Parkeerschijf vraagje?

Katia_Steve
Topic Starter
Berichten: 26

Parkeerschijf vraagje?

#1 , 24 apr 2016 20:20

Wie kan mij met zekerheid zeggen of de parkeerschijf er in het volgende geval gezet moet worden.

Ik zet mijn wagen voor de deur van een zaak waar men mag parkeren met een blauwe schijf of bewonerskaart. Ik bel aan en begin direct om doos per doos uit mijn wagen te laden om deze naar de eerste verdieping van deze zaak te brengen.
Een parkeerwachter ziet mi uitladen en wacht tot ik effectief binnen ben om dan snel de wagen op te schrijven en mij een retributie te geven. Hij propt het papiertje onder de motorkap waar ik het niet direct zou zien. Ik laat verder en ben in het totaal een dikke 10 minuten bezig geweest.

Parkeerbedrijf wuift mijn argument weg. Ze geven toe dat ze mij mogen verbaliseren ook al weten ze dat ik niet geparkeerd ben. Want dit staat in het gemeente reglement.

Nu de andere zaak... ze hebben 1 foto van de wagen gemaakt (achterzijde) en willen mij geen foto van de voorkant doorsturen. Ik vermoed omdat indien ze de voorkant doorsturen ik de foto zo kan vergroten dat je mijn parkeerschijf WEL ziet hangen aan mijn zonneklep.
2de vraag is dus... moet de schijf op het dashboard liggen langst de kant van het voetpad of moet die gewoon zichtbaar zijn van op een korte afstand buiten het voertuig?

Ze reageren niet tot i de burgemeester in CC zet. En dan dreigen ze dat ik binnen de 24u moet betalen of dat ze anders stappen ondernemen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2016 20:29

Dit staat op een politie website!

Leg de parkeerschijf tot slot duidelijk zichtbaar achter de voorruit van de wagen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Katia_Steve
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 24 apr 2016 20:43

Dus staat niet boven of onder of links of rechts... gewoon duidelijk zichtbaar. En met de zonneklep naar beneden kan je die dus wel echt duidelijk zien.
En het feit dat ze geen foto van de voorste ruit willen doorsturen sterkt mij in het feit dat je op die foto de schijf WEL ziet hangen.

Reclame

Katia_Steve
Topic Starter
Berichten: 26

#4 , 25 apr 2016 09:57

Dat parkeer bedrijf weet van aanpakken. Ben net opgebeld dat ik met mijn mails moet stoppen en beter direct over ga tot betaling want dat ze anders snelle gerechtelijke stappen tegen mij zullen ondernemen. Hun parkeerwachter werken volgens de wet en maken geen fouten. Als hij zegt dat de wagen geen schijf heeft dan heeft de wagen geen schijf. En we hebben u 1 foto als bewijs gestuurd (foto van de achterkant) dat de wagen daar wel stond... iets wat ik dus nooit heb tegengesproken want ik was daar om te lossen.

Ik vind het erg dat ze direct beginnen te dreigen en dat terwijl ik wel 10 dagen de tijd heb om te betalen. Maar ik denk dat ze gezien hebben via de voorste foto dat er wel degelijk een parkeerschijf staat. En dat ze nu hopen dat ze mij snel gaan doen betalen zodat de zaak afgesloten is. Anders zouden ze al die moeite niet doen... want mijn nummer moet je wel opzoeken via de link die op de foto van mijn wagen staat...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 apr 2016 10:57

Als je daar mocht staan met parkeerschijf, dan is een foto van enkel de achterkant van de wagen GEEN bewijs dat u in fout was. Zij MOETEN u een foto van de voorkant kunnen bezorgen in dat geval. Als u dus 100% zeker bent dat uw parkeerschijf duidelijk zichtbaar was achter de voorruit, zou ik het parkeerbedrijf een AS sturen met daarin de melding dat u weldegelijk uw parkeerschijf geplaatst had en dat u graag van hen het bewijs van het tegendeel gezien had voor u de retributie betaalt. Meld hen ook dat u verder door hen niet meer gecontacteerd wenst te worden zonder dit gevraagde bewijs.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 25 apr 2016 20:40

tevens misschien het vermelden waard, parkeren is niet gelijk aan stilstaan

stilstaan = niet langer dan nodig stilstaan voor het in/uitladen van goederen of in/uitstappen van iemand

parkeren = Een geparkeerd voertuig is een voertuig dat langer stilstaat dan nodig is voor het in en uitstappen of voor het laden en lossen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2016 09:27

Inderdaad, maar als de parkeerschijf duidelijk zichtbaar achter de voorruit geplaats was, speelt zelfs dit geen rol: dan was de topic starter reglementair geparkeerd. Ik zou wel graag weten hoe dit afloopt, eigenlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Katia_Steve
Topic Starter
Berichten: 26

#8 , 29 apr 2016 22:38

Ze zeggen dat ze mij 1 foto als bewijs hebben doorgestuurd dat de wagen daar wel degelijk aanwezig was. Maar willen mij geen foto van de voorkant doorsturen. Als ze dat doen dan geven ze mij het bewijs dat de parkeerschijf wel zichtbaar is en op het juiste uur stond...
Het feit dat ze dat niet doen bevestigd dat ze fout zijn. De burgemeester van de stad heeft sinds de invoering van de blauwe zone al meer dan 200 klachten gekregen waarbij de mensen bewijzen hadden dat ze wel in orde waren. Ze onderzoeken de zaak en vooral dat vrij nieuw parkeerbedrijfje...


Wat de privée berichten van die enkelingen hier betreft... echt niets anders te doen? Ik zeg hier toch duidelijk dat ik 1 aan het lossen was en 2 dat mijn parkeerschijf vast op mijn zonneklep staat. Dus van de constructeur uit (en dus gehomologeerd). Dus commentaren als altijd hetzelfde met die foutpakeerders, de zoveelste uitvluchtzoeker, leer parkeren... mogen achterwegen blijven. Ik doe 55000km/jaar heb 2 overtredingen gehad in 20 jaar tijd. Denk dat er velen daar nog iets van kunnen leren. EN trouwens als je commentaar hebt heb dan het lef om het in de topic te posten en zie dat je eerst 100% gelijk voordat ge iemand beschuldigd!

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 29 apr 2016 23:54

10' kan door de politierechtbank beschouwd worden als parkeren en niet laden en lossen.
Een parkeerbedrijf is geen politie is qua bewijsvoering is wel wel wat anders nodig dan wat die parkeerwachter zegt heeft geen bijzondere bewijskracht.

Wat is er opgesteld een retributie of een gasboete?

Door constructeur gehomologeerde parkeerschijf??? Parkeerschijf wordt beschreven in MB dat zijn de enigste die mogen geplaatst worden ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb ... /192-art27
en hier staat uitgelegd hoe een parkeerschijf er moet uitzien.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 110-art1-5

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 01 mei 2016 21:18

Parkeerbedrijf wuift mijn argument weg. Ze geven toe dat ze mij mogen verbaliseren ook al weten ze dat ik niet geparkeerd ben. Want dit staat in het gemeente reglement.
Parkeerbedrijven zijn UITSLUITEND bevoegd bij parkeren

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”