Inbeslagname rijbewijs zonder dat ik dit weet

verhelstluk
Topic Starter
Berichten: 8

Inbeslagname rijbewijs zonder dat ik dit weet

#1 , 13 mar 2016 16:10

Hoi,

Ik ben al even aan het zoeken op het internet maar vind nergens een sluitend antwoord.
Nachtje doorgebracht in de cel wegens dronken op de fiets en weigering van blaastest/bloedafname.
Het enige formulier dat ik tekende bij vertrek was een formulier waarin staat dat ik DRONKEN was en waarop staat dat al mijn bezittingen teruggekregen zijn. (de opsomming van dit laatste heb ik diagonaal gelezen en leek me correct)

Ik heb ook van dit papier geen duplicaat gekregen, dus ik het spijtig genoeg niet nakijken.
Bij thuiskomst zie ik dat mijn rijbewijs niet meer in mijn bezit is...

Nu vraag ik me af of de politie dit afnam of ik het verloren ben, dat laatste lijkt me straf want ik heb het normaal gezien steeds bij.
Moet ik niet ondertekenen indien de politie dit afnam? info krijgen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 mar 2016 17:25

Onmiddellijke intrekking rijbewijs gedurende 6 uur is standaard bij weigering alcoholtest ...
Dat zal dus nog bij politie liggen.

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /467-t4hs8
Artikel 55

§ 1. Het rijbewijs of het als zodanig geldend bewijs kan onmiddellijk ingetrokken worden :
1° in de gevallen bedoeld in artikel 60, §§ 3, 4 en 4bis, en 61ter, § 1;


verwijzend naar :
http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... t4hs9#60p3

Artikel 60 § 3. Het besturen op een openbare plaats van een voertuig of van een rijdier of het begeleiden met het oog op de scholing is verboden aan iedere persoon die een voertuig of een rijdier bestuurde, daartoe aanstalten maakte of een bestuurder begeleidde met het oog op de scholing of op het punt stond een bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, voor de duur van zes uren te rekenen vanaf de vaststelling :

3° ingeval van weigering van de ademtest of van de ademanalyse;



Je zal dus naar de politie moeten, en moeten blazen :
NIET met de fiets of enig ander voertuig
... enerzijds voorziet de wet maar 6 uur intrekking, anderzijds voorziet die een nieuwe test alvorens je opnieuw een voertuig mag besturen.

Art 60
§ 5. Vooraleer aan de persoon wordt toegestaan opnieuw een voertuig of een rijdier op een openbare plaats te besturen of de bestuurder te begeleiden met het oog op de scholing, wordt hem, in de gevallen bedoeld onder de §§ 3, 4 en 4bis, een nieuwe ademanalyse of ademtest opgelegd.

In het geval deze ademanalyse of ademtest een alcoholconcentratie meet van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht of in geval van weigering zich hieraan te onderwerpen, wordt het verbod tot sturen of tot begeleiden verlengd met een periode van zes uren, te rekenen vanaf de nieuwe ademanalyse of de ademtest of de weigering.





Dit gaat ook nog een staartje krijgen voor de politierechtbank - vervolging en veroordeling zijn nagenoeg zeker bij weigering ademtest/analyse ...

http://wegcode.be/wetteksten/secties/we ... /460-t4hs5

Artikel 34
§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

3° hij die geweigerd heeft zich te onderwerpen aan de ademtest of aan de ademanalyse, bedoeld in de artikelen 59 en 60, of, zonder wettige reden, geweigerd heeft de bloedproef bedoeld in artikel 63, § 1, 1° en 2° te laten nemen;


Verval van het recht tot sturen is ook voorzien als straf.

Als je je rijbewijs B minder dan 2 jaar hebt, is dat bijkomend verval verplicht.

verhelstluk
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 13 mar 2016 17:55

Maar moeten ze dit niet meedelen? Mogen ze dat zomaar uit mijn portefeuille nemen? Moet ik niets tekenen? Op de hoogte gebracht worden?

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 13 mar 2016 17:58

Best eens gaan horen op het kantoor hoe u dit moet terugkrijgen. Aangezien de wet duidelijk is, denk ik niet dat u iets moet tekenen of uw toestemming moet vragen bij de inbeslagname.

KrisP
Berichten: 145

#5 , 13 mar 2016 18:14

Col 09/2006 voorziet in dit geval in een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs voor 15 dagen.
Normaal krijgt u daarvan mondeling kennisgeving en een administratief document.

verhelstluk
Topic Starter
Berichten: 8

#6 , 13 mar 2016 18:30

Ik heb geen mondelinge kennisgeving noch een administratief document verkregen.
Of het moest dat éne document zijn dat ik moest ondertekenen bij verttrek?
Daar stond volgens mij enkel op waarom ik daar verbleef en wat mijn eigendommen waren.
Ik heb dit document ook enkel ondertekent, niet meegekregen.

Is dit oké? Want ik stel mij hier best wel vragen bij.
Als ik in mijn auto was gestapt de dag nadien, zonder hiervan kennis te krijgen ben ik in fout.
Of erger, als ik aangifte doe van verlies en het blijkt op het politiebureau te liggen, dan doe ik valse aangifte...

KrisP
Berichten: 145

#7 , 13 mar 2016 18:38

Bel gewoon eens naar het betreffende politiebureau of ga eens langs.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 13 mar 2016 18:51

Maar moeten ze dit niet meedelen?

Dat zullen ze wel gedaan hebben maar waarschijnlijk was u teveel gedrogeerd om dat te kunnen snappen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW
Berichten: 12840

#9 , 13 mar 2016 19:06

Iets genuanceerder dan hierboven: bewijs maar eens dat ze dat niet gezegd hebben.

verhelstluk
Topic Starter
Berichten: 8

#10 , 13 mar 2016 19:19

Daarom net dat ik het zo vaag vind dat ik niks heb moeten tekenen, geen papier meekrijg oid. Dan kunnen ze eigenlijk steeds gewoon doen en laten wat ze willen lijkt me.

LeenW
Berichten: 12840

#11 , 13 mar 2016 19:27

Mja, laten we het hoofdverhaal niet uit het oog verliezen: een dronken bestuurder die weigert mee te werken. Het blijven mensen he, iets vergeten is snel gebeurd (en dan mss net iets sneller).

Blijft ook het feit dat elke Belg geacht wordt de wet te kennen, uw gedrag geeft aanleiding tot automatische intrekking van uw rijbewijs. Geen idee of dat voldoende is of er effectief een kennisgeving moet volgen, dat mag een expert uitleggen.

verhelstluk
Topic Starter
Berichten: 8

#12 , 13 mar 2016 19:39

De hoofdvraag was idd of er kennisgeving gegeven moet worden. In col 09/2006 vind ik enkel wat vage en onduidelijke (voor mij althans) antwoorden.

Mondelinge kennisgeving lijkt me net zo gek. Een dronken persoon zou geen verklaring mogen afleggen wegens zijn dronkenschap, welk nut heeft een mondelinge kennisgeving dan?

Ik wil gewoon weten of politie een fout maakte of niet, zonder goed/slecht te praten van bepaalde partij.

KrisP
Berichten: 145

#13 , 13 mar 2016 20:01

De col is toch duidelijk? Er moet een kennisgeving gedaan worden. Hoe die gedaan wordt is niet bepaald.
Meestal deelt men dit - uiteraard - mondeling mee en middels een administratief document maar dit document is niet verplicht (behalve bij buitenlanders). Als men u alles mondeling meedeelt is het ook goed. U moet niets tekenen omdat u uw rijbewijs afgeeft.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 13 mar 2016 20:04

Ik heb geen mondelinge kennisgeving noch een administratief document verkregen.
Kan zijn dat je te dronken was op het moment dat men je dat vertelde

Het moet meegedeeld worden volgens de omzendbrief, maar niet noodzakelijk via een attest - dat is enkel voor buitenlandse bestuurders.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#15 , 13 mar 2016 20:05

En een dronken mens hoort niets steeds wat hem gezegd wordt of vergeet het door de intoxicatie, zoals ik al vermeldde.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”