Rood licht, stoppen achter de streep

Kobe175
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rood licht, stoppen achter de streep

#1 , 16 mei 2016 18:43

Beste allemaal

Daarstraks reed ik wat te dicht achter een vrachtwagen waardoor ik te laat het oranje licht zag. Vrachtwagen reed door, ik heb even getwijfeld en vol op de rem gegaan.
Ik zag het licht op rood gaan en passeerde volledig de stopstreep en stond stil 2 meter verder ongeveer. Dit was nog redelijk ver van de kruisstraat zelf.
Ik ben dan achteruit gereden en heb gewacht op groen.
Er stonden roodlichtcamera's, maar ik heb niet op een flits gelet.

Wat is de kans dat ik iets in de bus krijg? Welke straf is dit meestal? (arr. Kortrijk) Zou ik de sanctie betwisten gezien ik nog voor de kruising zelf gestopt heb?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 17 mei 2016 05:55

Hoogstwaarschijnlijk niets.
Er zit nog een marge ingebouwd in de roodlicht camera's, afhankelijk van de toegelaten snelheid op het kruispunt.

Wat wil zeggen dat bijvoorbeeld op een 90 km/h weg het al enkele seconden rood moet zijn alvorens je kan geflitst worden, iets minder op een 70 km/h weg.

Deze camera's halen vooral de bestuurders eruit die bijvoorbeeld 's nachts bij geen en weinig verkeer even vertragen voor rood en dan doorrijden!

Aangezien je maar 2 meter voorbij de stoplijn tot stilstand kwam en u nog oranje hebt gezien zal het in uw geval waarschijnlijk slechts enkele tiendes van een seconde rood geweest zijn.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 17 mei 2016 11:20

Wat berenod zegt + ik dacht dat roodlichtcamera's 2x flitsen (bij rood, niet bij snelheid) om te zien of je doorrijdt, of toch gestopt bent maar net iets te ver.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”