Rijbewijs

Ammonra
Topic Starter
Berichten: 26

Rijbewijs

#1 , 13 apr 2016 13:09

Hallo allemaal,

Ik hoop dat ik op de juiste plaats ben.
Ik heb in 2010 mijn rijbewijs verloren en moest van de rechtbank psychologische en medische test afleggen en mijn rijbewijs zowel theorie als praktijk terug afleggen.

Toen had ik gedacht om niet meer met de auto te rijden tot ik al mijn problemen heb overwonnen, zoals depressie.

5 jaar later was ik zover en heb ik besloten dat ik terug een auto wil aanschaffen, ik heb dan mijn psychologische test en medische test afgelegd met succes en mijn theorie en praktijk rijbewijs ook.

Dus ongeveer eind 2015 ging ik met alle documenten naar de gemeentehuis en daar verteld ze dat ik geen recht heb voor een rijbewijs omdat ik geen school heb gevolgd om mijn theorie en praktijk af te leggen...

Ik wist dat zelfs niet en waarom lieten ze me dan bij de examencentrum toch mijn examens afleggen??? Ik moet dan 600 euro betalen om iets te gaan volgen waar ik al voor geslaagd ben :/

Natuurlijk ben ik niet gemotiveerd om theorielessen en praktijklessen te volgen.
Ik volg een opleiding en werk in de nacht.
Kan ik hier niets aan doen om toch mij die onnodige kosten en lessen te besparen en gewoon mijn rijbewijs te krijgen... :s

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 apr 2016 13:47

Het eerste wat ik hier van hoor, heb zelf mijn 2 kleinkinderen leren rijden en die hebben geen enkel les gevolgd en die rijden nu elke dag met een wagen, heb zelf moeten mee gaan naar het praktisch examen en daar hebben ze niks over gezegd op het gemeente dat zij geen lessen hebben gevold.

Als dit zo is zal dit toch een nieuwe reglementering zijn.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ammonra
Topic Starter
Berichten: 26

#3 , 13 apr 2016 14:10

@denlowie, het gaat hier om het terug verkrijgen van een rijbewijs en niet om eerste keer rijbewijs te halen.

@izebal Ja dat blijkt het geval te zijn, de vrouw van het gemeentehuis vertelde me net hetzelfde. Maar dit wist ik gewoon niet, wrslk had ik dit op de papier van de vonnis gewoon erover gelezen en niet stil gestaan dat ik hiervoor lessen moest volgen maar wel gewoon theorie en praktijk + medische en psycholigische testen af te leggen.
Ik vind dit wel straf dat ik dan toch mijn theorie en praktijk heb kunnen afleggen voor niets, dit koste ook benzine en geld om die examens af te leggen en dan krijg je te horen dat je mag herbeginnen en erbovenop 600 euro betalen en nog lessen te volgen.

Ik vind dit totaal zinloos en elk redelijk persoon zou dat vinden dat het ronduit belachelijk is om na een succesvolle medische , psychologische, theorie en praktijk examens om toch nog lessen te volgen... Bij examencentrum moesten ze dat gezien hebben en dat niet toegelaten, dit had mij dan wel onnodige kosten bespaart..

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 13 apr 2016 14:51

Ik vind je reactie nogal scherp naar anderen, en je gaat volledig voorbij aan je eigen fout.
JIJ hebt het vonnis niet goed gelezen. Daar ben jij en jij alleen verantwoordelijk voor. Is het niet zinloos een vonnis op te volgen zonder dat grondig te lezen ? Is het niet ronduit belachelijk dat je zoiets belangrijks als een vonnis zo vluchtig leest ?

Heb je op het examencentrum het vonnis voorgelegd ? Indien niet, konden zij onmogelijk weten dat jij verplicht lessen moest volgen. En zelfs als ze het vonnis gelezen hadden, is het wrschijnlijk niet HUN verantwoordelijkheid om te zorgen dat jij voldoet aan alle voorwaarden in dit vonnis.

On a positive note: misschien moet je eens proberen om nu die lessen te volgen, en met het bewijs hiervan (samen met bewijs van slagen voor theoretische en praktische proeven) je rijbewijs opnieuw aan te vragen. Misschien vallen ze niet over het feit dat je EERST je examen deed, en dan pas de lessen volgde. Dan hoef je toch al je examen niet opnieuw doen ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW
Berichten: 12824

#5 , 13 apr 2016 14:56

Het vonnis niet goed lezen is inderdaad enkel en alleen uw eigen fout, laat het een belangrijke (maar dure) les zijn.

Ammonra
Topic Starter
Berichten: 26

#6 , 13 apr 2016 15:46

Asjeblieft.. Moest ik een chinees brief lezen zou ik het nog meer begrijpen dan wat er op de vonnis staat. :)

Scherp naar anderen?
Ik heb of op zijn minst zeker niemand met onrespect behandeld..

Nu jah, natuurlijk besef ik maar al te goed dat ik mezelf hierin heb gestoken. Maar kom er wel uit :)

Alvast bedankt voor de reactie en ga het proberen om lessen te volgen zonder examens te herdoen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 15 apr 2016 19:09

Dus ongeveer eind 2015 ging ik met alle documenten naar de gemeentehuis en daar verteld ze dat ik geen recht heb voor een rijbewijs omdat ik geen school heb gevolgd om mijn theorie en praktijk af te leggen...
Geen papieren gekregen van het Parket met de te volgen procedures om hersteld te worden in het recht tot sturen ?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”