Verkeersovertreding in Belgie, nadien verhuisd naar buitenland

flatlandmasta
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verkeersovertreding in Belgie, nadien verhuisd naar buitenland

#1 , 21 apr 2016 12:09

Vorig jaar in juli heb ik een zware verkeersovertreding begaan in Belgie en heb ik een PV ontvangen en een verklaring moeten gaan afleggen in het politiekantoor van de gemeente. Inmiddels ben uitgeschreven in het bevolkingsregister in Belgie en ben ik wegens professionele redenen verhuisd naar Duitsland. Gisteren zat er een melding dat er een aangetekend schrijven op mij ligt te wachten met een bevestiging van ontvangst, en zo'n dingen betekenen zelden iets goeds. Dus ik vrees dat het de dagvaarding is met de uitnodiging om voor de Politierechtbank te komen.

Ik heb al enkele malen tot vervelens toe inlichtingen proberen in te winnen over het geval waarin ik mij bevind, maar tevens was het maar vaag. Daarom dus wend ik mij tot jullie met enkele vragen...

Feiten:

- In juli 2015 geflitst op klaarlichte dag op een zaterdag op de E40 tussen Leuven en Luik in Waremme aan een snelheid die ver boven de toegestane snelheid was, >40 km/u te snel
- Houder van de Belgische nationaliteit en een rijbewijs dat in Belgie uitgereikt is
- Uitgeschreven uit het Belgische bevolkingsregister en ingeschreven met permanente woonst in Duitsland, NA DE FEITEN
- Zelfde geldt voor de wagen; uitgeschreven in Belgie en ingeschreven in Duitsland (hoewel dit weinig impact zal hebben op het verdict)

Graag had ik willen weten:

- Onder de Belgische wetgeving, gezien ik mijn vaste woonst heb in Duitsland maar nog steeds de Belgische nationaliteit en een Belgisch rijbewijs heb, ik aanschouwd zal worden als een inwoner van Belgie of een niet-inwoner van Belgie;
- Of een Belgisch rijbewijs gehouden door een niet-inwoner van Belgie ingetrokken kan worden met territoriale beperkingen, dus dat ik in Duitsland wel nog zou kunnen rijden.

Alvast bedankt voor jullie tijd en voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tybo
Berichten: 145

#2 , 25 apr 2016 21:07

De feiten zijn gebeurd in België waardoor je dus onder het Belgisch wetstelsel valt, ongeacht of je al dan niet nog in België woont en ongeacht je nationaliteit ...
Indien de zaak voor de PolRB komt en je wordt veroordeeld tot een rijverbod geldt dit rijverbod enkel op het Belgisch grondgebied.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”