die zei dat alles perfect in orde was en hij niet had mogen afgekeurd worden). Toen hij bij het betalen tegen de persoon aan de kassa zei dat zijn wagen twee dagen voordien afgekeurd was, maar dat er niets veranderd was ten opzichte van vandaag, kreeg hij het antwoord: "Dat kan moeilijk, hé, mijnheer, onze apparatuur is dezelfde, hoor." Tja, daar sta je dan. Hij heeft er niet moeilijk over gedaan voor de paar euro's, maar het vertrouwen in de bekwaamheid van de keuring, is wel weg.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 30 mei 2016 11:25

Ik herken mij in wat Gebruiker21 zegt:

Een tweedehands wagen gekocht, blanco gekeurd.
Jaar later ga ik ermee naar periodieke keuring: opnieuw blanco gekeurd.
3 maanden later ga ik opnieuw voor tweedehandskeuring, opeens zijn er problemen met de uitlaat.
Problemen die er al waren toen ik hem gekocht had.

Je gaat me niet zeggen dat een bepaald probleem 2x door de keuring geraakt en een derde keer is dit plots een gevaar op de baan?

giserke
Berichten: 2434

#6 , 30 mei 2016 12:12

Hangt er veel van af wie je voor uw neus hebt, en wanneer je gaat.
Ga je smorgens, wel dan hebben ze tijd. Nipt op tijd savonds, ja dan willen ze op tijd thuis zijn voor Familie te kijken.
Discuteren over een mankement kan dan resulteren in te laat thuis zijn...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”