verplicht eigenaar ? / overdracht nummerplaan/auto ?

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

verplicht eigenaar auto ? overdracht kentekenbewijs/auto ?

#1 , 18 mei 2016 13:36

Dag iedereen,

Ik zit met een ietwat vervelende situatie:

Ik ben eigenaar van een auto. Met deze wagen rijdt mijn dochter momenteel (zij woont bij haar vriend. De auto is op haar naam (duur) verekerd

Ik heb gemerkt dat haar proces verbalen die zij maakt op mijn naam altijd nog toekoemen. Aangezien ik de bestuurder niet ben, en geen problemen als eigenaar wil, zou ik de auto zo snel mogelijk op haar naam willen.

Hoe regel ik dit het best, maw dat zij eigenaar wordt van de wagen ? Moet ik daarvoor de wagen verkopen aan haar ? De wagen is slechts enkele weken geleden technisch gekeurd, moet deze nu eerst opnieuw worden gekeurd ?

Kan iemand mij vertellen wat de snelste procedure is waardoor de wagen zo snel mogelijk op haar naam komt te staan. Welke procedure kan ik hiervoor volgen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

moonmanb

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2016 13:38

Ik ben eigenaar van een auto. Met deze wagen rijdt mijn dochter momenteel (zij woont bij haar vriend. De auto is op haar naam (duur) verekerd

Ik heb gemerkt dat haar proces verbalen die zij maakt op mijn naam altijd nog toekoemen. Aangezien ik de bestuurder niet ben, en geen problemen als eigenaar wil, zou ik de auto zo snel mogelijk op haar naam willen.

Hoe regel ik dit het best, maw dat zij eigenaar wordt van de wagen ? Moet ik daarvoor de wagen verkopen aan haar ? De wagen is slechts enkele weken geleden technisch gekeurd, moet deze nu eerst opnieuw worden gekeurd ?

Kan iemand mij vertellen wat de snelste procedure is waardoor de wagen zo snel mogelijk op haar naam komt te staan. Welke procedure kan ik hiervoor volgen ?

Alvast bedankt voor de reacties.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 18 mei 2016 14:40

Ga naar keuring, en vraag een administratieve keuring omwille van overdracht naar dochter.
Zij geven je het zogenaamde roze formulier mee, kost je iets van 10 euro.

Ga naar de bevolkingsdienst van je woonplaats, en vraag een uittreksel als bewijs dat je dochter effectief jouw dochter is.

Ga samen naar je verzekeraar (waarbij de auto nu verzekerd zit), dien beide formulieren in.
Deze regelt de herinschrijving van de wagen.

Je kunt kiezen: nieuwe nummerplaten of huidige nummerplaten (in het geval het al volgens het model 1-XXX-111 is, anders sowieso nieuwe).
In geval van een nieuwe plaat kost het je 40 euro (aan de postbode te betalen) + prijs voor een kopie.
Anders kost het je 24 euro (inschrijvingsbewijs).

Over 2 maanden krijgt je dochter dan de belastingen (8 maanden, wordt gerekend vanaf de eerste van de maand) + BIV (ja, die moet ze opnieuw betalen), jij krijgt deze daarna ook, waarbij deze 8 maanden teruggegeven worden aan jou.

Reclame

T.H.
Berichten: 61

#4 , 18 mei 2016 14:48

Beste,

De PVs en Onmiddellijke inningen komen bij u aan omdat het voertuig op u naam bij de DIV is ingeschreven, niet omdat u de juridische eigenaar bent.
U kunt de kentekenplaat (inschrijving) op uw dochter laten zetten via de procedure die u onder de onderstaande link zal vinden. Dat uw dochter niet de juridische eigenaar is, doet er op dat moment niet toe.

http://mobilit.belgium.be/nl/Resources/ ... overdracht
Zie het .pdf document.

De keuring heeft betrekking op het voertuig. Deze verloopt niet bij overdracht van het voertuig of van de kentekenplaat (inschrijving).
Voor een overdracht van eigendom van het voertuig moet er geen verkoop zijn. Dat gaat zoals u dat wenst ook via een handgift. Maar dat is natuurlijk uw beslissing.

Bij vragen betreffende inschrijving en kentekenplaat kunt u zich richten aan help.div@mobilit.fgov.be .

mvg,

T.H.

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mei 2016 15:23

Bedankt T.H.,

Dat zou pas goed nieuws zijn, en lijkt me makkelijk precies... Ik heb dat documentje gedownload, maar daar staat precies niet veel in en is geen invuldocument. Is er ergens anders nog een invuldocument dat ik moet invullen om deze aanvraag te doen?

Alvast nogmaals bedankt voor je advies!

Groetjes,
Didier

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mei 2016 15:28

Bedankt blaatpraat voor deze info!

moonmanb
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 mei 2016 15:35

T.H. Nog een vraagje, weet jij of de dochter hiervoor op een ander adres kan/mag wonen, of is dit voor kinderen die onder hetzelfde dak wonen ?

Weet jij dit ?
Mericiekes,
Didier

T.H.
Berichten: 61

#8 , 18 mei 2016 16:23

Beste Didier,

Ik heb gekeken of die overschrijving via webdiv gaat. Spijtig gaat dat niet. je zal dus naar de loketten moeten gaan en het daar in orde moeten brengen. Daar kunnen je je ook met de passende formulieren voorzien.

Aangezien dat je mag bewijzen dat het jouw dochter is aan hand van de geboorteakte is het m.i. niet nodig op de zelfde adres te zijn gedomicilieerd.

Je zal dus uiteindelijk eerst naar de verzekeringsmakelaar van jouw dochter moeten wegens zegel van de verzekeraar, dan naar jouw gemeente/stadskantoor voor een uittreksel van de geboorteakte en uiteindelijk naar het meest dichtbij zijnde kantoor van den DIV.

Sorry dat de procedure zo zwaar zal worden.

Beste groeten,

T.H.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”