Terugkomende foutparkeerders

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Terugkomende foutparkeerders

#1 , 26 apr 2016 15:21

Achteraan onze woning is onze garage met ervoor een aantal meter oprit (prive eigendom).

Ondanks duidelijke stickers (niet parkeren) blijven er steeds mensen zich parkeren.

Voor de politie geen prioriteit om hiervoor te komen.
Takelen gebeurt al zeker niet. Tenzij op mijn eigen kosten.

Kan ik politie "verplichten" hiervoor op te treden?

Of foutparkeerder blokkeren zodat hij niet meer weggkan? En zo zijn lesje leert.

Moet natuurlijk wel een legale oplossing zijn. Niet dat ik harder gestraft wordt dan de overtreder.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2016 15:53

Politie MAG zelfs niet zomaar die voertuigen takelen, indien deze op uw privé-eigendom staan:
http://www.lokalepolitie.be/5412/inform ... kelen.html

Uiteraard staat het u vrij om uw privé-eigendom op elk moment volledig af te sluiten (al dan niet met "vreemde" wagens op het terrein). U mag deze wagens echter niet beschadigen (ook geen wielklem plaatsen, sticker op de ruit plakken of dat soort zaken), want dan maakt u zich schuldig aan vandalisme (het feit dat de wagens op uw eigendom staan, geeft u immers geen vrijgeleide om zelf strafbare feiten te plegen).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Katia_Steve
Berichten: 26

#3 , 26 apr 2016 16:51

Maar het staat u wel vrij om de doorgang te blokkeren zodat de wagen die daar niets te zoeken heeft niet weg kan of zich alle bochten moet wringen om weg te kunnen rijden.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 apr 2016 17:20

Maar het staat u wel vrij om de doorgang te blokkeren zodat de wagen die daar niets te zoeken heeft niet weg kan of zich alle bochten moet wringen om weg te kunnen rijden.
Zoals ik dus al zei: niets belet de topic starter om zijn volledige domein af te sluiten, ook op een moment dat er vreemde wagens OP zijn oprit staan.

Wat echter niet mag, is de eigen oprit (als er vreemde wagens opstaan) met de eigen wagen blokkeren door op de openbare weg voor de oprit te gaan staan. Op dat moment kan de politie de topic starter immers wel wegtakelen, aangezien zijn wagen op openbare weg staat en belet een wagen te laten wegrijden (ook al komt die van een oprit waar hij niets te zoeken had).

Maar om het extreem te zeggen: niets belet de topic starter om, als er een auto op zijn oprit staat, met een kraan de volledige oprit tussen openbare weg en foutparkeerder, uit te graven.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 apr 2016 19:57

Best zo'n beugel op de oprit plaatsen, die met een sleutel kan neerleggen

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 26 apr 2016 23:03

als de oprit privatief is kan u er een poort plaatsen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 apr 2016 23:40

Wat echter niet mag, is de eigen oprit (als er vreemde wagens opstaan) met de eigen wagen blokkeren door op de openbare weg voor de oprit te gaan staan..
Dat mag perfect, enkel de eigen nummerplaat zichtbaar op de inrij aanbregen.
Klaar.

(voor zover er thv de inrij geen ander parkeerverbod geldt)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 apr 2016 09:43

Een wagen die op de openbare weg geparkeerd staat en zo het wegrijden van een andere wagen belet (of deze nu rechtmatig geparkeerd staat of niet), kan door de politie weggesleept worden. Nummerplaat op de inrij aangebracht of niet...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 mei 2016 21:50

Elke wagen op de openbare weg kan in principe door de politie getakeld worden.

Met nummerplaat op de inrij: gaat niet getakeld worden.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mei 2016 09:54

Elke wagen op de openbare weg kan in principe door de politie getakeld worden.

Met nummerplaat op de inrij: gaat niet getakeld worden.
In praktijk meegemaakt dat zo'n wagen weldegelijk getakeld werd door de politie omdat deze een wagen blokkeerde die op de oprit stond. Die wagen mocht daar inderdaad niet staan, maar eigenaar van de oprit mocht de wagen niet blokkeren. Politie heeft die wagen weldegelijk getakeld om die reden, ook al hing zijn nummerplaat aan de gevel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#11 , 02 mei 2016 10:24

Een bevriende garagist in de straat stelde voor om in het vervolg zijn dolly's (go jacks) te gebruiken.

Een krik op wieltjes die je onder elk wiel zet en zo de auto moeiteloos en zonder schade kan verplaatsen.
En dan een duidelijk vermelding ophangen dat foutparkeerders hun wagen verplaatst zal worden.

Niet legaal zeker?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mei 2016 11:32

Niet legaal zeker?
Uiteraard niet, wat had je nu zelf gedacht?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mbbs1024
Berichten: 474

#13 , 03 mei 2016 22:01

Als ik het goed begrijp mag om het even wie dan op een privé terrein voor onbepaalde tijd gaan parkeren zonder dat je daar iets kan aan doen.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 03 mei 2016 22:06

Neen, maar u zal de wettelijke regels moeten respecteren.

mbbs1024
Berichten: 474

#15 , 04 mei 2016 18:50

En wat zijn die wettelijke mogelijkheden dan, want als ik het goed begrijp weigert de politie iets te doen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”