bewonersparking

charelare
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

bewonersparking

#1 , 23 mei 2016 11:20

Een kleine vraag:

Vorige week nam ik een parkeerticket in Gent, toen ik terug kwam stak er alsnog een parkeerticket onder mijn ruitenwisser.
Blijkbaarbaar stond ik op de bewonersparking... Ik had dit totaal niet opgemerkt maar goed, fout is fout.

Mijn vraag is gewoon: omdat ik verbaasd was dat ik dit niet opgemerkt had, ben ik nadien terug gereden.
De signalisatie bewonersparking staat er inderdaad, maar slechts in 1 rijrichting. De richting van waar ik kwam stond niets vermeldt...
(parkeren was langs 1 kant in een smalle 2 richtingsstraat)
Ook stond vlak naast mijn auto een parkeermeter, qua verwarring kan dit dus wel tellen.

Goed, betalen zal ik wel, maar heb je eigenlijk een punt als je zegt dat de zone onduidelijk aangegeven werd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2016 11:44

Ik zou het betalen en een vriendelijke briefsturen wat het probleem is, je weet nooit dat ze dit terug betalen.
Dit komt beter over dan te weigeren van betalen en de boel op stelten zetten, dan verlies je alles.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reumong
Berichten: 8

#3 , 23 mei 2016 11:49

Beste,

ik heb ongeveer een indentieke situatie gehad als u enkele jaren geleden in Mechelen

De ene kant van de straat moest je betalen via een parkeermeter, de andere kant van de straat moest je een parkeerschijf zetten.
Toen ik de straat in kwam gereden, had ik enkel het bord van betalend parkeren gezien.

Ik heb dit toen aangevochten via mail bij het parkeerbedrijf die de boete had uitgeschreven en de politie van Mechelen. Uiteindelijk heb ik hieromtrent gelijk gekregen en is de boete geseponeerd.

mvg

Reclame

charelare
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2016 12:13

Inderdaad, ik ben ook wel van plan om dit te betalen om dit eventueel achteraf terug te krijgen. Een neen heb je, een ja kan je krijgen zeker? :-)
Maar draai of keer het zoals je wil: hoewel het echt onduidelijk aangegeven stond was ik hoe dan ook in fout. Dus ik vrees er een beetje voor.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 23 mei 2016 12:23

Beste,

ik heb ongeveer een indentieke situatie gehad als u enkele jaren geleden in Mechelen

De ene kant van de straat moest je betalen via een parkeermeter, de andere kant van de straat moest je een parkeerschijf zetten.
Toen ik de straat in kwam gereden, had ik enkel het bord van betalend parkeren gezien.

Ik heb dit toen aangevochten via mail bij het parkeerbedrijf die de boete had uitgeschreven en de politie van Mechelen. Uiteindelijk heb ik hieromtrent gelijk gekregen en is de boete geseponeerd.

mvg
Idem dito!
Was dat toevallig aan station Nekkerspoel?
Wij hebben betaald terwijl we enkel een schijf moesten leggen, gevolg was een retributie.
Ook voor ons hebben ze de retributie geannuleerd :)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 jun 2016 23:01

De signalisatie bewonersparking staat er inderdaad, maar slechts in 1 rijrichting. De richting van waar ik kwam stond niets vermeldt...
(parkeren was langs 1 kant in een smalle 2 richtingsstraat)
Plaatselijke signalisatie, of zonale reglementering ?

Zou niet de eerste keer zijn dat ze zich vergissen ...

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 13 jun 2016 12:05

Veel mensen vergeten dat je enkel in de rijrichting mag parkeren. Als je links van de straat wilt parkeren moet je dus ergens keren (behalve in een enkel richting straat). Als je dan in de andere richting aangereden komt zie het bord wel. Behalve natuurlijk als je aan de parkeerplaats gekeerd hebt.
Tweede weetje dat veel mensen niet weten : verkeersborden staan normaal op een groene paal, borden met betrekking op parkeren staan op een oranje paal. Dus als je ergens parkeert kan je altijd eens rondkijken naar een oranje paal en vervolgens het bord -dat je niet kan zien omdat het voor jou in de verkeerde richting staat- eens van de andere kant gaan bekijken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 14 jun 2016 23:05

borden met betrekking op parkeren staan op een oranje paal.
Hoewel dat een wettelijke verplichting is, wordt er vaak niet aan voldaan ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 23 jun 2016 09:12

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 23 jun 2016 18:38

inschatting door een parkeerbedrijfje ....

Rechtbanken veroordelen in dit geval.
Verplichting staat NIET in wegcode, maar in MB plaatsingsvoorwaarden
Naleving is verplicht voor de wegbeheerder
Weggebruiker dient de borden na te leven - niet de palen ...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 23 jun 2016 19:34

De borden betreffende het stilstaan en parkeren moeten voorzien zijn van een oranje achterkant en oranje staanders:

11.4. Gemeenschappelijke bepalingen betreffende de verkeersborden E1 tot E9h
11.4.1
1° De staanders of steunen en zoveel mogelijk, de achterkant van deze verkeersborden hebben een oranje kleur.

2° Deze verkeersborden hebben slechts één front.

3° Langs de rijbanen met verkeer in beide richtingen mogen deze verkeersborden slechts gericht worden naar de bestuurders die rijden aan de kant waar ze zijn geplaatst.

4° Het is verboden op dezelfde plaats van elkaar verschillende verkeersborden van het type E1 tot (E9h) te plaatsen, ondermeer door ze op dezelfde steun naast elkaar of boven elkaar te plaatsen.

Uitzonderlijk en voor zover de dwingende noodzaak ervan wordt aangetoond kan het naast elkaar plaatsen van de verkeersborden E1 tot E7 evenwel toegelaten worden.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 7-hs2art11
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 23 jun 2016 20:37

En dat heeft dus géén betrekking op de weggebruikers ...

Je kan proberen dat het bord niet voldoende zichtbaar was (Art 5) doordat de paal of de achterkant niet oranje was.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”