bedrag boete komt niet overeen met vonnis

priske6790
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

bedrag boete komt niet overeen met vonnis

#1 , 15 apr 2016 20:01

De politierechter sprak volgend vonnis uit tgv rijden onder invloed:
- rijverbod 1 maand
- psychische en medische testen
- 1.200 eur boete + 150 bijdrage slachtofferfonds + 77 eur gerechtskosten - 400 eur (kosten medisch en psychologische testen) --> in totaal 1427 - 400 = 1027 eur
In het vonnis wordt vermeld dat de "de kosten van de hierboven bepaalde onderzoeken voor het herstel in het recht tot sturen , in mindering zullen gebracht worden op het bedrag van de hierboven uitgesproken geldboete..."

Ik ontvang een betalingsbericht voor 1427 eur ipv 1027 eur..
Ik was in de veronderstelling dat justitie de kosten voor het medisch onderzoek rechtstreeks zou betalen aan het bureau dat de testen afneemt.
Ik betaal dus 1427 eur.

Twee weken later ontving ik een brief van het bureau van de testen, hierin staat dat ik 400 eur moet storten alvorens de testen te beginnen of dat ik het bedrag cash moet meebrengen op de dag van de testen.

Het vonnis komt volgens mij niet overeen met de uitvoering van de boete.

Ik heb hierbij enkele vragen:
- Is dit wettelijk? Of is dit een fout? Welke stappen dien ik te ondernemen? Ingeval dit een procedurefout is, kan ik dan de nietigverklaring van het vonnis bekomen?
- Ik moet binnenkort de medische testen doen, weiger ik te betalen? Of betaal ik ? Als ik betaal hoe vorder ik mijn geld dan terug?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 18 apr 2016 14:12

Bel een met de dienst strafuitvoering politierechtbank.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”