Bouwgrond - werfinrit - parkeren

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

Bouwgrond - werfinrit - parkeren

#1 , 19 mei 2016 09:17

Hallo,

Ik heb een bouwgrond gekocht met aan de straatkant over de hele breedte een talud van zo'n halve meter hoog.

Om de nieuwbouwwerken van start te kunnen laten gaan, heb ik over een lengte van 4 meter de talud laten uitrijden tot een werfinrit.

Geldt er nu automatisch een parkeerverbod voor deze werfinrit? Of moet die inrit als dusdanig geregistreerd worden bij de gemeente? Of moet ik bij de gemeente een parkeerverbod aanvragen (gedurende de hele periode van de werken dan?!)? Mag ik zelf een bord plaatsen met verboden parkeren?

Binnenkort komt men een grondsondering doen, en ik zal in eerste instantie verantwoordelijk gesteld worden als die niet kan plaatsvinden door bv een geparkeerde wagen, of voor vertragingen (wegslepen). Die schade wil ik vermijden en indien ze zich toch voordoet, kunnen verhalen op de foutparkeerder.

groeten
Mark

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 mei 2016 09:35

Voor alle zekerheid toch maar een parkeerverbod aanvragen voor die zone. Zal wel betalend zijn.
Als dit natuurlijk midden in het veld is gelegen kan je het risico wel nemen. Zelf borden plaatsen mag je niet zonder toestemming van politie..

Bisschop
Topic Starter
Berichten: 52

#3 , 19 mei 2016 12:41

Maar dan moet ik in theorie een parkeerverbod aanvragen voor meer dan een jaar, namelijk voor de hele periode van de werken?

Vanaf wanneer wordt een inrit als een inrit beschouwd door de wet (en geldt dus een parkeerverbod)?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 19 mei 2016 12:58

Vanaf het visueel duidelijk is dat het een inrit is.

Ga gewoon eens langs bij de dienst parkeerbelemmeringen van je politiezone en vraag daar hoe je een parkeerverbod van een jaar kunt verkrijgen.

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 19 mei 2016 12:59

Ter aanvulling: laat ook nooit slepen met eigen borden, dat kan een zeer dure grap worden

chantika
Berichten: 961

#6 , 19 mei 2016 13:39

Nog een tip uit de praktijk. Zo een bord staat mooi in een studentenkamer of kot. Maak de borden vast met slot en ketting.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 21 mei 2016 16:50

“Art.25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :...3° vóór de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;...5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de (rijbaan) aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;...7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;...9° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E 9a of E 9b is aangebracht;10° op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2°; 11. op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen; 12° op de middelste rijbaan van een openbare weg met drie rijbanen; 13° buiten de bebouwde kommen, langs de linkerkant van een rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen of op de middenberm die deze rijbanen scheidt. 14° op de parkeerplaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3° c, behalve voor de voertuigen gebruikt door personen met een handicap die in het bezit zijn van een speciale kaart zoals bedoeld in artikel 27.4.1 of 27.4.3...”(1 december 1975 Wegcode).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 21 mei 2016 20:25

Als daar gaat gebouwd worden hebt u een werfvergunning nodig ...inclusief parkeerverbod.
Geeft de aannemers echter geen toelating om er zelf te parkeren.
Tevens zal het trottoir moeten beschermd worden.
Doe navraag bij uw gemeente.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”