verkeersovertreding, herkenning persoon

EddyBr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verkeersovertreding, herkenning persoon

#1 , 29 apr 2016 13:07

Hallo,
Heb zojuist een PV ontvangen voor overdreven snelheid, 57 km, waar meen slecht 50 km mag. dit betwisten wij niet, de foto zal wel genomen zijn. De vraag is echter, daar wij een gepensioneerd echtpaar zijn, gebruiken wij de wagen beiden evenveel, en kunnen ons niet herinneren wie er toen achter het stuur zat, daar het feit zich reeds 15 dagen geleden heeft plaatsgevonden. Kan de Politie uitmaken wie reed? Daar de PV op naam komt, vind ik het belangrijk dat de juiste persoon wordt aangesproken, of wel ik ofwel mijn vrouw, anders wordt één van beiden ten onrechte beboet ! wat mogelijk een gevoel kan hebben bij een volgende verkeersovertreding. graag wat uitleg, dank U.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 29 apr 2016 13:25

Beste edyy, hoe kan de politie nu de boete sturen naar de persoon die met de auto rééd op dat moment? Ik leg het even uit: de poltie herkent, stelt een overtreding vast dmv de nummerplaat. Dat is een objectieve (meestal) ondubbelzinnige herkenning. Een nummerplaat is leesbaar op de foto en uit de registratiegegevens kan men vaststellen wie deze wagen bezit. Maar stel dat ze zouden moeten contacteren wie er AAN het stuur zit? Hoe moeten ze die persoon herkennen? Je begrijpt, wat je vraagt is technisch gewoon onmogelijk. Als je je niet meer herinnert wie er aan het stuur zat die dag, zullen jullie er samen moeten uitgeraken wie de schuld op zich neemt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 apr 2016 14:06

Wegverkeerswet
Art. 67bis Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 apr 2016 16:06

Bij chauffeurs bij bedrijven die elke dag een andere auto heeft, dan moet de werkgever het bijhouden wie en op welk uur reed, maar de boete komt bij de werkgever toe.
En neen je kan aan die boete nu éénmaal niet ontsnappen van, "ik weet niet wie er reed"!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 01 mei 2016 21:29

Als het PV komt op naam van iemand die kan bewijzen die dag NIET met de auto gereden te hebben, is het game over voor politie en rechtbank
Natuurlijke personen zijn NIET verplicht de feitelijke bestuurder door te geven (bedrijven wél).

Dus als u het niet weet, kan 1 van u beter betalen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 mei 2016 21:31

Beste edyy, hoe kan de politie nu de boete sturen naar de persoon die met de auto rééd op dat moment?
Na eenvoudige staandehouding, maar dat is natuurlijk een zeldzaamheid in het Belgische verkeershandhavings"beleid"

Sommige landen flitsen daarom langs voor, kan je vaak zien wie er reed

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”