Keuringsbewijs afgenomen

Diether
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Keuringsbewijs afgenomen

#1 , 25 mei 2016 00:04

Ben tegengehouden door de politie. Mijn voertuig is verlaagd maar nog niet gekeurd ermee.
Nu heeft deze agent mijn Keuringsbewijs in beslag genomen. Zonder hiervan een melding te maken. Nu was mijn vraag of die zomaar mag?
Ik dacht dat ze alleen inschrijvingsbewijs mochten afnemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 25 mei 2016 09:29

De agent heeft gehandeld volgens Art 24 §2 van de wegcode. Dit artikel voorziet in de intrekking van het keuringsbewijs bij de vaststelling van "tekortkomingen".

Rij dus enkel nog met het voertuig van bij je thuis naar het keuringsstation voor keuring en tuningkeuring want je rijdt nu rond met een ongekeurd voertuig. Dit kan ernstige (financiële) gevolgen hebben bij een ongeval.

§2. Voor zover het voertuig ervan moet voorzien zijn, moeten het identificatieverslag en het keuringsbewijs en een document « Visuele keuring van het voertuig » vertoond worden op elk verzoek van een bevoegde persoon. Deze laatste trekt het keuringsbewijs in, bij vaststelling van een tekortkoming die een ernstig gevaar zou kunnen opleveren

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 25 mei 2016 10:25

In principe had de politie onmiddellijk naar de keuring kunnen sturen of voertuig zelf inhouden en de volgende morgen naar de keuring te gaan.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”