Jonge bestuurders

Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Jonge bestuurders

#1 , 17 apr 2016 00:09

Hoi iedereen



Zoals de meeste onder jullie weten word je als jonge bestuurder beschouwd als je minder dan twee jaar je rijbewijs hebt.
Dus ook als je bepaalde overtredingen begaat word je ook zwaarder bestraft. Een tijd geleden las ik dat het vanaf april dit jaar nultolerantie is op gebied van alcohol voor bestuurders die minder dan drie jaar hun rijbewijs hebben.

Mijn vraag luidt als volgt: Is de grens nu over het algemeen opgetrokken tot drie jaar voor je geen beginnende bestuurder meer bent, of is dit enkel op gebied van alcoholgebruik? Ik ben twee jaar en vijf maanden in bezit van mijn rijbewijs en wil graag weten of ik nu terug als beginnende bestuurder gezien wordt, of dat dit enkel zo is op vlak van alcoholgebruik.

Dank bij voorbaat
Anthony

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2016 10:28

Excuses voor de DT-fout ( ik ''word").

Tybo
Berichten: 145

#3 , 17 apr 2016 14:25

Een beginnende (geen jonge) bestuurder is iemand die nog geen twee jaar houder is van een (volwaardig) rijbewijs, categorie B.
Wat betreft eventuele zwaardere bestraffingen ... er is er sprake van geweest maar (tenzij ik het verkeerd voor heb) is de wetswijziging daartoe nog niet doorgevoerd ...

Reclame

Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2016 15:10

Dank voor uw reactie. Ik las dat het vanaf april ingevoerd werd. Normaal ben ik geen beginnende bestuurder meer omdat ik mijn rijbewijs twee jaar en vijf maanden heb. Als die wet er zou zijn vraag ik me gewoon af of het enkel op gebied van alcoholgebruik zo is, of dat je nu drie jaar in bezit van een rijbewijs moet zijn om geen beginnende bestuurder te zijn. Ik lees overal op het internet dat het enkel zo is voor mensen waarvan minder dan twee jaar in het bezit van een rijbewijs, maar dit zijn oudere berichten.

Bvb: twee jaar en enkele maanden in bezit van je rijbewijs B en nultolerantie voor alcoholgebruik. Maar ik word voor iets helemaal anders beboet en ik heb het rijbewijs B iets langer dan twee jaar, dan word ik op dat andere gebied niet meer als beginnende bestuurder gezien?

Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 apr 2016 23:38

Bij nader inzien zou het toch kunnen dat ik verkeerd was en dat ik me slechts ingebeeld heb dat dit zo zou zijn vanaf april dit jaar. In dat geval zou ik nog graag weten dat àls dit ingevoerd wordt, dat je dan enkel op gebied van alcoholgebruik als beginnende bestuurder gezien wordt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 apr 2016 19:40

De zwaardere bestraffing voor beginnende bestuurders is al lang een feit :

- verplicht verval recht tot sturen wanneer die mogelijkheid bestaat voor de begane overtreding, behalve bij het veroorzaken van een ongeval met lichtgewonden :!: (onze politici zijn zo zot als een kruk) , of bij een 2de graads overtreding

- verplicht ondergaan van herstelonderzoeken

Dit geldt net zo goed voor inbreuken inzake alcohl & drugs als voor gewone verkeersovertredingen

Art 38 § 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.

Het eerste lid is niet van toepassing op artikel 38, § 1, 2°, in geval van een verkeersongeval met enkel lichtgewonden.

Het eerste lid is niet van toepassing op de overtredingen van de tweede graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1.

Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2016 20:46

Ja, maar beginnende bestuurder ben je dus als je minder dan twee jaar in bezit van je rijbewijs bent hé?
Ik heb twee jaar en enkele maanden mijn rijbewijs dus normaal vak ik daar niet meer onder.
Weet u of de wet al is ingevoerd waarin staat dat er nultolerantie geldt voor beginnende bestuurders met minder drie jaar hun rijbewijs?
Er was sprake van dat die ging ingevoerd worden (een voorstel van ex-minister mobiliteit Galant)
Ik zie alleszins nergens op internet dat het ingevoerd is, eerst dacht ik het wel gelezen te hebben, maar mogelijk heb ik me vergist.

T.H.
Berichten: 61

#8 , 19 apr 2016 09:03

Anthony, neen die wet is nog niet in kracht. Verre van.

Die wet maakte uit van de verkeersveiligheidsplan van Minister Galant afgevaardigd in vervolg van de staten-generaal verkeersveiligheid 2015.
Niemand weet met zekerheid hoe Minister Bellot tegenover die wet zal staan.

Het zal zeker nog duren totdat die wet er zal komen want die wet werd tegenwoordig nog niet eens in de kamer ingediend. En vanaf dit moment zal het nog duren totdat de wet gestemd is. Men mag bovendien ervan uitgaan dat er in die wet ook nog een termijn zal voorzien zijn tot dat de wet in kracht zal treden zodat zich iedereen kan voorbereiden. (De burger uiteraard maar ook parketten en politie die hun informatiesystemen op orde moeten hebben, een scholing moeten gevolgd hebben)

Ik reken met minstens een jaar (hiiéél voorzichtig geschat) totdat de wet gestemd wordt en nog een keer minstens 6 maanden invoeringstermijn.

Je mag gerust ervan uitgaan dat je niet meer onder deze regeling zal vallen.

De voorgestelde termijn van 3 jaar 0-tolerantie is idd niet gelijklopend met de termijn van 2 jaar "jonge bestuurders" in de zin van artikel 38§5. Ik vind dat niet bijzonder gelukkig (want het zorgt ervoor dat er twee variaties ontstaan waar een voldoende was geweest (overtreding binnen 2jaar en overterding binnen drie jaar). En er is de vraag of dat een vergissing van de Minister was.

Overtredingen op de nultolerantie binnen het derde jaar van houder zijn van rijbewijs B zullen in toekomst vermoedelijk gestraft worden zoals professionele bestuurders. Maar dat is lezen in de koffiezet.

Wij zullen zien wat de administratie ervan zal maken. Ik weet dat er een heel bekwame en heel ervaren collega eraan werkt. Er is dus nog hoop :)

Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 apr 2016 11:44

Ok, heel erg bedankt voor de antwoorden die ik hierop gekregen heb, het is voor mij nu wel duidelijk.

Anthony32
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 apr 2016 23:13

Ik kan u zeker geen ongelijk geven.
Ik vind dan ook dat als er nultolerantie komt, dat die voor iedereen moet gelden. Jong en oud, ongeacht hoe lang je in bezit bent van je rijbewijs.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”