Positieve alcoholtest, door het rood gereden en geen voorrang verleend. Help!?

meisjelimburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Positieve alcoholtest, door het rood gereden en geen voorrang verleend. Help!?

#1 , 21 apr 2016 08:52

Dag iedereen,

Nadat ik enkele maanden geleden terug kwam van een verjaardagsfeestje had ik nogal veel gedronken en ben door het rode licht gereden. Toen reed plots de politie achter me. Toen deze me aan de kant wou zetten ben ik een straat in gedraaid om te stoppen maar heb hierbij geen voorrang gegeven aan een fietsen. Dit is (godzijdank) niet uitgedraaid in een accident maar dit staat wel in mijn dagvaarding. Zij hebben me meegenomen naar het kantoor. Hier heb ik positief geblazen (1,7 promille).

Binnen één maand zal dit voor de rechtbank komen. ik word dus gedagvaard voor dronken rijden, door het rood rijden en geen voorrang verlenen. Heeft iemand enig idee wat de gevolgen hiervoor zullen zijn? (boete? hoe lang rijbewijs kwijt? psychomedische testen?) Ik heb een blanco strafblad. Ik weet dat ik enorm stom ben geweest en heb mijn lesje wel geleerd. Dit gaat niet nog een keer gebeuren! Ik heb enorm schrik en ben zo zenuwachtig. Is er iemand die me kan helpen en een antwoord kan geven? Ik heb de gevolgen al opgezocht op internet maar dit is nogal vaag en uiteenlopend hoe dit in de wet staat beschreven. Dus ik had graag geweten wat de rechter in praktijk uitspreekt. Is er iemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt?

Dankuwel!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
T.H.
Berichten: 61

#2 , 21 apr 2016 09:26

Beste,

Hoelang heb je al jouw rijbewijs? Dit is een essentiële informatie om te kunnen inschatten wat je te wachten staat.

Een paar dingen kan ik je nu al zeggen: De feiten zijn heel ernstig en je mag je aan een rijverbod en een forse boete verwachten.

In ieder geval zal je best naar de rechtbank gaan. Het is meestal geen goede idee zich bij verstek te laten veroordelen.

Groeten,

T.H.

meisjelimburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2016 09:40

Hey,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb mijn rijbewijs 5,5 jaar. Wat bedoel je met een forse boete, enig idee hoeveel dit ongeveer zal zijn? En hoe lang denk je dat mijn rijbewijs ingetrokken zal worden? Ik ga sowieso naar de rechtbank gaan. Ik neem ook een advocaat.

Groetjes

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2016 09:42

Geen antwoord op uw vraag, maar wel goede raad: reageer bij de politierechtbank op dezelfde manier als hier: erken uw schuld, laat duidelijk blijken dat je goed beseft hoe dom dit was, dat je van jezelf verschoten bent en dat dit uiteraard de eerste en laatste keer was dat je zo dom geweest bent in het verkeer. Dit soort reactie is de reactie die een politierechter graag hoort. Excuses (proberen) verzinnen werkt meestal als een rode lap op een stier: zeker vermijden dus. Feit dat je een blanco strafblad hebt, speelt in uw voordeel (ook geen verkeersboetes gehad met minnelijke schikking? Want dit kan een politierechter ook terugvinden, dacht ik). Wat een rechter uitspreekt is moeilijk te voorspellen. Maar rijverbod zal onvermijdelijk zijn, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#5 , 21 apr 2016 09:52

Boete voor alcohol: 1200- 12000€
Negeren rood licht (via rechtbank): 180 - 3000€
Gerechtskosten

+ rijverbod

meisjelimburg
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2016 09:59

Gebruiker21,

Bedankt voor je tip, ik zal hier zeker gebruikt van maken!

ik heb enkele jaren geleden een boete gekregen omdat ik door het rood ben gereden en ik ben ooit 1 x geflitst geweest voor te snel rijden..

Groetjes

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 apr 2016 11:33

Oei, die voorgaande boete voor door het rood rijden speelt wel in uw nadeel... Een politierechter met een slecht karakter zou deze opmerking kunnen maken: "Mevrouw, het verbetert er niet op bij u: een paar jaar geleden door het rood rijden, nu door het rood rijden in dronken toestand en bijna een fietser van de baan maaien? Wat is het volgende? Dronken door het rood rijden, en effectief eenn ongeval veroorzaken?"

'k Wil maar zeggen: probeer op voorhand een paar "aanvaardbare" antwoorden klaar te hebben als dit soort vragen gesteld worden. Succes, in ieder geval en laat ons weten hoe het afgelopen is. As a side note: "leuk" om nog eens iemand gewoon zijn schuld te zien toegeven ivm een verkeersovertreding, hier op het forum. Meer dan de helft van de vragen hier bevatten al de nodige excuses om onder een boete te kunnen uitkomen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 21 apr 2016 12:02

2 bedenkingen hierbij:

- kan de rechter ook inzien welke onmiddellijke inningen je betaald hebt ?
- zou je kunnen argumenteren dat die feiten gepleegd werden door iemand anders binnen het gezin ? Zowel wat betreft OI als MS ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2016 12:07

- zou je kunnen argumenteren dat die feiten gepleegd werden door iemand anders binnen het gezin ? Zowel wat betreft OI als MS ?
Dus frauderen?

giserke
Berichten: 2434

#10 , 21 apr 2016 12:17

- zou je kunnen argumenteren dat die feiten gepleegd werden door iemand anders binnen het gezin ? Zowel wat betreft OI als MS ?
Dus frauderen?
Op de rechtbank kun je als beklaagde niet frauderen. Enkel uw versie van de feiten vertellen.
Dat doet het OM ook. bewijs: sommigen worden vrijgesproken.

Veel kans dat het OM niet weet dat TS al eens door het rood gereden heeft en een minnelijke schikking heeft betaald.
Veel heeft ook te maken of de feiten in het zelfde kanton gebeurt zijn of niet.

TS zal door het OM aangeklaagd worden voor de vaststellingen die nu gemaakt zijn.
En in de wet staat nog altijd dat je niet verplicht bent Uzelf te beschuldigen. Dus waarom zou TS zelf verzwarende omstandigheden moeten opbiechten?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2016 12:28

Ik zeg niet dat de TS zelf moet opbiechten dat ze in het verleden al door het rood gereden is. Maar de kans bestaat dat dit geweten is door OM en / of politierechter. En dan is het maar beter om niet met de mond vol tanden te staan als ze hier iets over opmerken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#12 , 21 apr 2016 12:28

2 bedenkingen hierbij:

- kan de rechter ook inzien welke onmiddellijke inningen je betaald hebt ?
- zou je kunnen argumenteren dat die feiten gepleegd werden door iemand anders binnen het gezin ? Zowel wat betreft OI als MS ?
Verkeerde zet, als het OM weet dat je een minnelijke schikking hebt betaald, dan weten ze ook of je hebt ingevuld dat je de bestuurder was of niet van het voertuig.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 21 apr 2016 12:31

Ik zeg niet dat de TS zelf moet opbiechten dat ze in het verleden al door het rood gereden is. Maar de kans bestaat dat dit geweten is door OM en / of politierechter. En dan is het maar beter om niet met de mond vol tanden te staan als ze hier iets over opmerken...
Als de feiten in het zelfde kanton en politiezone gebeurt zijn, en minder dan 5 jaar geleden dan is de kans groot dat het OM die gegevens zal terugvinden in haar dossier.
Maar dat zal je dan ook meteen horen als het OM de strafklacht voorgeleest in het begin van de zitting.
Laatst gewijzigd door giserke op 21 apr 2016 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#14 , 21 apr 2016 12:34

Gezien de voorliggende feiten raad ik TS aan na te gaan of je geen recht hebt op rechtsbijstand via uw verzekering.
Want je zal professionele hulp nodig hebben om de schade te beperken.

Het heeft ook geen zin eventuele verzwarende feiten te verzwijgen tegen uw advocaat, want dan kan hij de counter van het OM niet voorbereiden indien nodig.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 apr 2016 12:37

Inderdaad, tegen uw raadsman bent u best zo eerlijk mogelijk. Hoe meer info deze heeft, hoe beter hij u kan verdedigen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”