Rijbewijs ingetrokken

Brend
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rijbewijs ingetrokken

#1 , 30 apr 2016 10:05

Beste

Een tweetal weken geleden ben ik tijdens een routine controle (sampling) aan de kant gezet. De sampling was neg. maar moest toch aan de kant .
Vervolgens moest ik een speekseltest doen , hierbij wist ik dat ik tegen de lamp ging lopen.
Ik heb een psychisch aangeboren zwakheid welke vastgelegd is door psychiaters zowel als herkend door het FOD als zijnde een handicap.

Het probleem is dus dat de medicatie die ik nu neem niet overeenstemt met wat de wet als "aanvaardbaar" ziet in het verkeer.
Dus bleek uit de test dat ik zowel voor amfetamine ( voorgeschreven door psychiater als zijnde dex-amfetamine , variant op relatine, concerta...)
en cannabis ( kan niet voorgeschreven worden in België maar is geweten door behandelende artsen).
Als extra probleempunt zorgde het feit dat ik net over de grens dit tweede was gaan halen en dus ook in bezit was . ik blijf dit daar halen omdat ik een illegaal iets probeer op een zo gecontroleerde en transparante manier te doen ipv dit ergens op straat te halen wat volgens mij zeker niet beter/legaler is . Ik zelf zou ook liever hebben dat niet nodig was maar ik heb me reeds lang moeten neerleggen met deze waarheid.
Even melden dat deze behandelingen er niet zomaar gekomen zijn maar dat hier al ettelijke jaren aan gepuzzeld wordt.

Het laatste probleem en waarschijnlijk nog het grootste is dat auto rijden op zich hetgene is dat mij van dag tot dag recht houd. Enkel als ik aan het rijden ben kan ik mijn hoofd dempen, wat ik dus nu al 14 dagen niet heb kunnen doen. Laat me je zeggen dat je geen arts moet zijn om te zien welke gevolgen dit op mij heeft.

Ik moet dus binnenkort voor de rechter komen ( nog geen datum) voor zowel rijden onder invloed als bezit. Alhoewel ik zeer duidelijk inzie dat deze dingen niet kunnen voor de wet toch staat mijn waarheid even hard in steen. zelf koos ik er ook niet voor.

Mijn vraag is dus nu, Wat kan ik ondernemen voor ik naar de rechter moet . vertel ik het hele verhaal (met als kans dat ik mijn rijbewijs voor altijd verlies, wat zeker en vast een donkere tijd zal inluiden) of zeg ik gewoon sorry, fout van mij zal niet meer gebeuren ? (tuurlijk boete betalen en x aantal tijd extra rijbewijs kwijt)

Zelf had ik al gedacht aan het voorstel dat ik mijn rijexamen opnieuw afleg "onder invloed" van genoemde middelen en zo laat blijken dat ik niet reageer op deze middelen zoals iedereen en er dus geen rede is voor rijverbod. ik rij een min aan 50 000 km op een jaar heb met de auto gereden , vrachtwagen , moto en heb (toen werken er nog inzat ) attesten voor alle interne transportmiddelen gehaald. Ik ben een zeer correct chauffeur ,wat niet over elke autobestuurder kan gezegd worden.
Snapt u dan waarom ik het moeilijk heb dit te aanvaarden?

Mijn excuses voor de langdradige vraag maar probeer zoveel mogelijk feiten mee te geven in de hoop misschien ergens een oplossing tegen te komen.

Verder wil ik u al graag bedanken voor u tijd dit te lezen.

Met vriendelijke groeten

Brend

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12836

#2 , 30 apr 2016 10:34

U mag zelf denken wat u wil, zowat elke studie heeft aangetoond dat cannabis (maar ook andere dingen) een negatieve invloed heeft op het rijgedrag. Ook al zou dat bij u miniem zijn, men kan niet verwachten dat de overheid elke persoon individueel gaat testen. U zult zich dus moeten neerleggen bij de wetgeving die er is voor iedereen, met als doel het aantal verkeersdoden te doen dalen. U kunt uw verhaal doen en vragen voor die extra rijtest, maar ik vrees dat de rechter dit gaat zien als een gebrek aan schuldinzicht en u net zwaarder gaat straffen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 apr 2016 10:55

Ik denk niet dat de rechter oor zal hebben voor het bezit en vervoer van cannabis, dit is nog steeds verboden in België.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

basejumper
Berichten: 4624
Locatie: Diest

#4 , 30 apr 2016 14:25

Het feit dat u een medische aandoening heeft die het gebruik van bepaalde substanties begrijpbaar maakt betekent niet dat ze wettelijk zijn.
Het zal mogelijk als verzachtende omstandigheid begrepen worden, maar doet het strafbaar feit geenszins teniet. Ook ander medische aandoeningen geven aanleiding tot het niet mogen besturen van een voertuig.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 mei 2016 21:23

U kan mogelijk wegkomen met druggebruik en -bezit om medische redenen, met een verklaring van uw arts(en), maar dat betekent wel dat u enkel als voetganger het verkeer in mag ...

Waarschijnlijk gaat u medisch ongeschikt verklaard worden om een motorvoertuig te besturen, en zal je tests moeten ondergaan - langdurige, regelmatige drugcontrole - om uw rijbewijs terug te kunnen krijgen.

Meeboo
Berichten: 1488

#6 , 02 mei 2016 10:13

Inderdaad dat is ook mijn mening. Rechter gaat u omwille van het "medische" gebruik ongeschikt verklaren om een motorvoertuig te besturen. vergelijk het met medicatie. indien u bepaalde medicatie voorgeschreven krijgt mag u ook geen voertuig besturen indien u deze neemt.
Wat me ook ergens logisch lijkt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”