Hoe lang mag een wagen op de openbare weg staan?

Dewiro
Topic Starter
Berichten: 16

Hoe lang mag een wagen op de openbare weg staan?

#1 , 23 mar 2016 15:20

Wij wonen in een vrij korte straat waar wel veel huizen zijn. DIegenen die geen garage hebben (oa wij) moeten hun wagen kwijt op de openbare weg, er is een parkeerstrook voorzien tussen het voetpad en de rijweg met ongeveer dezelfde lengte als de hele straat. Als er niemand te gek doet en er geen evenement in de buurt is ofzo lukt het vrij goed voor iedereen om op een redelijke afstand van zijn/haar woning te parkeren.

Er staat nu op die parkeerstrook (vlak voor onze deur) al een hele tijd (een tweetal weken denk ik) een wagen die niemand kent geparkeerd. Wagen staat in de verkeerde richting (tegen de rijrichting) geparkeerd, buitenlandse (NL) nummerplaat, en heeft niet bewogen sinds hij daar staat ... Dit laatste weet ik vrij zeker aangezien ikzelf dagelijks thuis ben. Er wonen iets teveel mensen in de straat om aan iedereen te gaan vragen of het soms hun wagen is, maar ik vermoed van niet. We vinden het wat vreemd.

Kunnen wij hier iets aan doen/wat kan ik doen? Hoe lang mag een wagen geparkeerd staan op de openbare weg zonder te bewegen? Heeft het nut de politie hiervan op de hoogte te brengen? Ookal doen ze er niets aan, misschien houden ze het dan wat in de gaten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 23 mar 2016 16:04

]Wij wonen in een vrij korte straat waar wel veel huizen zijn. DIegenen die geen garage hebben (oa wij) moeten hun wagen kwijt op de openbare weg, er is een parkeerstrook voorzien tussen het voetpad en de rijweg met ongeveer dezelfde lengte als de hele straat. Als er niemand te gek doet en er geen evenement in de buurt is ofzo lukt het vrij goed voor iedereen om op een redelijke afstand van zijn/haar woning te parkeren.

Er staat nu op die parkeerstrook (vlak voor onze deur) al een hele tijd (een tweetal weken denk ik) een wagen die niemand kent geparkeerd. Wagen staat in de verkeerde richting (tegen de rijrichting) geparkeerd, buitenlandse (NL) nummerplaat, en heeft niet bewogen sinds hij daar staat ... Dit laatste weet ik vrij zeker aangezien ikzelf dagelijks thuis ben. Er wonen iets teveel mensen in de straat om aan iedereen te gaan vragen of het soms hun wagen is, maar ik vermoed van niet. We vinden het wat vreemd.

Kunnen wij hier iets aan doen/wat kan ik doen ?
U kan altijd vragen dat de politie eens nazicht doet.
Hoe lang mag een wagen geparkeerd staan op de openbare weg zonder te bewegen ?
Als er in uw straat géén specifieke regels van kracht zijn (bijvoorbeeld gebruik parkeerschijf), dan zijn de enige beperkingen inzake langdurig parkeren:

27.5. BEPERKING VAN HET LANGDURIG PARKEREN

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.

27.5.2. Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto's, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.

27.5.3. Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.

27.6. De beperkte parkeertijd, bedoeld in 27.1. en 27.2. is niet van toepassing op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen en waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht.


Tenzij het een openbare weg met éénrichtingsverkeer betreft, mag het voertuig evenwel niet links in de rijrichting opgesteld worden.
Heeft het nut de politie hiervan op de hoogte te brengen? Ook al doen ze er niets aan, misschien houden ze het dan wat in de gaten?
U kan altijd eens vragen nazicht te doen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 mar 2016 17:33

Er staat nu op die parkeerstrook (vlak voor onze deur) al een hele tijd (een tweetal weken denk ik) een wagen die niemand kent geparkeerd. Wagen staat in de verkeerde richting (tegen de rijrichting) geparkeerd, buitenlandse (NL) nummerplaat, en heeft niet bewogen sinds hij daar staat ...
Voor personenwagens is er geen enkel beperking in parkeerduur - tenzij die dmv parkeerborden of parkeermeters wordt opgelegd.

Parkeren tegen de rijrichting in is verboden in België
(maar toegelaten in Nederland):

Artikel 23. Stilstaan en parkeren
23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Reclame

Dewiro
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 31 mar 2016 00:30

Ok bedankt. Ik denk dat hij het hier gelezen heeft want de wagen is sinds vorige week weg :-)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”