Stuk pechstrook gebruikt voor afrit (file)

SaltPepper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Stuk pechstrook gebruikt voor afrit (file)

#1 , 16 mei 2016 20:50

Beste,

Ik heb vorige dinsdag echt een domme fout begaan.
Normaal rijd ik echt correct, maar ik stond al enige tijd in de file en heb een deel van de pechstrook gebruikt om de afrit te nemen.

Nu blijkt dit een boete te zijn van de 4e graad? Klopt dit?
Ik zal moeten voorkomen voor de politierechter. Heb mijn rijbewijs sinds 2006. Blanco strafregister (niets gelinkt met verkeer e.a.).
Heb enkel in 2008 eens een boete gehad voor te snel rijden. 85km/u waar je 70 mocht dachtik. Kostte mij toen 120 EUR.

Wat zou de boete hier zijn?

Ik krijg thuis binnen de 15 dagen een proces verbaal en moet voorkomen voor de rechtbank? Daarnaast zal ik mijn rijbewijs voor 15 dagen kwijt zijn?

Mijn fout is echt niet goed te praten dat besef is.

Ben er nog steeds niet goed van

Politieman op zich nam meteen een foto van de nummerplaat en was echt té arrogant m.i.
Andere mensen voor mij en achter mij werden ook stopgezet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KrisP
Berichten: 145

#2 , 17 mei 2016 06:53

KB 1.12.1975

9.7. Het is verboden op de pechstrook te rijden behalve :

1° voor de prioritaire voertuigen die een dringende opdracht uitvoeren;

2° voor personen of diensten opgeroepen door het openbaar ministerie of door de federale of lokale politie, om zich bij sterk vertraagd of stilstaand verkeer naar de plaats van een incident langs of op de autosnelweg of autoweg te begeven;

3° voor takelwagens, om zich bij sterk vertraagd of stilstaand verkeer, naar de plaats van een incident langs of op de autosnelweg of autoweg te begeven.

In principe een onmiddellijke inning van 55 Euro MAAR er zijn parketten die, gelet op het asociale karakter van dergelijke overtreding, de politiediensten opleggen een klassiek pv te maken. De overtreder moet zich dan verantwoorden voor de politierechtbank.

T.H.
Berichten: 61

#3 , 18 mei 2016 13:11

Beste,

U hebt een overtreding gedaan, die m.i. niet is opgenomen in de indeling in graden, dus een overtreding van eerste graad. (indien het alleen om een overtreding van artikel 9.7 van de wegcode gaat.

Een overtreding van eerste graad wordt ofwel afgehandeld met een Onmiddellijke inning van 55 Euro.

Indien er een PV wordt gemaakt dan zal er wellicht een transactie worden voorgesteld. (meestal bedrag onmiddellijke inning + 10 Euro)

Indien u voor de rechtbank zou moeten verschijnen kan de rechter u een straf van 60 - 1500 Euro opleggen maar GEEN rijverbod.

Onder de voorwaarde dat het echt alleen om een overtreding op artikel 9.7 gaat zou zich de boete zich aan de onderkant van dit kader moeten oriënteren.

Indien u de PV verkrijgt graag een keer mededelen welke artikels opgenoemd zijn. Dan kunnen wij je meer vertellen.

T.H.

Reclame

SaltPepper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2016 20:38

Beste,

Bedankt iedereen voor de reacties.
Van zodra het PV binnenkomt, zal ik meer kunnen zeggen.

Politieman had het ook over gevaarlijk rijgedrag etc.

Volgens mij had de overtreding niets te maken met rechts inhalen, maar puur het ongeoorloofd gebruik van de pechstrook.

Mvg,

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 mei 2016 15:10

Normaal is dit een overtreding van de eerste graad die afgehandeld wordt met een OI van 55 euro ...

In sommige gerechtelijke arrondissementen, wordt dit vervolgd als verkeersagressie !
Dit is totaal van de pot gerukt, maar blijkbaar volgen de politierechters daar deze classificatie.
U wordt er dan ook veroordeeld.
Ga dan in beroep, laat uw advocaat verwijzen naar de inconsistentie tussen de gerechtelijke arrondissementen, de rechtsongelijkheid die er uit voort vloeit, door de waanzinnige verschillen in straf voor dezelfde inbreuk ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 22 mei 2016 15:15

Indien u voor de rechtbank zou moeten verschijnen kan de rechter u een straf van 60 - 1500 Euro opleggen maar GEEN rijverbod.
.
Vandaar dat men niet de normale weg volgt, en de indeling van de overtredingen gebruikt die het Parlement goedkeurde, maar de uiterst vage -niet in de wet maar in een rondzendbrief van procureurs uitgelegde - classificatie "verkeersagressie" waar men met wat spinning àlles onder kan catalogeren.

mcarma
Berichten: 34

#7 , 24 mei 2016 15:40

En wat als de afrit stil staat. Veel mensen gaan dan uit veiligheid aanschuiven op de pechtstrook voor de afrit, wat mijn inziens inderdaad veiliger is dan stil te gaan staan op de autostrade. ben je dan ook in fout?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 24 mei 2016 15:50

Ja, in theorie moet je dan gaan stoppen op het rechtervak van de autosnelweg (ja, die strook waar anderen 120km/h rijden) en zo invoegen op de afrit (waar je ook in theorie voorrang hebt op de foutieve weggebruikers die de pechstrook gebruiken).

Maar zoals ik zeg: dat is de pure theorie, waarmee je hoogstwaarschijnlijk je doodvonnis tekent bij bepaalde afritten.

SaltPepper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jun 2016 10:55

En wat als de afrit stil staat. Veel mensen gaan dan uit veiligheid aanschuiven op de pechtstrook voor de afrit, wat mijn inziens inderdaad veiliger is dan stil te gaan staan op de autostrade. ben je dan ook in fout?
Dan zou je in principe de volgende uitrit dienen te nemen, veronderstel ik.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 11 jun 2016 21:43

Het groot verschil is natuurlijk dat je in uw situatie ook rechts voorbijsteekt (op een rijstrook waar je niet mag rijden) terwijl in de file op de pechstrook aanschuiven naar de afrit veilig is. k Kan me dus inbeelden dat een rechter de tweede situatie milder zou beoordelen dan de eerste.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 12 jun 2016 08:35

Heb ooit dezelfde overtreding begaan, heb er drie overtredingen voor gekregen, inhalen op pechtstrook, rechts inhalen en gevaarlijk inhaal maneuver.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 12 jun 2016 22:33

Het groot verschil is natuurlijk dat je in uw situatie ook rechts voorbijsteekt (op een rijstrook waar je niet mag rijden) terwijl in de file op de pechstrook aanschuiven naar de afrit veilig is. k Kan me dus inbeelden dat een rechter de tweede situatie milder zou beoordelen dan de eerste.
De pechstrook - nu ze eindelijk bestaat - is géén rijstrook en ligt zelfs buiten de rijbaan

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”