Autogordel dragen terwijl je stilstaat

vital85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Autogordel dragen terwijl je stilstaat

#1 , 16 apr 2016 11:43

Hallo

De situatie is als volgt. Ik heb mijn auto tegen de rechterkant van de weg (geen parkeerstrook, gewoon rand van de rijweg tegen de voetpad) gezet en tot volledige stilstand gebracht om uit te stappen om de poort van de inrit open te doen. Ik heb ook meteen de gordel losgemaakt omdat ik op het punt stond uit te stappen. Maar er doken regenliggers op waardoor ik dus even bleef zitten, zonder gordel dus. Welnu, de derde tegenligger was een politiecombi! Aangezien ze tegen een tamelijk lage snelheid (ca 30km/u) langsgereden waren, moeten ze waarschijnlijk gezien hebben dat ik zonder gordel in de auto zat. Maar ik stond wel, laat ik het nog eens benadrukken, volledig stil.

Hoe groot is nu de kans dat ik nu een boete in de brievenbus ga krijgen? Hoe lang kan het duren (m.a.w., wanneer zal ik gerust kunnen zijn?)? Bestaat er een kans dat ik naar de politierechtbank zal moeten? Moet ik mij proberen te verdedigen, of moet ik de boete gewoon betalen en vergeten?

Dank bij voorbaat!

Sorry, op verkeerde plaats gepost. Wil moderator topic naar "Wegcode & Verkeersovertredingen" verplaatsen a.u.b.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 16 apr 2016 11:58

Draaide de motor nog?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2016 11:59

Normaal doen ze je voor het niet dragen van gordel je stoppen, en ze vragen je vrijstelling voor het dragen van je gordel, al een paar keer tegen gekomen.

Ik denk dat je niks in de bus zal krijgen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

vital85
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2016 12:01

Draaide de motor nog?
God, dat weet ik zelf niet meer... Misschien wel

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2016 13:02

Ik heb geleerd dat men moet deelnemen aan het verkeer, als men langs de kant staat met een draaiend motor of die staat stil dan neem je toch niet deel aan het verkeer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 16 apr 2016 15:47

http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /205-art35

Artikel 35. Veiligheidsgordels en kinderbeveiligingssystemen

35.1.1. De bestuurder en de passagiers van auto’s
die aan het verkeer deelnemen, moeten de veiligheidsgordel dragen, op de plaatsen die ermee zijn uitgerust.

U zou kunnen (proberen te) claimen dat u niet langer aan het verkeer deelnam vermits u op het punt stond uit te stappen om uw garagepoort te openen.


Er zijn ook nog een aantal gevallen waarin er vrijstelling mbt gordeldracht. Maar voor zover ik kan zien, valt u onder geen enkele daarvan.


35.2.1. Worden evenwel vrijgesteld van het verplicht gebruik van de veiligheidsgordel en het kinderbeveiligingssysteem :

1° de bestuurders die achteruit rijden;

2° de bestuurders van taxi’s wanneer zij een klant vervoeren;

3° De bestuurder van een prioritair voertuig, bedoeld in artikel 37, wanneer hij personen vervoert die een potentiële bedreiging vormen of in de onmiddellijke omgeving van de plaats van de interventie.

De passagiers van een prioritair voertuig, bedoeld in artikel 37, wanneer een persoon die een potentiële bedreiging vormt, wordt vervoerd of in de onmiddellijke omgeving van de plaats van de interventie of wanneer ze de persoon verzorgen die wordt vervoerd.

4° de personen die in het bezit zijn van een vrijstelling op grond van gewichtige medische tegenindicaties afgeleverd door de Minister bevoegd voor verkeersveiligheid, of zijn gemachtigde, of, indien zij in het buitenland wonen, door de bevoegde instanties van dat land.

5° de beambten van de Post, wanneer zij, in het kader van de postbedeling en postophaling, achtereenvolgens, op plaatsen die op korte afstand van elkander gelegen zijn, postzendingen uitreiken of ophalen.

De Minister bevoegd voor verkeersveiligheid stelt de modaliteiten van afgifte en het model van de vrijstelling vast.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 apr 2016 16:29

Hoe groot is nu de kans dat ik nu een boete in de brievenbus ga krijgen?
Nagenoeg 0

eylis
Berichten: 8840

#8 , 16 apr 2016 16:34

ik denk het ook niet hoor. Immers: je staat aan de kant, misschien draaide je motor nog. Je riem heb je niet aan. Dat is wat de agenten gezien hebben. Niet meer en niet minder.
Je zal maar ineens een hevige darmkoliek krijgen in de wagen. Je met grote koelbloedigheid in veiligheid aan de kant parkeren. Je riem losklikken en even wachten om tussen twee kolieken door naar buiten te kunnen spurten om aan de roep van de natuur te voldoen... zo'n dingen gebeuren en politie-agenten weten dat ook :-)

Tybo
Berichten: 145

#9 , 17 apr 2016 14:23

Indien ze je niet hebben vereenzelvigd, hoe kunnen ze dan weten of je al dan niet vrijgesteld bent van de gordeldracht ... ?
Bij de politie is het uit den boze dat men 'in de vlucht' iemand opschrijft dewelke er geen drager is van de gordel ...
Kansen dat je PV krijgt ? Nihil !

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 17 apr 2016 15:32

Waar maken we ons hier toch druk over. TS ziet een VOORBIJRIJDENDE politiecombi, en denkt dat hij een PV aan zijn broek krijgt omdat hij op dat moment zijn gordel niet om heeft.
Als ik mij, iedere keer dat ik een combi zie, zorgen moet beginnen maken over wat dan ook, emigreer ik nog niever naar de zuidpool. :lol:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 17 apr 2016 23:23

Bij de politie is het uit den boze dat men 'in de vlucht' iemand opschrijft dewelke er geen drager is van de gordel ...
U droomt ...
Er worden er zo duizenden opgeschreven .

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#12 , 18 apr 2016 07:02

Indien ze je niet hebben vereenzelvigd, hoe kunnen ze dan weten of je al dan niet vrijgesteld bent van de gordeldracht ... ?
Bij de politie is het uit den boze dat men 'in de vlucht' iemand opschrijft dewelke er geen drager is van de gordel ...
Kansen dat je PV krijgt ? Nihil !
ik heb er zo eentje gekregen begin 21ste eeuw... sindsdien draag ik die altijd :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 apr 2016 07:48

Ik heb al een paar gehad voor gordel, en altijd hebben ze me doen stoppen zelfs in Nederland er één gehad ze vragen altijd naar je vrijstelling.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#14 , 18 apr 2016 08:17

Bij mij niet. "in de vlucht" beboet toen ik langs een kruispunt net afsloeg.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 18 apr 2016 19:34

LOL, dat inlichtingenformulier zit bij elk PV

Er worden zelfs mensen "in de vlucht" geverbaliseerd die wél hun gordel aanhebben

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”