Parkeerretributie na 3 jaar

Jatin
Topic Starter
Berichten: 6

Parkeerretributie na 3 jaar

#1 , 25 apr 2016 14:20

Vorige week krijg ik een brief van een Waalse gemeente waarin staat dat ik in juli 2013 (dus bijna 3 geleden) ergens zou geparkeerd hebben en daarbij gekozen voor het "dagtarief" van €15.

Ik kan mij niet herinneren dat ik daar die dag geweest ben maar het zou wel kunnen (ik hou geen dagboek bij :D ) maar ik kan onmogelijk nu nog weten of ik daar dan "ongeldig" zou geparkeerd hebben of niet. Ik heb alleszins geen retributie onder mijn ruitenwisser teruggevonden en het is ook de allereerste keer dat ik hier een schrijven over ontvang?! Men zegt ook niet door wie een eventuele retributie uitgeschreven zou zijn of waarom ik het dagtarief dien te betalen (ontbreken ticket of verlopen ticket)

Kan een gemeente zomaar na bijna 3 jaar vragen om een parkeerretributie te betalen? Het lijkt mij dat dit de "redelijke" termijn overschrijdt of begin ik beter met het aanleggen van een map met parkeertickets die ik 10 jaar moet bijhouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 25 apr 2016 20:31

vraag hun via aangetekend schrijven om de nodige bewijzen (artikel 870 gerechtelijk wetboek) op te sturen binnen de 14 dagen.

vermeld in dat schrijven dat indien er geen bewijzen worden voorgelegd u de zaak als afgehandeld beschouwd en u verder niet wenst gecontacteerd te worden.

er is een bepaalde periode dat zulke "boetes" moeten worden opgestuurd, ben daar zelf niet zeker van

Jatin
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 27 apr 2016 14:11

Ik dacht inderdaad ook dat een verkeersboete of parkeerretributie binnen de X aantal dagen diende verstuurd te worden. Iemand enig idee daarover?

Ik veronderstel dat ik de brief in het Nederlands mag beantwoorden?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 27 apr 2016 14:19

De verjaringstermijn van een parkeerretributie is 30 jaar.
Dus ja, zelfs 3 jaar na datum mogen ze dit opsturen.

Het is bij een PV dat de verjaring "maar" 1 jaar is (er zijn uitzondering hierop).

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 27 apr 2016 15:38

De verjaringstermijn van een parkeerretributie is 30 jaar.
Dus ja, zelfs 3 jaar na datum mogen ze dit opsturen.

Het is bij een PV dat de verjaring "maar" 1 jaar is (er zijn uitzondering hierop).
De sanctionerende ambtenaar moet de boete
opleggen binnen de zes maanden, te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de vaststellingen of van het afschrift van het proces verbaal van de vaststellende ambtenaar.


http://www.gasboetes.be/wp-content/uplo ... dboete.pdf


zelfs een moord heeft nog (voor zover ik weet) geen verjaringstermijn van 30 jaar, hoe zou een GAS boete dan 30 jaar kunnen bedragen?

8.
Verjaringstermijn
De ganse procedure moet afgehandeld zijn binnen de zes maanden. Volgens de huidige GAS wet kan de ambtenaar geen administratieve geldboete meer opleggen na het verstrijken van een termijn van zes maanden. De termijn begint te lopen vanaf de dag van ontvangst van de vaststellingen of van het afschrift van het proces verbaal door de sanctionerende ambtenaar.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 apr 2016 15:50

Deze topic is reeds hier besproken geweest met de vraag is dit wel een gas boete !!

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5&start=30
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 apr 2016 16:41

Voor alle zekerheid meer uitleg vragen aan de gemeente, waar en door wie die overtreding vastgesteld is.
Hier gaat het duidelijk om een gas boeten, door het feit dat de brief van de gemeente komt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 27 apr 2016 18:31

Deze topic is reeds hier besproken geweest met de vraag is dit wel een gas boete !!

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 5&start=30

laten we er van uitgaan momenteel dat het een gas-boete is, dan is de termijn om deze te innen al 2.5jaar verlopen

zelfs als het een gewone boete zou zijn, is de termijn om deze te versturen en te innen al lang verlopen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 27 apr 2016 23:22

laten we er van uitgaan momenteel dat het een gas-boete is, dan is de termijn om deze te innen al 2.5jaar verlopen

zelfs als het een gewone boete zou zijn, is de termijn om deze te versturen en te innen al lang verlopen.
Het kàn niet om een GAS-boete gaan omdat die er toen nog niet eens waren voor parkeren ...


Het gaat overduidelijk om een retributie inzake betalend parkeren / blauwe zone.
De verjaringstermijn is daar 30 jaar zoals al eerder geschreven - 30 keer langer dan gewone verkeersovertredingen :!:

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 28 apr 2016 09:10

Het is een retributie, geen boete dus.
Meer zelfs: er mag tegenwoordig geen boete meer gegeven worden voor niet betalen / het niet leggen van de schijf / geen bewonerskaart hebben / ...
Enkel voor foutief parkeren of voor het pakeren op een plaats voor andersvaliden moet er een boete gegeven worden (en geen retributie).
(Wat hier ook de ironie van inhoudt dat je, als je niet wilt betalen, je minder kans hebt op een boete dan op een retributie, daar elk door een andere entiteit moet uitgeschreven worden. Met andere woorden: bij verkeerd parkeren is de kans kleiner dat je moet betalen).

Voor een retributie is de termijn, zoals ik eerder al zei, 30 jaar.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”