Boete t.g.v. ANPR-camera

Bert V
Topic Starter
Berichten: 12

Boete t.g.v. ANPR-camera

#1 , 17 mei 2016 19:07

Hallo allen,

Begin dit jaar, op 7 feb. precies, ben ik door een een verbindingsstraattje van nog geen 50 meter gereden, waar door recentelijk aangepaste weginfrastructuur, alle verkeer verboden is. Mijn GPS-systeem beschouwde dit nog als een toegankelijke weg en een alternatieve route was moeilijk te vinden, daar het toestel me iedere keer naar diezelfde plek terugstuurde. Ik heb dus de wegcode even genegeerd en het straatje van 50 meter doorgereden. Deze actie werd blijkbaar gefilmd door de een nieuwe ANPR-camera's(Automatic Numberplate Recongnitioin) met een GAS-boete van 55€ als gevolg. Het document kreeg ik pas vandaag in de bus. Ik heb enkele vragen, daar er de laatste tijd veel te doen was omtrent gasboetes, anpr-camera's en de geldigheid daarvan.
Men verwijst naar volgende wetten:
Vaststellingen door een ANPR camera geïnstalleerd en gebruikt volgens de wet van 21 maart 2007 en de gemeenteraadsbeslissing van de stad op 23 juni 2015
Krachtens de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en het KB van 9 maart 2014 mag deze overtreding vastgesteld worden door een automatische werkend toestel en gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie.
Men verwijst uiteraard ook naar de overtreding zelf met het bord C3 die geplaatst is conform artikel 5 van het KB van 1/12/1975

Betalen en bezwaar in dienen kan vanaf nu tot dertig dagen ver. Is er er een mogelijkheid om dit aan te vechten of valt er niet meer te doen dan gewoon braafjes te betalen? Misschien zijn er ook nog punten die ik zeker moet doen alvorens tot betaling voer te gaan?

Alvast bedankt,
Bert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 17 mei 2016 19:09

Op welke grond zou u dit willen aanvechten? U betwist de feiten niet en er is duidelijk bewijs.

Bert V
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 17 mei 2016 19:15

Ik vind het orwelliaanse karakter waar onze samenleving naar toe evolueert behoorlijk immoreel. De politiek verkoopt het beleid van een toevloed aan camera's als het zijnde tegen het terrorisme, maar op het einde van de rit is het weer een nieuwe manier om brave jan-modaal te belasten. Bovendien vind ik dit hele gebeuren een serieuze aantasting op mijn privacy.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 17 mei 2016 19:24

Sorry, maar dat is onzin. Niemand beweert dat die camera er hangt tegen terrorisme, die camera hangt daar enkel en alleen om verkeersovertredingen vast te stellen. Dit allemaal met positief advies van de Privacycommissie.

Als Jan Modaal geen verkeersovertredingen maakt, zal hij ook geen boete krijgen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”