Brommer inbeslagname (B klasse 50cc)

Axel Peeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Brommer inbeslagname (B klasse 50cc)

#1 , 08 apr 2016 18:22

Beste

Mijn brommer (50cc) is in beslag genomen met een snelheid van 69km/u, ik ben mij ervan bewust dat er meerdere topics hiervan zijn op dit forum.

Woensdag 16 maart 2016, ik wandel naar de brommerparking van onze school. Er komt een agent op moto aan, hij verzoekt ons allemaal onze identiteitskaart af te geven en verzoekt ons hem te volgen naar het bureau enkele honderden meters verder.

Mijn bromfiets wordt op de rollen gezet, ik was er zeker van dat ik niet te snel ging omdat ik al op de rollen ben gezet en toen exact 50km/u haalde en er geen problemen waren. Al snel bereikte mijn brommer een snelheid van 69km/u, dit komt omdat ik mijn toerenbegrenzer heb weggehaald het weekend ervoor. Het was niet mijn intentie om te snel te rijden dus uiteraard heb ik dat enkel gedaan na dat ik zag dat ook na het veranderen mijn brommer steeds een maximum van 50km/u op gps haalde. Op de rollen ging hij veel hoger in toeren & ging hij dus te snel.

Toen mijn brommer op de rollen werd gezet was mijn voorwiel niet geklemd of stond het niet tegen een vast voorwerp terwijl dit wel in de richtlijnen van het opnemen van de snelheid op een rollertestbank staat dat ik enkele dagen later per post kreeg.

Ik heb volgens hun pv's de volgende inbreuken gedaan :
- geen motoverzekering
- geen motorijbewijs
- niet de minimumleeftijd voor motorijbewijs
- geen gelijkvormigheid voor een moto
- geen nummerplaat (ik moet die nog niet hebben op mijn 50cc voor 10 december 2016 maar moto's wel)
- stemt niet overeen met technisch reglement

Dit zijn toch wel wat overtreding gewoon omdat hij sneller ging dan toegelaten op hun rollen en dus als moto werd aanzien.

Ik heb een lopende verzekering voor mijn 50cc B-klasse en ik heb een niet-vervallen AM rijbewijs voor B-klasse brommers.

Dit is nu mijn vraag, wat zijn de gevolgen? Ik rij altijd met een camera op mijn helm (gopro), ik heb elke rit die ik met mijn brommer deed de voorbije 5 maanden op video staan, elke second dat ik erop zit. Ik kan dus de afgelegde afstand op mijn maximum snelheid delen door het aantal seconden dat ik erover deed en zo kom ik altijd uit op 49.4km/u, elke rit opnieuw dag op dag voor 5 maanden lang. Kan dit als bewijs worden aangezien en kan dit me enigszins helpen?

Toen de agenten vroegen of ik vrijwillig afstand deed van alle onderdelen die ze eraf gaan halen die gebruikt zijn om hem op te voeren heb ik uiteraard 'ja' gezegd en dit is mijn eerste overtreding (Niet alleen met brommer, ik heb zelf geen strafblad & dit is mijn eerste aanraking met de politie.)

Ik mag mijn bromfiets op 15/4/2016 ophalen bij Quirynen.

Alvast bedankt!
Axel Peeters

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 08 apr 2016 18:50

U bromfiets beantwoorde niet aan de regelgeving van een klasse B, alles wat u ten laste word gelegd is corect.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Axel Peeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2016 18:55

Hier ben ik mij van bewust en ik ontken dit ook niet, maar wat zijn de gevolgen, kan ik er iets mee doen dat ze de juiste procedure niet gevolgd hebben en kan ik wat ik hierboven beschreven heb als bewijs gebruiken?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 apr 2016 19:15

kan ik er iets mee doen dat ze de juiste procedure niet gevolgd hebben
Heb je daar bewijzen van, film of zo ?

Het zal hun woord tegen het uwe zijn, en je bent 100% in overtreding met die verbouwing, wat heb je dan nog te zeggen ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Axel Peeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2016 19:27

kan ik er iets mee doen dat ze de juiste procedure niet gevolgd hebben
Heb je daar bewijzen van, film of zo ?

Het zal hun woord tegen het uwe zijn, en je bent 100% in overtreding met die verbouwing, wat heb je dan nog te zeggen ??
Ik heb daar duidelijk bewijs van, de camera op mijn helm liep ook nog toen mijn brommer op de rollen werd getest.

LeenW
Berichten: 12838

#6 , 08 apr 2016 19:30

Dan hebt u mogelijk wel een zaak, contacteer een advocaat.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2016 19:35

Het gaat in u PV die u hier zelf neerschreef niet over hoe snel u reed, maar het gaat erover dat:

- geen motoverzekering
- geen motorijbewijs
- niet de minimumleeftijd voor motorijbewijs
- geen gelijkvormigheid voor een moto
- geen nummerplaat (ik moet die nog niet hebben op mijn 50cc voor 10 december 2016 maar moto's wel)
- stemt niet overeen met technisch reglement

Wat geeft je camera met deze feiten te zien ?

Er staat nergens in je PV dat je te snel reed !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Axel Peeters
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 apr 2016 19:48

Dat zijn de wetten die ik overtrad omdat mijn brommer te snel ging, in de pv staat ook dat ik te snel reed & ze hebben uitgelegd (op kantoor & in de documenten) dat ik die wetten heb overtreden omdat een brommer die sneller dan 45 gaat aanzien wordt als moto, dus de overtredingen zijn de bovenvermelde. Er staat op alle documenten dat ik enkel & alleen te snel reed, mijn excuses moet ik dit niet duidelijk vermeld hebben.

Moesten mijn videobeelden dan als geldig bewijs tellen dan zou ik kunnen aantonen dat ik niet te snel rijd & zodus die wetten niet overtrad.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 apr 2016 19:53


Moesten mijn videobeelden dan als geldig bewijs tellen dan zou ik kunnen aantonen dat ik niet te snel rijd & zodus die wetten niet overtrad.

Het gaat hier niet alleen over te snel rijden je heeft een resem weten overtreden door deze bromfiets op te fokken !

De rechter kan met u argumenten rekening houden, maar een stevige boete zal zeker volgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.


WP002
Berichten: 1479

#11 , 13 apr 2016 13:31

De max. snelheid van een 50ccbrommer is overigens 40/u, geen 50/u.

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 13 apr 2016 13:38

Fout. Een bromfiets klasse B mag in België 45 km/u.
"sowieso" schrijf je zo.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#13 , 13 apr 2016 15:48

Enkele bedenkingen:
1. U had uw begrenzer het weekend voor de controle weggehaald, maar probeert videomateriaal van de voorbije 5 maanden aan te voeren als bewijs?
2. Het gros van de overtredingen hebben betrekking op wat uw moto/bromfiets zou kunnen doen, niet op wat u ermee heeft gedaan.
3. Uw enige mogelijkheid lijkt me dat er vormfouten zouden gebeurd zijn bij de controle (ik ken de exacte wetgeving hieromtrent niet, en ben op technisch vlak een complete leek als het over motorvoertuigen gaat), maar de vraag is of dit ook effectief een verschil zou uitmaken als men het voertuig op een correcte manier aan een nieuwe controle zou onderwerpen.

WP002
Berichten: 1479

#14 , 13 apr 2016 23:32

Okee, 45, maar da's nog geen 50!

Tybo
Berichten: 145

#15 , 14 apr 2016 18:53

Bij het meten van een snelheid van een bromfiets op een rollentestbank (curvometer) zijn er normaliter procedures te volgen ...
Eerst onbeladen op de rollen plaatsen en, bij het vaststellen van het overschrijden van een bepaalde (niet-toegelaten) snelheid deze dan beladen meten (dwz met iemand OP de bromfiets) ...
Na het bekomen van het resultaat dient men nog een tolerantie toe te passen en dat is normaal 8 km/uur ...

Wat betreft het klemmen van het voorwiel ...
Dat lijkt me toch nergens bepaald ... enkel het achterwiel dient op de rollentestbank geplaatst te worden ...
Het is wel zo dat men 'kan' zorgen dat de voorzijde tegen een vast iets gezet worden (bvb een muur) ... dat is enkel omwille van de veiligheid mocht de bromfiets een kracht ontwikkelt dat ie vooruit rijdt (schiet) ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”