Dagvaarding Snelheidsovertreding - Verkeerde Bestuurder

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

Dagvaarding Snelheidsovertreding - Verkeerde Bestuurder

#1 , 12 mei 2016 21:04

Even als achtergrond: Ik heb samen met mijn vader een firma (VOF), in bijberoep, en ben statutair zaakvoerder aangezien ik een diploma bedrijfsbeheer heb en mijn vader niet.

Ik kreeg een jaar geleden een PV in de bus op mijn persoonlijk adres ipv op het adres van de hoofdzetel van de firma (ouderlijk huis) voor een snelheidsovertreding (84km/h in zone 50) met de firmawagen die op de VOF staat en waar mijn vader mee reedt ten tijde van de overtreding. Mijn vader vult de papieren in waar hij duidelijk aangeeft de bestuurder te zijn.

Een tweetal maanden geleden kwam er een oproepingsbrief toe op de hoofdzetel van de VOF om zich aan te melden bij de lokale politie om een verklaring af te leggen (zonder uitleg waarover het gaat). Blijkbaar had het te maken met de snelheidsovertreding van een jaar eerder en mijn vader is dan ook op het politiekantoor een verklaring gaan afleggen en heeft de feiten niet betwist. Hij werd op dat moment ook op de hoogte gebracht dat hij voor de politierechtbank ging moeten verschijnen.

Nu heb ik net een dagvaarding om te verschijnen voor de politierechtbank op mijn adres en mijn naam gekregen waarin staat:
“Als bestuurder van een voertuig op de openbare weg, binnen een bebouwde kom de maximum snelheid van 84km/u (vastgestelde snelheid: 90km/u) gereden te hebben (art 11.1 van het KB van 1 december 1975; art 29$3 van de wet betreffende de politie over het wegverkeer – KB tot coordinatie van 16 maart 1968”

Er staat echter niets waar de overtreding is gebeurd of over welke auto het gaat. Door de datum van de overtreding en plaats ben ik 99% zeker dat het over de overtreding van mijn vader gaat. Ik zat bovendien in het buitenland voor mijn werk.

Nu is mijn vraag wat ik best doe?
Ik kan op de datum van de dagvaarding voor de rechtbank verschijnen met het bewijs dat ik in het buitenland zat op de datum en tijdstip dat vermeld is in de pro justitia, maar ik weet niet of dit op prijs gaat gesteld worden door de rechtbank?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 12 mei 2016 22:37

Een mogelijke reden.

Verantwoordelijke van een firma is de zaakvoerder.
Mogelijk krijgt uw vader ook een dagvaarding.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /481-t5hs4

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#3 , 13 mei 2016 08:27

Op wiens naam (natuurlijk persoon of rechtspersoon) staat de nummerplaat van het voertuig ingeschreven?
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Reclame

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 13 mei 2016 19:26

Op wiens naam (natuurlijk persoon of rechtspersoon) staat de nummerplaat van het voertuig ingeschreven?
De nummerplaat staat ingeschreven op de VOF

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2016 19:32

Neem contact met uw rechtsbijstandsverzekering of rechtstreeks met een advocaat. In principe hebt u het recht om op kosten van uw rechtsbijstandsverzekering door een advocaat verdedigd te worden. >U hebt de vrije keuze van advocaat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 mei 2016 14:49

Ik kan op de datum van de dagvaarding voor de rechtbank verschijnen met het bewijs dat ik in het buitenland zat op de datum en tijdstip dat vermeld is in de pro justitia, maar ik weet niet of dit op prijs gaat gesteld worden door de rechtbank?
Strak plan als u voor de inbreuk zelf gedagvaard wordt.

U kan bewijzen NIET de bestuurder geweest te zijn.

Als dat inlichtingenformulier verloren is gegaan, wat wel vaker gebeurt, en/of het verhoor zit niet in het dossier, bent u echter de pineut ... dan heeft uw VOF als rechtspersoon de werkelijke bestuurder niet geïdentificeerd
1200euro + kosten is minimum-tarief ...

Dus : zorg dat u alle elementen in het dossier nagaat: vraag het op, of laat dat doen door je advocaat

TQB
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 16 mei 2016 20:20

Strak plan als u voor de inbreuk zelf gedagvaard wordt.

U kan bewijzen NIET de bestuurder geweest te zijn.

Als dat inlichtingenformulier verloren is gegaan, wat wel vaker gebeurt, en/of het verhoor zit niet in het dossier, bent u echter de pineut ... dan heeft uw VOF als rechtspersoon de werkelijke bestuurder niet geïdentificeerd
1200euro + kosten is minimum-tarief ...

Dus : zorg dat u alle elementen in het dossier nagaat: vraag het op, of laat dat doen door je advocaat
Het inlichtingenformulier is inderdaad verloren gegaan, wat de reden is waarom mijn vader naar het politiekantoor is geroepen voor een verhoor.

Op zich een redelijk makkelijke zaak die nodeloos ingewikkeld gemaakt wordt volgens mij. Mijn vader heeft de snelheidsovertreding gemaakt en dat wordt ook niet betwist. Hij is echter al naar het politiekantoor moeten gaan, omdat het inlichtingenformulier kwijt is geraakt en nu lijkt er administratief weer iets fout te lopen aangezien de verkeerde bestuurder wordt gedagvaard.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 jun 2016 23:07

Kan enkel aanraden dergelijke identificatie-formulieren aangetekend op te sturen ...

Nu is er geen enkel bewijs dat de VOF de bestuurder identificeerde.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 13 jun 2016 09:05

U zal altijd twee dagvaardingen moeten krijgen, op naam van de firma en op naam van de bestuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”