Verkeersborden links van de weg

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

Verkeersborden links van de weg

#1 , 19 apr 2016 10:59

Gewoon een vraag, meer een casus in feite.

Tegenwoordig zit de politie op facebook, en melden ze hier situaties aan de burgers.
Laatst stond er op een pagina van een specifieke politiezone een bericht ivm busstroken, en hierop kwam er een reactie dat het verkeersbord (F17) enkel maar aan de linkerzijde van de weg stond, met de vraag of deze dan wel geldig zijn daar deze niet rechts staan.

Reactie van de politie was als volgt:
Beste, Bij de F-borden (aanwijzingsborden) wordt in de wetgeving individueel bepaald of deze borden rechts moeten geplaatst worden en of ze links mogen herhaald worden. Bij het bord F17 wordt in de wetgeving geen plaats bepaald en is de wegbeheerder vrij om de plaats van het verkeersbord te bepalen.
Nu vind ik dit nergens terug in de wegcode.
Meer zelfs: toen ik lessen volgde voor mijn rijbewijs (ja, ik heb lessen gevolgd, toen dit nog gesponsord werd door de overheid, en men aan school kwam hiervoor) hebben ze ook expliciet gezegd dat borden altijd rechts moeten staan, eventueel herhaald links voor de duidelijkheid, met als enige uitzondering dat sommige borden verplicht links moeten staan als herhaling (naast het bord rechts), zoals een C1 bij een meervaksbaan.
Of als extra uitzondering mogen sommige boven de rijbaan geplaatst worden, daar ben ik ook van op de hoogte.

Nu vraag ik mij af: klopt het wat de politie hier zegt, en was dit stukje theorie die ik (en waarschijnlijk vele andere met mij) ken tot nu toe een leugen?
Zo ja: bij welke borden is het dan wel toegestaan om deze enkel maar aan de linkerzijde van de weg te plaatsen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Karanog
Berichten: 141

#2 , 19 apr 2016 13:32

F17 is dus een aanwijzingsbord.

"71.1. De aanwijzingsborden worden aangebracht op de plaatsen die, gelet op de aard van de verstrekte aanduiding, geschikt zijn."

"F17. Aanduiding van de rijstroken van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen."
Er wordt niet vermeld dat het bord rechts moet staan.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 254-art71a

mjers
Berichten: 1788

#3 , 19 apr 2016 15:02

F17 is dus een aanwijzingsbord.

"71.1. De aanwijzingsborden worden aangebracht op de plaatsen die, gelet op de aard van de verstrekte aanduiding, geschikt zijn."

"F17. Aanduiding van de rijstroken van een rijbaan met een strook voorbehouden voor autobussen."
Er wordt niet vermeld dat het bord rechts moet staan.

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 254-art71a
Maar is er geen overkoepelende wetgeving die zegt dat alle verkeersborden rechts moeten staan?

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 apr 2016 15:21

Maar is er geen overkoepelende wetgeving die zegt dat alle verkeersborden rechts moeten staan?
Het staat niet expliciet in de wegcode, wel impliciet:
6.1. De verkeersborden moeten van het lichtweerkaatsend type of van het type met eigen verlichting zijn.

Het herhalingsbord moet niet noodzakelijk van hetzelfde type zijn als het verkeersbord dat rechts geplaatst is.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 19 apr 2016 15:38

Maar is er geen overkoepelende wetgeving die zegt dat alle verkeersborden rechts moeten staan?
Het staat niet expliciet in de wegcode, wel impliciet:
6.1. De verkeersborden moeten van het lichtweerkaatsend type of van het type met eigen verlichting zijn.

Het herhalingsbord moet niet noodzakelijk van hetzelfde type zijn als het verkeersbord dat rechts geplaatst is.
Dus kunnen we er dan vanuit gaan dat alles verkeersborden rechts geplaatst moeten worden?
Ik denk het wel...?

Blaatpraat
Topic Starter
Berichten: 3793

#6 , 27 apr 2016 11:31

Dus dan kan het gesteld worden dat verkeersborden die enkel links staan, en niet ter herhaling, niet geldig zijn, en de politie dus fout is met hun informatie?

Een interessante vervolgvraag hierop is deze:
Bij een meervaksbaan staat een C43 zowel links als rechts, zodat je kunt zien welke snelheid je maximaal mag rijden, als er toevallig een vrachtwagen rechts rijdt.
Op een baan waar ik dagelijks kom, staat het bord aan de rechterkant zo geplaatst, zodat als er een auto voor je rijdt en/of jij bevindt je (nog) niet op het rechtervak, je dit bord niet kunt zien. Daarvoor is er gelukkig een bord aan de linkerkant van de weg.
Nu is het zo dat dit voor het bord aan de rechterkant een nieuwe bord erop gehangen is (met tie-wraps) met een lagere snelheid.
Aan het bord aan de linkerzijde is dit niet gebeurd, met als gevolg dat er 2 verschillende snelheden aangekondigd zijn.

Als we ervan uitgaan dat enkel het rechtse bord telt (wat immers de grote vraag in dit topic is), dan is het tijdelijke bord geldig.
Maar wat als je dit tijdelijke bord niet kunt zien, daarvoor is er een bord links, wat is dan het nut van dit bord als het afwijkende informatie toont?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 27 apr 2016 23:32

Dus kunnen we er dan vanuit gaan dat alles verkeersborden rechts geplaatst moeten worden?
Ik denk het wel...?
Absoluut NIET :!:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 apr 2016 23:34

Nu is het zo dat dit voor het bord aan de rechterkant een nieuwe bord erop gehangen is (met tie-wraps) met een lagere snelheid.
Aan het bord aan de linkerzijde is dit niet gebeurd, met als gevolg dat er 2 verschillende snelheden aangekondigd zijn.
Voor verbodsborden is nadrukkelijk bepaald dat ze RECHTS geplaatst worden.

Ze kunnen links herhaald worden.
De wegbeheerder begaat hier dus een -zoveelste- overtreding.
Als we ervan uitgaan dat enkel het rechtse bord telt (wat immers de grote vraag in dit topic is), dan is het tijdelijke bord geldig.
Ja.
Maar wat als je dit tijdelijke bord niet kunt zien, daarvoor is er een bord links, wat is dan het nut van dit bord als het afwijkende informatie toont?
Bewijs dat, leef de linkse na, en je zal vrijgesproken worden ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”