Roodlicht, wat nu?

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

Roodlicht, wat nu?

#1 , 23 mar 2016 19:42

Ik heb vandaag een brief gekregen (pro justitia) van de lokale politie Berlare-Zele.
Blijkbaar heb ik door het rode licht gereden. Die dag kan ik mij echter niet herinneren wie er achter het stuur zat. Mijn vrouw of ikzelf.
Ikzelf heb mijn rijbewijs nog geen 2 jaar.
Mijn vrouw al iets meer dan 4 jaar.

Vaststellingen:
Rood-tijd: 2,7 sec, oranje-tijd:: 4,0 sec
Max toegelaten snelheid: 90 km/u
Gemeten snelheid: 56 km/u
Onbemande camera, goedkeuring en homologatie...
Datum ijking: 2/06/2014
geldigheidsdatum: 1/06/2016

Ik zal dus beboet worden door het rode licht te rijden. De brief is naar mij gericht als volgt: "Identificatie houder kentekenplaat volgens DIV: mijn naam"

Is volgende stelling juist:
1. Indien ik niks doe, zal ik opgeroepen worden om voor te komen met als gevolg intrekking van rijbewijs, minstens 450EU boete en herdoen van rijbewijs.
2. Indien mijn vrouw achter het stuur zat, zullen we een minnelijk schikking ontvangen van 165EU

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 23 mar 2016 23:47

Is volgende stelling juist:
1. Indien ik niks doe, zal ik opgeroepen worden om voor te komen met als gevolg intrekking van rijbewijs, minstens 450EU boete en herdoen van rijbewijs.
2. Indien mijn vrouw achter het stuur zat, zullen we een minnelijk schikking ontvangen van 165EU
Zoiets ja.

De boete is 30 tot 500 euro , maal 6 (opdeciemen) wordt 180 tot 3000 euro.

Gerechts en betekeningskosten 100 euro
Slachtofferfonds 150 euro
Vermelding op strafblad gedurende 3 jaar

Je zit dan bij veroordeling zelfs bij de minimumboete, snel aan de 450 euro totale kosten.

Verval van het recht op sturen is verplicht bij beginnend bestuurder, en je moet verplicht minstens ofwel theorie of praktijk-examen herdoen als herstelonderzoeken.


Punt is dat uw vrouw OOK die straffen opgelegd kan krijgen .
Het is helemaal niet zeker dat er een minnelijke schikking volgt.
De kans daarop is groot, maar vervolging blijft mogelijk.


Je kan het een paar dagen aanzien, en wachten of er een onmiddellijke inning komt ...

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 24 mar 2016 08:48

Bedankt voor het antwoord Inazuma.
Het is uiteraard ontzettend stom om door het rood te rijden, ik denk dat niemand dit opzettelijk doet.

Is het niet zo dat, doordat het rood licht nog geen 3 seconden op rood stond, een minnelijke schikking enorm aannemelijk is (ger. arr. Dendermonde)?

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#4 , 24 mar 2016 09:46

Weet U hoeveel auto's in 3 seconden kunnen voorbij zoeven? In druk verkeer zijn dat er zeker 4.

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#5 , 24 mar 2016 09:51

Giserke, ik ben mij volledig bewust van het gevaar. Laat mij duidelijk zijn, zowel mijn vrouw als ikzelf zijn er niet goed van, niet van de eventuele gevolgen (boete, rijbewijs, etc...) maar dan wel van het mogelijke leed dat we hadden kunnen veroorzaken.

Het was echter om 3u in de namiddag op een heel rustig moment, indien we andere mensen in gevaar hadden gebracht hadden we dit zeker niet vergeten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 mar 2016 18:01

ik denk dat niemand dit opzettelijk doet.
De wetgever gaat er anders van uit dat u / uw vrouw dat wel deed ...

U zal dus één van u beiden moeten opgeven als bestuurder ...
Is het niet zo dat, doordat het rood licht nog geen 3 seconden op rood stond, een minnelijke schikking enorm aannemelijk is (ger. arr. Dendermonde)?
In zoverre de lijst actueel en correct is :

http://www.intoverkeersrecht.be/overzic ... cht-2.html
Dendermonde: indien het licht meer dan 3 seconden rood was gaat men over tot dagvaarding. Indien de inbreuk werd vastgesteld door verbalisanten (geen vaste flitspaal) dan wordt u in het merendeel van de gevallen vervolgd voor de Politierechtbank.

Als er op de foto een gevaarlijke situatie te zien is, wordt er ook gemakkelijker gedagvaard.


Er is duidelijk nog werk aan de winkel om alle Belgen gelijk te bestraffen voor gelijke inbreuken ...

Rosnyx
Topic Starter
Berichten: 19

#7 , 22 apr 2016 23:04

Vrouw heeft het op haar genomen. 175 euro boete gekregen gisteren en zorgen dat het niet meer gebeurt.

Bedankt voor de info iedereen.

Franciscus
Berichten: 38595

#8 , 23 apr 2016 17:11

Voor 'overtredingen' is opzet niet vereist het louter plegen is voldoende.

Tybo
Berichten: 145

#9 , 25 apr 2016 21:13

175 EUR ? Dan zal het wellicht een minnelijke schikking geweest zijn ...
Normaliter is dat 165 EUR als 'onmiddellijke inning' ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”