onverzekerd rijden, boete of werkstraf

Nicokaboem
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

onverzekerd rijden, boete of werkstraf

#1 , 24 mei 2016 17:17

Hallo,

Ik weet niet goed onder welke categorie ik dit moest plaatsen dus stel ik m'n vraag hier.
Ik heb een ongeval gehad waar ik in mijn recht was,, maar helaas was mijn bromfiets niet verzekerd. Dit maakt voor mijn lichamelijke en stoffelijke schade niet veel uit aangezien het een arbeidsongeval was en ik hiervoor verzekerd ben.
Nu heeft dit wel het nare gevolg dat ik echter veroordeeld zal worden voor onverzekerd rijden.
Mijn vraag is of ik in de rechtbank zelf een werkstraf kan voorstellen aan de rechter in plaats van de waarschijnlijke geldboete?
Aangezien ik financieel dit moment niet zo sterk sta..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 24 mei 2016 17:43

De straffen
Artikel 22

§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.

U kan dat vragen.
Hou er wel rekeing mee dat u vermoedelijk ook rijverbod zal krijgen + fonds slachtoffers + gerechtskosten.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... kstraf.pdf

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”