dynamische verkeersborden gebruiken als vast aanpassing

mcarma
Topic Starter
Berichten: 34

dynamische verkeersborden gebruiken als vast aanpassing

#1 , 15 mar 2016 16:49

Ik heb een vraag over het gebruik van de dynamische verkeersborden op de autosnelweg die digitaal de maximale snelheid aangeven. Vroeger werden deze enkel ingeschakeld indien er file is en werd er een andere snelheid aangegeven dan vermeld op de vaste borden.

Op de E19 komende van Brussel zijn deze echter tegenwoordig altijd aan en geven vlak voor de Craeybeckstunnel nu steeds 100km/u aan, zowel 's nachts als overdag en bij drukte of kalmte, hoewel het laatste vaste bord van 120 gewag maakt.

Ik vermoed dat ze de snelheid in de tunnel permanent naar 100km/u willen zetten, er zijn recent namelijk veel ongevallen gebeurd in de tunnel, wat dan ook zeker te begrijpen valt.
Echter, het eerste dynamische bord dat aangeeft 100km/u hangt net boven een flitspaal, (het bord ervoor geeft 110km/u aan) en dus zie je elke dag mensen als zotten remmen vlak voor dit bord.

Mijn vraag is dus eigenlijk drieledig.
Mag dit dynamisch bord "misbruikt" worden omdat ze geen vaste borden kunnen/willen plaatsen?
Hoeveel bewijskracht heeft zo een bord, je zou namelijk steeds argumenteren dat ze een andere snelheid aangaven?
En als laatste, mag dit bord zo vlak bij een flitspaal hangen, met alle gevaren van dien?
Thanks

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 mar 2016 18:14

Mag dit dynamisch bord "misbruikt" worden omdat ze geen vaste borden kunnen/willen plaatsen?
Dat mag.
Hoeveel bewijskracht heeft zo een bord, je zou namelijk steeds argumenteren dat ze een andere snelheid aangaven?
Daar heb ik zelf de grootste vragen bij.

Als je ziet hoe vaak die dingen ineens verspringen naar de gekste waarden ( 100-50-100 op een paar seconden is geen uitzonderlijk feit ) vraag ik me af of er van elke verandering een PV opgemaakt wordt om de aangegeven toestand op dat moment te akteren.

In hopen gevallen zou men daarmee dan ook de eigen inbreuken verbaliseren
(verminderingen > 20 km/u moeten vooraf aangekondigd worden, wat vaak niet gebeurd)
Maar het Vlaams Verkeerscentrum heeft nog nooit zelfs maar een PV gehad voor de talloze inbreuken die het ooit al beging ...
(niet reglementaire snelheidsbeperkingen of snelheidsverlagingen, niet reglementair open stellen rijstroken, niet reglementair gebruik ontruimingspijlen, illegale zelf verzonnen gevaarsborden, ... de lijst is erg lang)

En als laatste, mag dit bord zo vlak bij een flitspaal hangen, met alle gevaren van dien?
Het wordt nergens door verboden ...

Wat wel verboden is, is snelheidsbeperkingen C43 aanbrengen waar een gevaarbord kan gebruikt worden (en die hangen in de Craeybeckx ...) of de plaatsgesteldheid (een bocht bvb) een snelheidsvermindering oplegt ... wordt volop overtreden in Vlaanderen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/mb ... 64-hs2art9

9.9. Verkeersbord C43.

1° Dit verkeersbord mag niet gebruikt worden op plaatsen waar :

a) de bijzondere plaatsgesteldheid duidelijk een snelheidsvermindering oplegt;

b) waar een gevaarsbord kan gebruikt worden behalve wat betreft het gevaarsbord A23 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a, gebeurlijk met veranderlijke informatie, conform het artikel 2.37 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg en behalve wat betreft het gevaarsbord A51 wanneer het gevoegd is bij een verkeersbord F4a of zonale C43 met de vermelding 50 of zonale C43 met de vermelding 70 .

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”