Boetes uit Italië

Matteo Carati
Topic Starter
Berichten: 6

Boetes uit Italië

#1 , 23 apr 2016 12:13

Beste allen

Ik ontvang 5 maand na m'n bezoek aan Italië 3 boetes. 2 maand later ontvang ik nog 2 additionele boetes.

1) overdreven snelheid: 110 ipv 90 -> boete 148 euro
2) idem
3) overdreven snelheid: 105 ipv 90 -> boete 180 euro (??? hoger dan 1) )
3) overdreven snelheid:
3) gereden in een voetgangerszone "ZTL"
4) gereden op de lijnen van de bus

Voor 3) en 4) is er geen enkel bewijs van foto.

Wat doe ik hier mee?
Wat is het worst-case scenario in het geval van niet betaling? Incassobureau in België? Deurwaarder?

Dank u wel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 apr 2016 12:25

Bij niet betaling komt er wel een Belgische deurwaarde voor met een bijkomende extra kost van +/- 250€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PBMarke
Berichten: 6

#3 , 23 apr 2016 13:43

Zijn de documenten in correct Nederlands opgemaakt? Indien niet, of indien er geen extra informatie in het Nederlands bij zit, ben je niet verplicht om te betalen...Wat niet betekent dat de boete in Italië zelf komt te vervallen.

Reclame

Matteo Carati
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 23 apr 2016 14:04

Zijn de documenten in correct Nederlands opgemaakt? Indien niet, of indien er geen extra informatie in het Nederlands bij zit, ben je niet verplicht om te betalen...Wat niet betekent dat de boete in Italië zelf komt te vervallen.
Is in het Frans. Niet in NL.

Heb dat opgezocht en blijkt dat volgens de wetgeving de boete moet opgesteld worden in een voor de ontvanger verstaanbare taal of in 1 van de officiële landstalen.

1. De Richtlijn 2011/82/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 ter facilitering van de grensoverschrijdende uitwisseling van informatie over verkeersveiligheidsgerelateerde verkeersovertredingen bepaalt inderdaad dat, indien de lidstaat van de overtreding besluit een afhandelingsprocedure met betrekking tot één van de acht bedoelde verkeersovertredingen in te stellen, zij bepaalde relevante informatie (zoals de aard, plaats, datum van de overtreding, sanctie,…) aan de overtreder in de taal van zijn inschrijvingsdocument moet meedelen. Enkel als die taal niet beschikbaar gesteld wordt, is het mogelijk dat deze informatie wordt meegedeeld in één van de officiële talen van de lidstaat in kwestie. De DIV zal steeds de taal van inschrijving ter kennis geven aan het buitenlandse nationaal contactpunt, zodat de andere landen wel degelijk de juiste taal van de Belgische overtreder zullen moeten respecteren.
Alle lidstaten zijn door deze Richtlijn gebonden. Enkel het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Denemarken nemen niet deel aan de Richtlijn.
2. Als het gaat om een overtreding die men in een andere Europees land opliep (behalve in UK, Ierland, Denemarken), moet de overtreder kennis kunnen nemen van alle relevante informatie over de overtreding in de taal van zijn inschrijving, of, zoals hoger vermeld, minstens in één van de officiële landstalen. Indien dat niet het geval is, is hij niet verplicht de boete te betalen.

Gezien het een huurauto betreft, is Frans dus voldoende.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 23 apr 2016 15:36

Huurauto ... Raar dat verhuurmaatschappij dit niet direct van je kredietkaart afneemt (verhoogd met een administratieve afwikkelingskost). Zoiets staat immers n vele/alle verhuurkontrakten. ...

Matteo Carati
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 23 apr 2016 15:57

Huurauto ... Raar dat verhuurmaatschappij dit niet direct van je kredietkaart afneemt (verhoogd met een administratieve afwikkelingskost). Zoiets staat immers n vele/alle verhuurkontrakten. ...
De adm kost ja... maar de boete zelf, waarom?

Zij geven mijn contactgegevens door, en daar stopt het voor hen. Ik denk zelfs dat zij niet het recht hebben om die boete zomaar van mijn kredietkaart af te nemen.

supernamy
Berichten: 132

#7 , 17 nov 2017 17:01

Ik kreeg ook vandaag 2 boetes uit Italië binnen in één aangetekende zending. De brief werd in het Italiaans én in het Frans opgesteld, terwijl ik in Vlaanderen woonachtig ben en de wagen in het Nederlands werd geregistreerd.
Het gaat in beide gevallen om kleine snelheidsovertredingen, maar al met al komt het toch op zo'n 130 euro uit. Daarom dacht ik van niet te betalen.
Weet iemand wat er zou gebeuren als ik niet betaal?


Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 17 nov 2017 18:20

Een van de landstalen is voldoende ...zie in de door u gekaapte topic onder #4

supernamy
Berichten: 132

#10 , 17 nov 2017 21:24

Een van de landstalen is voldoende ...zie in de door u gekaapte topic onder #4
Onder #4 lees ik eigenlijk dat de andere landen wel degelijk de juiste taal van de Belgische overtreder zullen moeten respecteren

Verder uit het artikel in het Nieuwsblad (#8):
Het document dat naar de overtreder gestuurd wordt, moet bovendien in de taal van de inschrijving van de overtreder vermelden over welke overtreding het precies gaat, welke de betalingsmodaliteiten zijn en welke de te volgen procedure is in geval van betwisting. Als dat niet gebeurt, ben je niet verplicht om te betalen.
Waarom zou ik trouwens verplicht moeten zijn om zo'n document in het Frans te begrijpen als ik in Vlaanderen woon en sowieso niet Franstalig ben?

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 18 nov 2017 13:47

In feite is het op dit ogenblik zo .
U dient niet te betalen ...maar als u in het land zelf terugkomt dan zal men u wel vervolgen en blijkbaar aan het hoogste tarief.
http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?id= ... FO&lang=nl

Moet u weten dat in BE politiediensten beschikken over in x talen opgestelde Salduz regels. In het buitenland heb ik die nog niet gezien.

P-Stone
Berichten: 280

#12 , 18 nov 2017 17:30

Weer zo een gat in de wetgeving... Je gaat op vakantie naar Italië. Ik neem aan dat de boeking van het hotel in het Italiaans of in het Engels was, het bestellen van de pizza en de pint bier/het glas wijn, alles in het Italiaans of Engels.
Maar o jee, nu komt er een verkeersboete, en die zou plots in het Nederlands moeten zijn ????? Nochtans zijn de verkeersborden in Italië hetzelfde als in België, en het dashboard in de huurauto ook.
Dus heel eenvoudig : Te snel gereden ? Boete betalen ! Als de rest is pure geldklopperij (om de advocaten hun boterham te laten verdienen).

supernamy
Berichten: 132

#13 , 18 nov 2017 19:15

Weer zo een gat in de wetgeving... Je gaat op vakantie naar Italië. Ik neem aan dat de boeking van het hotel in het Italiaans of in het Engels was, het bestellen van de pizza en de pint bier/het glas wijn, alles in het Italiaans of Engels.
Maar o jee, nu komt er een verkeersboete, en die zou plots in het Nederlands moeten zijn ????? Nochtans zijn de verkeersborden in Italië hetzelfde als in België, en het dashboard in de huurauto ook.
Dus heel eenvoudig : Te snel gereden ? Boete betalen ! Als de rest is pure geldklopperij (om de advocaten hun boterham te laten verdienen).
Eigenlijk was Italië toen niet de bestemming van onze reis, want we waren onderweg naar Kroatië. Ik denk bovendien niet dat iemand me de mantel moet uitvegen nav mijn vraag. De Italianen hebben de wet blijkbaar niet nageleefd als ze me het pv in het Frans opsturen. Dat wilde ik juist nachecken, en jij mag er zeker van zijn dat er geen advocaat iets zal verdienen van mijn boete.
Wat het verantwoordelijkheidsgevoel betreft dat je bedoelt, in principe heb je er wel gelijk in. Maar ik heb in het verleden gehoord dat gegeven gemeenten in Italië enorm gesjoemeld hadden met die flitspalen om meer geld te verdienen ten dupe van onschuldige bestuurders. Ik kan nu op 1000 km én een half jaar nadien niet bewijzen dat dit wel mijn geval was, maar behalve in Italië ben ik nog nooit geflitst in mijn hele leven...

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 18 nov 2017 21:14

U kan de foto opvragen.

supernamy
Berichten: 132

#15 , 18 nov 2017 22:09

U kan de foto opvragen.
Ik heb de foto wel gezien, maar daar gaat het niet om. Ik ontken nameljk niet dat mijn wagen die dag op die plaatst reed. Ik heb wel twijfel dat ik te snel reed.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”