Scootmobiel gekregen van familielid uit Nederland

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

Scootmobiel gekregen van familielid uit Nederland

#1 , 24 mei 2016 01:22

Beste forumleden, om het kort te houden.
heb een aixam scootmobiel gekregen van een familielid uit nederland.
heb de kentekenbewijs (een bankkaartformaat) meegekregen
deze scooter heeft ook nog een nummerplaat hangen

hoe moet ik deze op mijn naam zetten hier in belgie iemand enig idee?
moet deze eerst in nederland uitgeschreven worden of moet ik rechtreeks via de douane hier?
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 mei 2016 11:19

Die dingen moeten hier toch geen nummerplaat hebben, of vergis ik mij? Hoe u die in Nederland "uitgeschreven" krijgt, is een vraag voor het nederlandse rechtenforum, denk ik. Wat uw verplichtingen hier zijn, weet ik niet precies. U kan eens informeren bij een aixam dealer hier in België wat uw verplichtingen zijn, moest u zo'n wagentje aankopen. Zij zullen u ongetwijfeld kunnen zeggen of hie deze ergens moet laten registreren, welke verzekering u moet hebben, etc...

Randopmerking (off topic): ik vind die wagentjes bijzonder gevaarlijk buiten de bebouwde kom. Ik zie ze geregeld op wegen waar je 90 km/u mag. Levensgevaarlijk als daar plots zo'n klein wagentje tegen minder dan de helft van de toegelaten snelheid opduikt (want meer dan 40 km/u halen deze niet). Ook vreemd dat je daar zonder rijbewijs mee mag rijden: ik zie binnen de bebouwde kom veel "stomme stoten" gebeuren met die wagentjes: voorrang van rechts negeren, ronde punten oprijden zonder voorrang te verlenen aan verkeer op het ronde punt, etc... Allemaal dingen die je moet weten als je een rijbewijs wil behalen, maar ja, voor zo'n wagentjes heb je geen rijbewijs nodig, dus waar zouden ze het geleerd hebben? Wie deelneemt aan het verkeer wordt geacht de regels te kennen, uiteraard, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 24 mei 2016 11:23

sinds kort moeren ook brommobiels een kentekenbewijs bezitten.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 mei 2016 11:37

sinds kort moeren ook brommobiels een kentekenbewijs bezitten.
Echt? Ik heb er vorige week nog ééntje zien rondrijden met enkel AIXAM om de "nummerplaat"...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 24 mei 2016 11:48

verplicht vanaf 2014 dacht ik.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 24 mei 2016 11:54

blijkbaar nog een regularisatieperiode van 1 jaar startende van december 2015

http://mobilit.belgium.be/nl/wegverkeer ... anguage=fr

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 24 mei 2016 12:33

Randopmerking (off topic): ik vind die wagentjes bijzonder gevaarlijk buiten de bebouwde kom. Ik zie ze geregeld op wegen waar je 90 km/u mag. Levensgevaarlijk als daar plots zo'n klein wagentje tegen minder dan de helft van de toegelaten snelheid opduikt (want meer dan 40 km/u halen deze niet). Ook vreemd dat je daar zonder rijbewijs mee mag rijden: ik zie binnen de bebouwde kom veel "stomme stoten" gebeuren met die wagentjes: voorrang van rechts negeren, ronde punten oprijden zonder voorrang te verlenen aan verkeer op het ronde punt, etc... Allemaal dingen die je moet weten als je een rijbewijs wil behalen, maar ja, voor zo'n wagentjes heb je geen rijbewijs nodig, dus waar zouden ze het geleerd hebben? Wie deelneemt aan het verkeer wordt geacht de regels te kennen, uiteraard, maar bon...
Mensen geboren na 15/02/1961 hebben wel degelijk een brommerrijbewijs nodig om met een klasse B brommer (tot 45 km/uur) te mogen rondrijden. Oudere mensen niet (spijtig genoeg)

Om een brommer in te voeren moet je bij DIV langsgaan bij de douane om een invoerstempel te gaan halen. Kost 10 eurocent of daaromtrent.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 24 mei 2016 13:40

sinds kort moeren ook brommobiels een kentekenbewijs bezitten.
Echt? Ik heb er vorige week nog ééntje zien rondrijden met enkel AIXAM om de "nummerplaat"...
Als je een brommer (in de ruimste zin van het woord, inclusief scootmobiel dus) inschrijft (dus nieuw, tweedehands ...) moet deze een nummerplaat krijgen, sinds ergens in 2014.
Als je een model had van voor deze verplichting, hebben deze tegenwoordig nog steeds geen nummerplaat.

In december 2015 is de overgang begonnen zodat deze modellen toch een nummerplaat zouden hebben.
Ze hebben hiervoor de tijd tot december dit jaar.
Vanaf dan moet elk voertuig met een motor een nummerplaat hebben.

glenn42
Topic Starter
Berichten: 48

#9 , 26 mei 2016 01:34

Dit is een voorbeeldfoto van de kaartje die ik heb mee gekregen.
zoals eerder vermeld de kentekenplaat (scooterplaat noemen ze het in nederland) bevindt zich nog op de voertuig
https://www.google.be/search?q=kenteken ... MXhF7SM%3A

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 12 jun 2016 22:58

Voor België is dit een "nieuw" (ingevoerd) voertuig
Inschrijven dus, na schrapping in Nederland
binnenkort toch voor allemaal verplicht

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”