Defect electronisch verkeersbord

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Defect electronisch verkeersbord

#16 , 21 apr 2016 09:35

Inderdaad, zoals ik al zei: in eerste instantie was enkel een kwart van de rode rand kapot. Het is voor iedereen dan nog steeds duidelijk dat het om een zone 30 bord gaat (howel er van de 500 lampjes toen pakweg 100 kapot waren). Maar zoals het er nu uitziet kan je niet duidelijk opmaken welke snelheid er aangegeven wordt. Als je even stopt en het goed bekijkt, kan je een redelijke gok wagen dat het 30 is. We hebben, het hier dus niet over enkele ledjes kapot in het bord, maar wel over een bord dat zodanig defect is, dat het nauwelijks leesbaar is. Een beetje zoals van die door de zon verkleurde verkeersborden die ondertussen gewoon wit-grijs zien en waar het symbool dat er op staat nog nauwelijks zichtbaar is. Zo weet ik er ook een paar staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk
Berichten: 437

#17 , 21 apr 2016 10:58

Als het bord inderdaad nauwelijks leesbaar is, kan u het erop wagen het te negeren. Moest u beboet worden, is de kans zeker niet onbestaande dat u vrijgesproken wordt indien u één en ander kan aantonen door foto's. U bent dan overgelaten aan het oordeel van de politierechter over de leesbaarheid van het bord.

Maar persoonlijk zou ik het niet negeren.

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 21 apr 2016 11:28

Ik ben niet van plan het te negeren, hoor (afin, toch niet meer dan anders, want eerlijk gezegd: als zo'n bord om 10 uur nog brand, als er geen enkel kind meer te zien is omdat ze allemaal al lang op de schoolbanken zitten, dan is het toch eerder 50 dan 30 per uur als ik er voorbij rijdt, tenzij ik een "verdachte" wagen zie staan aan de kant van de weg ;) ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 12 jun 2016 23:13

Probleem die hem kan stellen: er zijn ook elektronische zone 50 en zone 70 borden.
Die zijn er wel, maar zijn illegaal ...
De énige toegelaten variabele zonale signalisatie, is 30 km/u

Wat mij betreft is dit bord NIET herkenbaar als wat het moet voorstellen, en voldoet het dus niet aan Art 5

giserke
Berichten: 2434

#20 , 13 jun 2016 10:55

Probleem die hem kan stellen: er zijn ook elektronische zone 50 en zone 70 borden.
Die zijn er wel, maar zijn illegaal ...
De énige toegelaten variabele zonale signalisatie, is 30 km/u

Wat mij betreft is dit bord NIET herkenbaar als wat het moet voorstellen, en voldoet het dus niet aan Art 5
Dus de aangeduide variabele snelheden boven autostrades zijn niet wettelijk?

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#21 , 13 jun 2016 10:57

Dit zijn geen zoneborden... (het woord ZONE staat daar nergens bij).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lohabra
Berichten: 1015

#22 , 13 jun 2016 13:23

Dus de aangeduide variabele snelheden boven autostrades zijn niet wettelijk?
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 61-hs2art6

Zoals Gebruiker21 al aanhaalt. De signalisatie boven de autosnelwegen, zijn veranderlijke signalisatie, maar die hebben geen zonale geldigheid. Het is de combinatie van veranderlijke signalisatie icm zonale geldigheid, die illegaal is.

6.5. Signalisatie met veranderlijke informatie.

6.5.3. De signalisatie met veranderlijke informatie wordt herhaald na elk kruispunt of na elke toegang tot een autosnelweg.

Een einde-verbodsbord moet geplaatst worden op de autosnelweg of wanneer dit einde-verbod niet samenvalt met een kruispunt.

Er mag geen gebruik gemaakt worden van een signalisatie met zonale draagwijdte, behalve voor de signalisatie van de schoolomgevingen zoals bepaald in artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer voor de verkeersborden F4a en F4b.

F4a F4b

In dit geval :

wordt de signalisatie niet herhaald na elk kruispunt;
wordt de opheffing van de reglementering op het einde van de zone aangegeven.


Zoiets als dit is dus illegaal: https://www.google.be/maps/@51.0551414, ... 6656?hl=nl
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#23 , 13 jun 2016 14:48

Héhé. Nog nooit zo'n bord gezien... Ik vermoed dat dit een Zone 30 bord is dat ze buiten de schooluren "omdopen" tot een "70" bord?

Net daarvoor staat er immers wel een correct bord: https://www.google.be/maps/@51.0560928, ... 6656?hl=nl
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#24 , 13 jun 2016 15:31

Héhé. Nog nooit zo'n bord gezien... Ik vermoed dat dit een Zone 30 bord is dat ze buiten de schooluren "omdopen" tot een "70" bord?

Net daarvoor staat er immers wel een correct bord: https://www.google.be/maps/@51.0560928, ... 6656?hl=nl
Ik ken er hier in de regio wel een aantal die, afhankelijk van het uur waarschijnlijk ofwel op 50, ofwel op 70, ofwel uit (=90 voorlopig nog) staan.

Dit zou dus, in theorie althans, willen zeggen dat je daar 90 mag rijden, ongeacht het bord?
Niet dat ik dit ga doen, want ze zullen er wel een reden voor hebben voor die snelheden, maar toch...

Gebruiker21
Topic Starter
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 13 jun 2016 15:37

Ik ken er hier in de regio wel een aantal die, afhankelijk van het uur waarschijnlijk ofwel op 50, ofwel op 70, ofwel uit (=90 voorlopig nog) staan.
Zolang dit geen zoneborden zijn, is dit in orde...
Dit zou dus, in theorie althans, willen zeggen dat je daar 90 mag rijden, ongeacht het bord?
Enkel indien het een "ZONE 90" bord is. Indien het een gewoon elektronisch bord is waar snelheidsaanduiding 90 staat (of 70, zoals de laatste link die ik geplaatst heb), zijn die borden wel reglementair.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#26 , 13 jun 2016 15:44

Ik ken er hier in de regio wel een aantal die, afhankelijk van het uur waarschijnlijk ofwel op 50, ofwel op 70, ofwel uit (=90 voorlopig nog) staan.
Zolang dit geen zoneborden zijn, is dit in orde...
Dit zou dus, in theorie althans, willen zeggen dat je daar 90 mag rijden, ongeacht het bord?
Enkel indien het een "ZONE 90" bord is. Indien het een gewoon elektronisch bord is waar snelheidsaanduiding 90 staat (of 70, zoals de laatste link die ik geplaatst heb), zijn die borden wel reglementair.
Zal er eens op moeten letten.

Ze hebben alvast de ledjes om het woord "zone" te vormen, zie ik op google maps.
Volgende keer dat ik er langs rij, en het bord brandt, zal ik het eens zien.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”