Bezoldigd leerlingenvervoer

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

Bezoldigd leerlingenvervoer

#1 , 23 mar 2016 10:56

Beste,

de kinderopvang in onze gemeente doet beroep op een gepensioneerde om de kinderen elke ochtend van de kinderopvang naar school te doen en elke avond terug te brengen. Deze persoon is officieel in dienst van de opvang en wordt hier ook maandelijks voor betaald. De kinderen (of beter gezegd hun ouders) moeten zelf geen bijdrage betalen voor dit vervoer. Of misschien wordt dit onrechtstreeks wel verrekend in de opvang, maar er wordt niets apart aangerekend als zijnde 'vervoer naar school'.

Nu is mijn vraag of dit valt onder het bezoldigd leerlingenvervoer zodat hier een rijgeschiktheidsattest voor nodig is.
Ik vind nergens een klaar en duidelijk antwoord.
Sommige bronnen zeggen dat dit enkel onder bezoldigd vervoer valt als de kinderen ervoor moeten betalen, anderen zeggen dan weer dat het onder bezoldigd vervoer valt als ofwel de kinderen hiervoor dienen te betalen, ofwel als de persoon in kwestie het vervoer volgens een vast stramien doet en hiervoor maandelijks een loon krijgt.
Kan er iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 23 mar 2016 11:08

Wetgeving omtrent bezoldigd vervoer.

Hoofdstuk 1, Artikel 1:
Niemand mag bezoldigd vervoer van personen over den weg met behulp van automobielen met of zonder aanhangwagens of met behulp van elk ander voertuig met afzonderlijke mechanische trekkracht verrichten, zonder een overeenkomstig deze besluitwet verleende machtiging te hebben verkregen.

Artikel 2:
Vallen onder toepassing van deze besluitwet :

A. Het geregeld vervoer;

Hoofdstuk 2, Artikel 3:
Onder geregeld vervoer wordt het gemeenschappelijk vervoer van personen verstaan, volgens een frequentie en in een bepaalde relatie, waarbij reizigers aan de eindpunten en eventueel onderweg, op vooraf gekende stopplaatsen, kunnen in- en uitstappen.


Volgens mijn interpretatie van deze wettekst, valt dit dus onder bezoldigd vervoer.

Op de volgende link staat er ook letterlijk vermeld dat een attest verplicht is voor leerlingenvervoer:
http://www.legalworld.be/legalworld/con ... px?id=9942

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2016 11:24

Tuurlijk moeten zij dit hebben, een D rijbewijs met vakbekwaamheid waarvan hij om de 5 jaar 40 uur les moet volgen en elke 5 jaar een medische schifting word opgelegd.
Chauffeurs die voor de lijn rijden mogen nu ook tot 67 jaar rijden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#4 , 23 mar 2016 11:40

@ denlowie: het gaat hier niet over een buschauffeur. Dit is gewoon een gepensioneerde die met zijn eigen wagen kinderen van een enkele opvang naar een enkel schooltje brengt.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mar 2016 13:05

Dit stond er niet bij dat het met eigen wagen is, dan valt hij toch nog onder de taxi's en die hebben een B nodig + attest van medische schifting.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#6 , 23 mar 2016 14:54

Hij is geen externe, hij is effectief werknemer van de kinderopvang...

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#7 , 23 mar 2016 14:58

Lees dit: http://www.mobielvlaanderen.be/personen ... b.php?a=30

Zorg ervoor dat hetgeen u doet perfect conform is, anders nemen de bestuurder en u zeer grote risico's indien zich een ongeval mocht voordoen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 mar 2016 15:11

Dit is geen vrijwilliger hé, het is een werknemer, hij moet een geneeskundig onderzoek hebben, hij doet aan bezoldigd vervoer.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 mar 2016 15:14

Dit is geen vrijwilliger hé, het is een werknemer, hij moet een geneeskundig onderzoek hebben, hij doet aan bezoldigd vervoer.
Alles zal goed gaan zolang er geen ouders daar op vallen en geen controle is, maar als er wat gebeurt , wat dan ????
Een geneeskundig in zo een erkend centrum is nu ook niet zo duur, en mag als kost voor de werkgever ingebracht worden. de prijs is € 135,75
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#10 , 24 mar 2016 08:50

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen betrokken partij dus ikzelf zal niet in problemen komen.
Vrienden hebben deze situatie aangekaart ivm. de kinderopvang en ik vond dit zelf ook al "verdacht". Ikzelf ben er ook van overtuigd dat het RGA noodzakelijk is, de kinderopvang maakt zich ervan af door te zeggen dat de kinderen niet moeten betalen en dat dit zo dus niet valt onder bezoldigd vervoer... wat ik een zeer rare redenering vind omdat hij effectief daar in dienst is en dus een maandelijks loon krijgt voor een taak die niet sporadisch voorvalt.

j.demoor
Berichten: 10360

#11 , 25 mar 2016 11:13

“Art.43.Worden eveneens gehouden om het onderzoek bedoeld in artikel 42 te ondergaan, de houders, van een Belgisch of Europees rijbewijs geldig voor de categorie A1, A2, A], B of B+E of voor een gelijkwaardige categorie, wanneer ze beantwoorden aan de voorwaarden van artikel 3, § 1 en zij een voertuig bestemd voor een van de hierna genoemde vervoersdiensten besturen :...7° het bezoldigde leerlingenvervoer...”(23 MAART 1998. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs).

‘Deze persoon is officieel in dienst van de opvang en wordt hier ook maandelijks voor betaald‘

Deze persoon verricht dus bezoldigd leerlingenvervoer in de zin van voornoemd art.43,7°
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”