Defect electronisch verkeersbord

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Defect electronisch verkeersbord

#1 , 19 apr 2016 14:55

Aan een school in de buurt staat een electronisch verkeersbord dat een zone 30 aangeeft tijdens de schooluren. Dit bord begon enige tijd geleden echter mankementen te vertonen. Een kwart van de rode cirkel lichte in eerste instantie niet meer op. Ondertussen licht de andere 3/4 van de cirkel maar in stukken en brokken op, en de 3 is zo goed als onleesbaar.

Welke waarde heeft dit verkeersbord nog? Uit de "context" kan je opmaken dat het een zone 30 bord is, maar leesbaar is het niet meer. Om een idee te geven hoe het bord er bij benadering uitziet nu (kleine photoshop ter verduidelijking, aangezien ik niet meteen een echte foto van het bewuste bord heb):

Afbeelding
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#2 , 19 apr 2016 15:23

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Wat een rechter daarvan zou maken, tja koffiedik kijken hé?

Moest ik een politierechter zijn zou ik iemand die daar elke dag op weg naar het werk passeert nooit vrijspreken, maar een verdwaalde toerist die niet weet wat een zone 30 bord is altijd vrijspreken.

giserke
Berichten: 2434

#3 , 19 apr 2016 15:28

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Wat een rechter daarvan zou maken, tja koffiedik kijken hé?

Moest ik een politierechter zijn zou ik iemand die daar elke dag op weg naar het werk passeert nooit vrijspreken, maar een verdwaalde toerist die niet weet wat een zone 30 bord is altijd vrijspreken.
En hoe ga jij dat bewijzen dat iemand daar elke dag passeert en dat hoort te weten?
Het is een elektronisch verkeersbord. Die branden dus niet altijd.

Het hebben van een glazen bol is naar mijn weten nog altijd niet verplicht in België.

Reclame

chantika
Berichten: 961

#4 , 19 apr 2016 15:29

Mijn ervaring met verkeersborden en dit forum is, 14 dagen na posten op dit forum is het probleem opgelost.
https://www.google.be/maps/@51.0109291, ... 312!8i6656

In u geval zal het misschien iets langer duren omdat het adres niet te achterhalen is.

In mijn geval zou ik een flitsboete kunnen betwisten met een foto. U bord staat al in de bebouwde kom dus zolang er nog enkele lampjes branden zou ik mijn snelheid maar aanpassen.

polk
Berichten: 437

#5 , 19 apr 2016 15:39

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.


Wat een rechter daarvan zou maken, tja koffiedik kijken hé?

Moest ik een politierechter zijn zou ik iemand die daar elke dag op weg naar het werk passeert nooit vrijspreken, maar een verdwaalde toerist die niet weet wat een zone 30 bord is altijd vrijspreken.
En hoe ga jij dat bewijzen dat iemand daar elke dag passeert en dat hoort te weten?
Het is een elektronisch verkeersbord. Die branden dus niet altijd.

Het hebben van een glazen bol is naar mijn weten nog altijd niet verplicht in België.
Ik zou zelfs niemand vrijspreken die hoort te weten hoe een elektronisch zone 30 bord eruit ziet. Elektronische zone 30 borden staan meestal in de buurt van scholen en branden enkel tijdens drukke momenten. Als je zo'n half defect bord passeert tegen 60 km/u breng je kinderen in gevaar en spreek ik je niet vrij op basis van art 5, nee.

Maar ik ben vooralsnog geen politierechter :mrgreen:

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 apr 2016 16:01

Als je zo'n half defect bord passeert tegen 60 km/u breng je kinderen in gevaar en spreek ik je niet vrij op basis van art 5, nee.
Je bent in dat geval sowieso in overtreding: je bevind je immers in de bebouwde kom in vele gevallen (dus sowieso snelheidsovertreding) en als er kinderen in de buurt zijn, is uw rijgedrag ook nog eens onaangepast aan de situatie.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3794

#7 , 20 apr 2016 08:18

Probleem die hem kan stellen: er zijn ook elektronische zone 50 en zone 70 borden.
Als je aan pakweg 50 af komt, en je ziet dat bord, hoe kun jij dan weten of er 30, 50 of 70 op staat?
Als je stilstaat (waardoor je een foto kunt maken) kun je aan de ronding zien dat het waarschijnlijk 30 moet zijn, maar als je rijdt...

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 apr 2016 09:23

De wegcode beschrijft duidelijk hoe snelheidsborden eruit moeten zien. Een defect elektronisch bord beantwoordt hier niet meer aan met alle gevolgen van dien. Bij mijn weten is een spelletje micro macro niet opgenomen in de wegcode en kan een rechter dus niet anders dan het verkeersbord als onbestaande beschouwen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 20 apr 2016 09:59

De wegcode beschrijft duidelijk hoe snelheidsborden eruit moeten zien. Een defect elektronisch bord beantwoordt hier niet meer aan met alle gevolgen van dien. Bij mijn weten is een spelletje micro macro niet opgenomen in de wegcode en kan een rechter dus niet anders dan het verkeersbord als onbestaande beschouwen.
en hooguit een straf uitspreken indien geverbaliseerd voor onaangepaste snelheid?

polk
Berichten: 437

#10 , 20 apr 2016 10:15

De wegcode beschrijft duidelijk hoe snelheidsborden eruit moeten zien. Een defect elektronisch bord beantwoordt hier niet meer aan met alle gevolgen van dien. Bij mijn weten is een spelletje micro macro niet opgenomen in de wegcode en kan een rechter dus niet anders dan het verkeersbord als onbestaande beschouwen.
Er moet toch ergens een grens liggen om een bord 'defect' te noemen? Stel dat zo'n bord uit 500 ledjes bestaat (ik zeg maar iets hé), vanaf wanneer noem jij het 'defect'? 1? 10? 100?

Imo is het aan de rechter om te oordelen waar die grens ligt.

giserke
Berichten: 2434

#11 , 20 apr 2016 10:28

De wegcode beschrijft duidelijk hoe snelheidsborden eruit moeten zien. Een defect elektronisch bord beantwoordt hier niet meer aan met alle gevolgen van dien. Bij mijn weten is een spelletje micro macro niet opgenomen in de wegcode en kan een rechter dus niet anders dan het verkeersbord als onbestaande beschouwen.
en hooguit een straf uitspreken indien geverbaliseerd voor onaangepaste snelheid?
Lijkt me moeilijk te staven door het OM ? Want wat is ongepast rijgedrag?
Onaangepast rijgedrag wordt vaak wel beboet bij een ongeval.
Laatst gewijzigd door giserke op 20 apr 2016 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 20 apr 2016 10:31

De wegcode beschrijft duidelijk hoe snelheidsborden eruit moeten zien. Een defect elektronisch bord beantwoordt hier niet meer aan met alle gevolgen van dien. Bij mijn weten is een spelletje micro macro niet opgenomen in de wegcode en kan een rechter dus niet anders dan het verkeersbord als onbestaande beschouwen.
Er moet toch ergens een grens liggen om een bord 'defect' te noemen? Stel dat zo'n bord uit 500 ledjes bestaat (ik zeg maar iets hé), vanaf wanneer noem jij het 'defect'? 1? 10? 100?

Imo is het aan de rechter om te oordelen waar die grens ligt.
Dat is geen excuus.
De gemeente of gewest is niet verplicht om een elektronisch bord te plaatsen.
Indien ze dit plaatsen moeten ze ook instaan voor het onderhoud en het herstellen van die borden.

De wet is duidelijk hierin. Verkeersbord niet conform de wet? Niet geldig.

polk
Berichten: 437

#13 , 20 apr 2016 10:41

De wegcode beschrijft duidelijk hoe snelheidsborden eruit moeten zien. Een defect elektronisch bord beantwoordt hier niet meer aan met alle gevolgen van dien. Bij mijn weten is een spelletje micro macro niet opgenomen in de wegcode en kan een rechter dus niet anders dan het verkeersbord als onbestaande beschouwen.
Er moet toch ergens een grens liggen om een bord 'defect' te noemen? Stel dat zo'n bord uit 500 ledjes bestaat (ik zeg maar iets hé), vanaf wanneer noem jij het 'defect'? 1? 10? 100?

Imo is het aan de rechter om te oordelen waar die grens ligt.
Dat is geen excuus.
De gemeente of gewest is niet verplicht om een elektronisch bord te plaatsen.
Indien ze dit plaatsen moeten ze ook instaan voor het onderhoud en het herstellen van die borden.

De wet is duidelijk hierin. Verkeersbord niet conform de wet? Niet geldig.
:shock: Hoe bedoel je 'de wet is hierin duidelijk'? De wet legt aan verkeersborden volgende voorwaarden op:

- ze moeten regelmatig zijn naar de vorm
- ze moeten voldoende zichtbaar zijn
- ze moeten conform de wegcode opgesteld zijn.

Als er 1 van de 500 lampjes defect geraakt, voldoet het dan automatisch hier niet meer aan volgens jou?

Een mot die één van de lampjes bedekt heeft hetzelfde effect als een defect lampje => niet meer voldoende zichtbaar?

Voor mij is een elektronisch verkeersbord met 499/500 werkende lampjes nog steeds regelmatig naar de vorm en voldoende zichtbaar, en ik hoop volgens een rechter ook.

LeenW
Berichten: 12836

#14 , 20 apr 2016 10:44

Persoonlijk zou ik dat bord afkeuren, maar zoals Polk zegt, één defect lampje maakt het bord niet per definitie ongeldig.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 21 apr 2016 02:05

Wat hierboven te zien is is toch wel wat anders dan 1 ledje die stuk is.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”