Onrechtsreekse schade door ongeval, enkel VPV opgemaakt door politie

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

Onrechtsreekse schade door ongeval, enkel VPV opgemaakt door politie

#1 , 19 apr 2016 18:16

Goedemiddag allen,

Ik zit met een bijzonder frustrerende situatie, hieronder het (korte) relaas van de gebeurtenissen.

Midden november 2015 reed ik met mijn wagen op het linker rijvlak van de E313 van Hasselt naar Antwerpen. Ter hoogte van de afrit Herentals zie ik in de tegenovergestelde rijrichting (Antwerpen - Hasselt) een vrachtwagen in de verte slingeren en enkele seconden later vliegen er over de middelste vangrails kleine zwarte brokstukken tegen de voorzijde van mijn wagen. In mijn achteruitkijkspiegel zie ik hoe deze vrachtwagen al slingerend tegen de rechter vangrail van de tegenovergestelde richting (Antwerpen - Hasselt) knalt.

Op het eerste zicht voel ik niets abnormaals aan mijn eigen wagen en gezien het drukke verkeer (een weekdag omstreeks 13:45 uur) besluit ik verder te rijden richting Antwerpen. Ik bel ondertussen wel het nummer 101 om de hulpdiensten te verwittigen dat er ter hoogte van de afrit Herentals een vrachtwagen (vermoedelijk door een klapband) tegen de vangrails is gereden. Ze bedanken mij voor de verwittiging en melden mij dat ze een patrouille van de wegenpolitie zullen uitsturen om een kijkje te gaan nemen.

Eens aangekomen op mijn bestemming in Antwerpen kijk ik voor de zekerheid toch eens of ik nergens schade aan mijn wagen heb. Nu blijkt dat ik wel degelijk schade heb opgelopen. Daarom bel ik meteen mijn verzekeringsmakelaar en breng hem op de hoogte van het voorval. Nadien bel ik ook opnieuw naar het nummer 101 om te melden dat ik (onrechtstreeks) schade aan mijn wagen heb opgelopen door dat ongeval. Ze melden mij dat er inderdaad een vrachtwagen een klapband heeft gehad en dat deze vrachtwagen daardoor tegen de vangrails is gebotst. Ze noteren mijn gegevens via de telefoon en zeggen dat ze mij zouden terugbellen binnen het uur omdat ze op dat ogenblik problemen hadden met hun centrale en/of hun communicatieapparatuur.

Na een dik uur - ik ben dan reeds op de terugweg van Antwerpen naar Hasselt op de E313 - krijg ik telefoon van de verkeerspolitie Antwerpen om te melden dat er inderdaad een ongeval is gebeurd o.w.v. een klapband aan de vrachtwagen, maar dat die zwarte brokstukken waarover ik sprak zeker en vast niet van de vrachtwagen konden komen. Als ik informeer hoe ze dat zo zeker kunnen weten, blijven ze mij het antwoord schuldig. Aangezien ik op dat moment reeds op de terugweg was, en in de file reed o.w.v. het ongeval vroeg ik of de collega’s van de verkeerspolitie nog aanwezig waren bij het ongeval. Dat was zo, en daarom ben ik ter hoogte van het ongeval op de autosnelweg gestopt en heb mij aangemeld bij de agenten die de vaststellingen van het ongeval aan het doen waren.

Bij aankomst heb ik mijn volledige verklaring gegeven aan de vaststellende agenten van de verkeerspolitie. Deze hebben mijn gegevens genoteerd, mijn verklaring opgeschreven, en ook foto’s van de voorzijde van mijn wagen (met duidelijk zichtbare schade) genomen. Zelf heb ik voor de zekerheid ook enkele foto’s van het ongeval en de vrachtwagen genomen. Deze was aan de volledige rechterzijde zeer zwaar beschadigd, en ook de banden van de vrachtwagen waren helemaal stuk en vervormd. Bij vertrek van het ongeval kreeg ik geen kopie of bewijs van mijn 'verklaring' mee, die moest ik later telefonisch aanvragen via hun politiediensten.

Bij aankomst in Hasselt heb ik heel mijn verklaring schriftelijk per e-mail overgemaakt aan mijn verzekeringsmakelaar en aan de verkeerspolitie van Antwerpen (inclusief foto's van het ongeval). In samenspraak met mijn verzekeringsmakelaar heb ik ook meteen een officieel bestek laten opmaken bij een erkende garage. Hieruit bleek dat ik voor ongeveer 1.500 euro (zichtbare) schade had opgelopen. (onder voorbehoud van alle niet zichtbare schade).

Na lang en herhaaldelijk en lang aandringen bij de verkeerspolitie van Antwerpen heb ik 3 weken na het ongeval uiteindelijk een schriftelijk document (via mijn rechtsbijstandsverzekeraar) ontvangen waarin de vaststellende agenten nu beweren dat de tegenpartij van mijn schadegeval niet kenbaar is! Dus helemaal iets anders dan wat ik ter plaatste verklaard had, of wat ik op de dag van de feiten per e-mail had doorgestuurd naar de verkeerspolitie. Volgens datzelfde document (zelfs geen PV of kopie van mijn verklaring), lag de oorzaak van de door mij opgelopen schade aan een brokstuk dat reeds op de rijbaan lag! Er werd zelfs geen enkele vermelding gedaan naar mijn verklaring, de klapband en/of het ongeval van de vrachtwagen waar ik (onrechtstreeks) bij betrokken was!

Hierop heb ik meteen schriftelijk geantwoord niet akkoord te gaan met deze uitleg en gevraagd om mij een kopie van het PV en/of mijn verklaring te bezorgen. Dit was blijkbaar onmogelijk aangezien het 'PV' door de verkeerspolitie reeds doorgestuurd was naar het provinciaal gerechtelijk bureau van de provincie Antwerpen. Ook mijn rechtsbijstandsverzekering kon blijkbaar niet anders doen dan wachten tot ze toestemming kregen van het gerecht om het PV te mogen inkijken.

Na herhaaldelijk (mondeling én schriftelijk) aandringen en informeren naar de stand van zaken, krijg ik vandaag (5 maanden na het ongeval!) te horen van mijn rechtsbijstandsverzekering dat de verkeerspolitie destijds slechts een VPV (Vereenvoudigd Proces Verbaal) heeft opgemaakt, en geen volwaardig PV. Hierdoor kan en wil het gerecht mijn rechtsbijstandsverzekering dus geen verdere informatie bezorgen. Dit betekent dus ook dat er destijds geen onderzoek gebeurde door de verkeerspolitie naar de schade die ik heb opgelopen o.w.v. de klapband van de vrachtwagen. Ook werd er niets vermeld in het VPV / PV, laat staan rekening gehouden met mijn (zowel mondelinge als schriftelijke) verklaringen.

Nu krijg ik dus te horen van mijn rechtsbijstandsverzekering dat zij verder niets voor mij kunnen doen aangezien zij vrezen dat ze het oorzakelijk verband tussen de klapband / het ongeval van de vrachtwagen en de door mij opgelopen schade niet kunnen aantonen. Ondertussen rijd ik al 5 maanden rond met een beschadigde wagen, heb ik het gevoel dat ik enorm bij de neus werd genomen door de verkeerspolitie van Antwerpen, en kan ik bovendien ook nog eens zelf opdraaien (sinds 2 jaar geen volledige omnium meer) voor de opgelopen schade (minstens 1.500 euro) aan mijn wagen.

Welke verdere stappen kan ik hieromtrent nog nemen, want ik ben niet van plan het hierbij te laten. Alvast bedankt voor jullie deskundig advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 apr 2016 19:56

Je had onmiddellijk moeten stoppen op de plaats van het ongeval, en geen aangifte doen een paar uur later. Dat laat voldoende plaats voor fraude. .

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 20 apr 2016 00:47

Uw verzekering moet het PV nr opvragen van de tussenkomst ongeval vrachtwagen.
Gezien deze tegen een vangrail is gegaan is er zo wie zo schade aan het openbaar domein.
Edoch het verband tussen uw schade en de vrachtwagen is iets anders e, dat zal u of uw verzekering moeten bewijzen.
Ook al hebt u er een verklaring voor afgelegd - ook het VPV nr is een PV alleen wordt dat niet direct doorgestuurd naar parket alleen als dat wordt opgevraagd of er een burgerlijke partijstelling is die de opvraging noodzakelijk maken.

Reclame

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

#4 , 20 apr 2016 08:36

Uw verzekering moet het PV nr opvragen van de tussenkomst ongeval vrachtwagen.
Gezien deze tegen een vangrail is gegaan is er zo wie zo schade aan het openbaar domein.
Edoch het verband tussen uw schade en de vrachtwagen is iets anders e, dat zal u of uw verzekering moeten bewijzen.
Ook al hebt u er een verklaring voor afgelegd - ook het VPV nr is een PV alleen wordt dat niet direct doorgestuurd naar parket alleen als dat wordt opgevraagd of er een burgerlijke partijstelling is die de opvraging noodzakelijk maken.
Dank voor uw reactie.

Even ter verduidelijking: mijn verzekering heeft wel degelijk de PV-nummers opgevraagd bij de politie en het parket, echter gaat het in beide gevallen over een zogenaamd Vereenvoudigd Proces Verbaal. Dit betekent dus dat er geen volwaardig PV werd opgesteld door de verkeerspolitie, en dat het parket ons daardoor geen volledig dossier kan, wil of zal bezorgen (cfr. de uitleg van mijn verzekeringsmaatschappij). Dit betekent ook dat er geen verder onderzoek gebeurde naar de schade die ik heb opgelopen en/of de klapband van de vrachtwagen, ondanks de verklaringen die ik zowel mondeling als schriftelijk heb gegeven. De tegenpartij (d.i. de vrachtwagen met klapband) maakt in zijn versie bovendien ook nergens melding dat zijn klapband/ongeval mijn wagen beschadigd heeft, noch wordt dit vermeld in het VPV van de schade van tegenpartij.

Feitelijk komt het er op neer dat de verkeerspolitie - ondanks mijn mondelinge/schriftelijke verklaringen, het feit dat ik het ongeval onmiddellijk heb gemeld en het feit dat ik hierdoor wel degelijk aantoonbare schade heb opgelopen aan mijn wagen - geen volledig onderzoek heeft gedaan naar dit oorzakelijk verband, en er geen enkele rekening werd gehouden met mijn afgelegde verklaringen. Dit is m.i. pure willekeur, waardoor ik zelf dreig in te staan voor alle opgelopen schade aan mijn wagen.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 20 apr 2016 10:40

Aantoonbare schade? En wat is het bewijs hiervan en het oorzakelijk verband?
Hebt U videobeelden of getuigen waaruit blijkt dat die brokstukken tegen uw wagen vlogen?

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

#6 , 20 apr 2016 11:17

Aantoonbare schade? En wat is het bewijs hiervan en het oorzakelijk verband?
Hebt U videobeelden of getuigen waaruit blijkt dat die brokstukken tegen uw wagen vlogen?
Er zijn zowel door de verkeerspolitie als door mijzelf foto's gemaakt van de opgelopen schade, echter een half uur / een uur NA de feiten. Neen, ik heb geen dash-cam en zodoende geen videobeelden van de gebeurtenis, echter zat er wel een passagier bij mij in mijn wagen op het ogenblik dat die brokstukken tegen mijn wagen vlogen. De wagens achter en naast mij op de E313 hebben dit ongetwijfeld ook opgemerkt, maar daar zijn we natuurlijk niets mee op dit moment. Een half uur na de feiten, bij aankomst op mijn bestemming en ik vaststelde dat ik hierdoor schade had opgelopen, heb ik ook meteen de verzekeringsmakelaar en de politie op de hoogte gebracht van deze schade.

Ik ga er nochtans vanuit dat ik alles gedaan wat ik kon en moest doen. Onmiddellijk na de feiten heb ik als eerste de 101 telefonisch verwittigd van het ongeval, en nadien heb ik nog 3 keer contact opgenomen inzake de opgelopen schade. Heeft mijn officiële verklaring aan de politie - zowel telefonisch meteen na de feiten, ter plaatste van het ongeval (een uur later) en nadien schriftelijk per e-mail (een 3 à 4-tal uur later) dan geen enkele waarde? Moet de politie mijn verklaring op zijn minst niet opnemen in het PV / VPV of op zijn minst de feiten die ik aanhaal iets of wat controleren? Kunnen alle argumenten die ik aanhaal dan zomaar van tafel geveegd worden, zonder de minste controle ervan door de verkeerspolitie?

Sta je als plichtbewuste en eerlijke burger dan werkerlijk nergens meer dezer dagen? Moet je dan zomaar toegeven aan de (in mijn ogen althans) willekeur van de verkeerspolitie die ten onrechte en uit gemakzucht verklaart dat ik tegen een brokstuk ben gereden dat reeds op de weg lag? Kotsmisselijk word ik ervan.

giserke
Berichten: 2434

#7 , 20 apr 2016 14:15

Uw grootste probleem is uw passagiers maken geen schijn van kans om als objectieve getuige te worden aanzien.
Bovendien moest je uw wagen onmiddellijk op de pechstrook gezet hebben, om de schade te laten vaststellen.

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 20 apr 2016 20:18

Niets belet dat uw verzekering vraagt om de zaak te vervolledigen.
Inzake de aanrijding moet er wel een PV zijn gezien er schade aan derden was en zal er zeker een EAF zijn opgesteld met als schadelijdende partij "dienst wegen".
Een VPV bevat alle elementen en gezien u verhoord bent ook uw verhoor. Echter geen schets maar wel omschrijving van de schade.
Parket moet dus de VPV's opvragen en er een dossier van maken. Of ze dat gaan doen is hun beslissing.
Indien niet akkoord zal uw verzekeringsmaatschappij en/of u zich burgerlijke partij moeten stellen.

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 20 apr 2016 22:11

Franciscus, dank voor de heldere uitleg. Hieronder de integrale tekst die mijn verzekeringsmakelaar van de rechtsbijstandmaatschappij heeft ontvangen:

"Wij vrezen heden slecht nieuws te hebben voor verzekerde:
Cf. de informatie die wij verkregen van het parket en de politie zouden zowel het PV-nummer xxxxxx/2015 als xxxxxx/2015 een Vereenvoudigd Proces Verbaal betreffen. Dit betekent dat er geen volwaardig PV werd opgesteld, en dat het parket ons dus geen volledig dossier kan/zal bezorgen. Dit betekent tevens dat er geen verder onderzoek gebeurde naar de schade van onze verzekerde en/of de klapband van de vrachtwagen.

Tegenpartij maakt in zijn versie nergens melding dat zijn klapband het voertuig van onze verzekerde beschadigd heeft noch wordt dit vermeld in het VPV van de schade van tegenpartij.

Als eisende partij kunnen wij enkel de schade van verzekerde verhalen op de betrokken vrachtwagen indien wij het oorzakelijk verband kunnen aantonen tussen de klapband van tegenpartij en de schade van verzekerde. Daar er geen volwaardig PV werd opgesteld en daar er geen volledig onderzoek werd gedaan naar dit oorzakelijk verband, vrezen wij dat wij falen in onze bewijslast naar tegenpartij toe. Wij vrezen dat het oorzakelijk verband tussen de klapband en de schade van verzekerde niet kunnen aantonen.

Het spijt ons dan ook u te moeten melden dat wij op basis van de elementen van het dossier, geen verhaal kunnen uitoefenen. Wij blijven ter beschikking indien de verzekerde ons nog andere of bijkomende informatie, gestaafd door objectieve elementen, kan bezorgen."


Bij het lezen van het bovenstaande kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat men er nogal gemakkelijk onderuit probeert te komen. Ik heb bovendien zelfs nooit een kopie van mijn verklaring ontvangen, laat staan een kopie van het opgestelde VPV. Kan dat zomaar allemaal?

Franciscus
Berichten: 38596

#10 , 20 apr 2016 22:31

Normaal wordt er bij een VPV zelfs niet verhoord.
U krijgt bij mijn weten wel een copie van het VPV. Bij de Federale Wegpolitie zal dat op te vragen zijn op hun centrale te waar de interventie-eenheid van afhangt vermoed ik.

Wat zegt uw rechtsbijstandsverzekering?
En idd zo komen de verzekeringen er 'nog' gemakkelijker vanaf ...maar in principe volstaat een EAF tussen u en de vrachtwagen(bestuurder).
Probleem zal ook zijn die delen die uw wagen hebben beschadigd kwamen die van de vrachtwagen?

michel-
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 20 apr 2016 23:32

Noch mijn rechtsbijstandsverzekering, noch ikzelf hebben een kopie van het VPV ontvangen bij mijn weten. Ik ben er inderdaad 200% zeker van dat de schade aan mijn wagen is veroorzaakt door brokstukken van de vrachtwagen die over de middenberm van de E313 vlogen. Tijdens het kruisen van de vrachtwagen - deze was reeds aan het slippen o.w.v. een klapband - vlogen er n.l. allemaal kleine zwarte brokstukken (ik ben niet zeker, maar ik vermoed kleine stukken rubber) tegen de voorzijde van mijn wagen. Je kan het vergelijken met tientallen kleine kiezelsteentjes die tegen hoge snelheid tegen de voorzijde van een wagen gecatapulteerd worden. (kan het niet anders omschrijven).

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”