onwettig bekeurd!

Karanog
Berichten: 141

Re: onwettig bekeurd!

#16 , 10 mei 2016 20:06

Zoals JPV al schreef
"16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.
...
In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen."


Aangezien de TS dik 120 km/u reed, lijkt mij een geijkte snelheidsmeter oid hier niet echt nodig. Zoveel wijkt een niet-geijkte snelheidsmeter niet af.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#17 , 11 mei 2016 06:58

Het visueel vaststellen van een kleur is wel betrouwbaarder dan het visueel vaststellen van een snelheid.

Weinig mensen zullen het verschil tussen 120 (toegelaten) en 130 (verboden) correct kunnen vaststellen. Een rechter zal in zo'n geval dan ook de mening van een politieagent wel een bijzondere bewijswaarde geven, maar die vaststellingen niet noodzakelijk als waar beschouwen. Bovendien gebeurt het soms dat een politieagent iemand verbaliseert voor een bepaalde snelheid, terwijl het juridisch beter is om gewoon overdreven snelheid te claimen. Dat kan zelfs als je de snelheidsbeperking NIET overtreedt (maar bvb 120km/u rijdt als het massaal hagelt én gigantisch druk is op de autostrade)

Het verschil tussen 50 en 120/135 km per uur is natuurlijk wél visueel gemakkelijk vast te stellen en daar zal een rechter de politieagent dus wél op zijn woord geloven.

lohabra
Berichten: 1015

#18 , 11 mei 2016 14:11

Het visueel vaststellen van een kleur is wel betrouwbaarder dan het visueel vaststellen van een snelheid.

Weinig mensen zullen het verschil tussen 120 (toegelaten) en 130 (verboden) correct kunnen vaststellen. Een rechter zal in zo'n geval dan ook de mening van een politieagent wel een bijzondere bewijswaarde geven, maar die vaststellingen niet noodzakelijk als waar beschouwen.
Wat ook logisch is.

Inzake snelheidsoverschrijding, is net de mate van overschrijding bepalend voor de strafmaat. In de gevallen waar een minnelijke schikking nog mogelijk is, is het aantal kilometer per uur overschrijding immers bepalend voor het aangeboden bedrag. En bij randgevalletjes kunnen een paar km/u overschrijding méér of minder, voor de overtreder al snel het verschil uitmaken tussen ermee wegkomen door te voldoen aan een minnelijke schikking, of een dagvaarding aan de broek hebben. Of tussen wel/geen vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen als bijkomende straf.

Als men overdreven snelheid wil weerhouden, moet men dan ook 100 % zeker zijn hoeveel de overschrijding exact bedroeg. Met een louter visuele inschatting van de gereden snelheid ipv van een meting door een geijkt toestel, komt 1 en ander natuurlijk op héél losse schroeven te staan.
Bovendien gebeurt het soms dat een politieagent iemand verbaliseert voor een bepaalde snelheid, terwijl het juridisch beter is om gewoon overdreven snelheid te claimen. Dat kan zelfs als je de snelheidsbeperking NIET overtreedt (maar bvb 120km/u rijdt als het massaal hagelt én gigantisch druk is op de autostrade)
Klopt. Een béétje verbalisant zal bij twijfel desgevallend onaangepaste snelheid proberen te weerhouden. Alleen moet de verbalisant dan wél nauwkeurig vaststellingen weergeven waaruit het onaangepaste karakter van de gereden snelheid dan wel blijkt.
Het verschil tussen 50 en 120/135 km per uur is natuurlijk wél visueel gemakkelijk vast te stellen en daar zal een rechter de politieagent dus wél op zijn woord geloven.
Klopt. Onder deze vaststelling, zal topicstarter m.i. niet zo eenvoudig wegkomen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#19 , 11 mei 2016 16:03

Inzake snelheidsoverschrijding, is net de mate van overschrijding bepalend voor de strafmaat. In de gevallen waar een minnelijke schikking nog mogelijk is, is het aantal kilometer per uur overschrijding immers bepalend voor het aangeboden bedrag. En bij randgevalletjes kunnen een paar km/u overschrijding méér of minder, voor de overtreder al snel het verschil uitmaken tussen ermee wegkomen door te voldoen aan een minnelijke schikking, of een dagvaarding aan de broek hebben. Of tussen wel/geen vervallenverklaring uit het recht een motorvoertuig te besturen als bijkomende straf.
wel even duidelijk maken dat een minnelijke schikking een gunst is, geen recht. Je kan dus perfect direct voor de rechtbank komen als je 121km/u rijdt op een snelweg met max 120km/u snelheid, al zal dat zeker geen standaard zijn.

Moto76
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#20 , 13 feb 2017 11:46

Tijdje afwezig geweest. Wou dit topic even afsluiten. Ik heb inderdaad de boetes in de bus gekregen, en betaald. Ik ben naar een advocaat gestapt maar die wilde mij niet helpen. Die mannen zitten gewoon allemaal in hetzelfde schuitje met de politie en douane enzoverder. Maar goed, betaald, afgesloten en wat bijgeleerd. Bedankt voor de antwoorden.

LeenW
Berichten: 12828

#21 , 13 feb 2017 11:51

Of de simpele verklaring: advocaat beseft dat u volledig ongelijk heeft en wil u verdere kosten besparen.

Milo72
Berichten: 1016

#22 , 14 feb 2017 16:29

Uit nieuwsgierigheid: u spreekt over boeteS ...
Wilt u toelichten wat u kreeg (minnelijke schikkingen ?) voor welke feiten en welke bedragen ?

(u hoeft dit uiteraard niet te doen, maar mss kan het voor collega-motorrijders een eye opener zijn)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

WP002
Berichten: 1479

#23 , 15 feb 2017 11:35

De in mijn ogen zeer goede advocaat heeft u een dienst bewezen, want het enige wat er zou kunnen gebeuren bij procederen is dat u nóg harder met uw kop tegen de muur zal knallen en nóg meer geld kwijt zal zijn. Het helpt écht niet om iedereen die u (waarschijnlijk terecht) ongelijk geeft af te schilderen als lid van een samenzweringssyndicaat. Als u meent dat iedereen ongelijk heeft behalve uzelf, zou u misschien eens beter uitgaan van de hypothese dat niet de anderen maar u fout bent in uw zienswijze. Ik ken anders genoeg advocaten die met plezier voor u zullen procederen, tot groot genoegen van hun bankdirecteur.

Douane84
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#24 , 08 okt 2017 17:34

Ik heb even een account aangemaakt om te zeggen dat ik goed heb gelachen bij het lezen van deze thread.

Proficiat aan de collega die de bekeuringen heeft uitheschreven.

jef007
Berichten: 1681

#25 , 08 okt 2017 19:05

klopt,
zulke mensen zouden niet alleen een boete moeten krijgen maar ook hun rijbewijs levenslang moeten afgeven ( vind ik toch)

WP002
Berichten: 1479

#26 , 08 okt 2017 23:23

klopt,
zulke mensen zouden niet alleen een boete moeten krijgen maar ook hun rijbewijs levenslang moeten afgeven ( vind ik toch)
Dan rijden ze toch doodleuk zonder rijbewijs verder? Nee, niet alleen hun rijbewijs afgeven maar ook hun moordmachine. Dát voelen ze wel.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”