Getakeld ... en beschadigd?

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

Getakeld ... en beschadigd?

#1 , 04 apr 2016 20:31

Goedenavond!

Op zich geen te complexe zaak, maar toch even een situatieschets:

12 maart wagen geparkeerd in de wijk waar ik woon in Antwerpen, stonden geen tijdelijke borden opgesteld, gewoon reglementair geparkeerd en heb een bewonersvergunning dus niets aan de hand. 21 maart weggesleept, er begonnen die dag werken in de volledige straat. Politie is thuis langs geweest, mijn vrouw heeft nog gebeld maar ik zat de hele dag in meetings op het werk en zij heeft geen rijbewijs. Niets aan de hand, omdat ik op het moment dat ik parkeerde reglementair stond kunnen de kosten normaal niet doorgerekend worden dus ik moet de wagen gewoon ophalen.

Mààr ... Ik maak me wel zorgen. Het betreft een oldtimer sportwagen en ik weet dat die heel moeilijk te takelen is zonder te beschadigen. Overhangen zijn nogal groot en de wagen is relatief laag, op een verkeerde manier opheffen kan het chassis plooien, een "gewone" takeldienst krijgt die gewoon niet achterop een takelwagen zonder de bumpers los te trekken. Er zit geen sleepoog op om de wagen vast te leggen en je moet weten op welk punt van het chassis dit wel mag. You get the picture ...

Dus, waar moet ik precies op letten als ik de wagen afhaal?
Is het voldoende dat ik de datum van parkeren bevestig om geen kosten te moeten betalen?
Kan ik een voorbehoud maken voor (verborgen) schade en heeft dit enige waarde?
Moet ik mijn wagen snel ophalen? Ik ben zelden thuis (werk) en zou dit graag doen als ik eens enkele uurtjes vrij heb.

Grts, Pieter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 04 apr 2016 20:56

Antwerpen.. heb ik daar recent niets over gelezen van nieuwe speciale borden?

Voor de schade, als de takelaar zegt "dat was al voor ik begon te takelen", eindigt het verhaal denk ik.

Franciscus
Berichten: 38601

#3 , 04 apr 2016 21:54

Ondertussen 4 april ...in principe is dit een administratieve takeling op kosten van de overheid die verantwoordelijk is voor het plaatsen van de borden of van diegene voor wie de borden geplaatst werden.
Takelbedrijf is aangeduid door Stad Antwerpen.
Bel eens met uw verzekering en vraag desnoods een deskundige om mee met u de wagen te gaan ophalen. Ik moeilijk om 'onzichtbare' schade achteraf te claimen.

Het is de takelaar die als een goede huisvader moet zorgen voor de wagen.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2016 10:57

Ik zou wel eens willen weten of de wagen nu effectie beschadigd werd bij het takelen. Beetje vreemd dat de topic starter dit bericht gisteren postte, terwijl zijn wagen al op 21 maart getakeld werd. Da's meer dan twee weken om die wagen te komen ophalen. Moet de overheid ook de stallingskosten betalen indien de eigenaar er zo lang over doet om zijn wagen op te halen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

giserke
Berichten: 2434

#5 , 05 apr 2016 11:25

Soms (meestal) wordt ook een plateau gebruikt omdat ze de takelwagen in vele gevallen niet achter of voor de wagen kunnen plaatsen..
Dan gebruiken ze de takelogen niet.

Kali
Berichten: 762

#6 , 05 apr 2016 11:33

Indien de politie bij de vrouw van TS is langsgeweest, kon de vrouw van TS dit dan niet melden dat de wagen zo moeilijk te takelen was?

Of gaan vaststellen HOE het voertuig werd getakeld? Of een oplossing zoeken dat er niet getakeld zou moeten worden?

Meneer Pieter
Topic Starter
Berichten: 26

#7 , 05 apr 2016 17:45

Oplossing heeft ze geprobeerd, maar buren waren ook niet thuis en de politie weigerde om de wagen te verzetten. Zij was niet op de hoogte dat het een moeilijk te takelen wagen is.

Ik heb de wagen nog niet opgehaald omdat ik nog geen tijd gehad heb, takeldienst enkel open tijdens de kantooruren in de week en ik werk elke dag van 8 tot 6 ... Zit momenteel ook in buitenland voor het werk. Realistisch hoop ik dat het mogelijk is om nog voor eind april verlof te zetten en dan kan ik ophalen en ook de vaststelling doen.

Takelfirma eist wel betaling van de takelkosten anders beroepen ze zich op het retentierecht op de wagen, maar dat is niet wettelijk neem ik aan?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#8 , 05 apr 2016 17:52

Oplossing heeft ze geprobeerd, maar buren waren ook niet thuis en de politie weigerde om de wagen te verzetten. Zij was niet op de hoogte dat het een moeilijk te takelen wagen is.

Ik heb de wagen nog niet opgehaald omdat ik nog geen tijd gehad heb, takeldienst enkel open tijdens de kantooruren in de week en ik werk elke dag van 8 tot 6 ... Zit momenteel ook in buitenland voor het werk. Realistisch hoop ik dat het mogelijk is om nog voor eind april verlof te zetten en dan kan ik ophalen en ook de vaststelling doen.

Takelfirma eist wel betaling van de takelkosten anders beroepen ze zich op het retentierecht op de wagen, maar dat is niet wettelijk neem ik aan?

indien de wagen getakeld is op vraag van de politie, dan kan de garage zich NIET beroepen op het retentierecht in uw geval, pas op, men zal het zeker proberen.

weigeren ze uw wagen vrij te geven, naar de politie bellen en eisen dat men hiervan de vaststellingen komen doen ter plaatse, immers het onrechtmatig achterhouden van een voorwerp dat niet tot uw eigendom behoort is wel strafbaar.

giserke
Berichten: 2434

#9 , 05 apr 2016 18:12

En een wagen die administratief wordt getakeld, kan je 24uur per dag, 7 op 7 ophalen.

Eis de wagen per direct op! Bij enige weigering of bij eisen dat er iets behaald wordt, direct de politie bellen.
Vroeger was er soms wel een probleem, omdat de takelbedrijven en politie 2 handen op 1 buik waren. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Franciscus
Berichten: 38601

#10 , 05 apr 2016 19:39

Wel opletten als die wagen daar zo lang blijft staan .... dat is niet de bedoeling en uw echtgenote en dus ook u waren en zijn op de hoogte dat wagen getakeld werd. Mogelijk gaat u voor het laten staan van de wagen wel moeten betalen want het laten staan en die kosten betalen is geen taak / opdracht van de overheid.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 05 apr 2016 22:25

Wel opletten als die wagen daar zo lang blijft staan .... dat is niet de bedoeling en uw echtgenote en dus ook u waren en zijn op de hoogte dat wagen getakeld werd. Mogelijk gaat u voor het laten staan van de wagen wel moeten betalen want het laten staan en die kosten betalen is geen taak / opdracht van de overheid.

wat met mensen waarvan hun voertuig administratief getakeld word tijdens het begin van een vakantie van 3 weken? :?:

Franciscus
Berichten: 38601

#12 , 05 apr 2016 22:28

Bewijzen dat ze op vakantie waren.... zal wel vlug blijken.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 06 apr 2016 11:13

Inderdaad een takeldienst is geen bewaar garage.
Eens navragen of er in de concessie tussen de takeldienst en de gemeente maximum termijnen staan voor de stalling.

Franciscus
Berichten: 38601

#14 , 06 apr 2016 22:51

PS retentie recht heeft de garage echter niet.
Du voertuig moet worden meegegeven.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 07 apr 2016 00:05

Wat de vraag van de TS betreft, zal het zeer moeilijk worden omdat de klassieke rechtspraak van het oorzakelijk verband van wat je claimt moet worden aangetoond.
Als er schade is, zal je moeten bewijzen dat het komt door de takeling. In dit geval zal dit zeer moeilijk worden omdat je er niet bij was toen er getakeld werd.
Verzwarende omstandigheid is dat de politie de eigenaar heeft opgezocht, en dat de persoon die aanwezig was blijkbaar geen probleem heeft gemaakt met de wijze van takelen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”