Maximale duur tusen een vaststelling en het versturen van een PV, en het voorkomen voor een rechtbank?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Maximale duur tusen een vaststelling en het versturen van een PV, en het voorkomen voor een rechtbank?

#1 , 10 mar 2016 21:00

Is iets waar ik me toch vragen bij stel.

Hoelang mag een agent wachten met het opstellen van een PV nadat hij/zij een vaststelling heeft gedaan?

Hoe lang mag de politierechtbank wachten met het voorbrengen van een zaak? Persoonlijk stel ik me vragen bij het lezen van meldingen van mensen die pas na 2 jaar moeten voorkomen voor een rechtbank voor een verkeersovertreding...

Stel dat je 2x wordt bekeurd voor dezelfde overtreding alvorens je voor 1 van de PV's voor de rechtbank komt, word je dan 2x veroordeeld of slechts 1x?
Meer specifiek: je krijg een PV voor iets in 2015, dan een jaar later (in 2016) nogmaals voor hetzelfde zonder dat de eerste PV is voorgekomen. Kom je dan 2x voor de rechtbank, of ga je slechts 1x moeten voorkomen en tellen de bekeuringen na de veroordeling pas ls een recidive?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 10 mar 2016 22:22

Als dat twee verschillende feiten zijn dus vaststellingen op 2 verschillende momenten kan u daar tweemaal voor veroordeeld worden.
voorbeeld een PV inzake verkeer heeft watt de vaststellingen van de politieambtenaar betreft een bijzondere bewijskracht.

Ergens anders heb ik al geschreven:
Het enigste wat iets zou geven maar steek daar uw tijd niet in is dat 14 dagen na het ter kennis krijgen van de eigenaar van de wagen moet PV verzonden zijn om zijn absolute bewijskracht te bewaren (politieambtenaren zijn beëdigde ambtenaren). In die periode kan het enkel bestreden worden met een procedure van valsheid in geschriften. Het is een rechter die nu kan beslissen wat hij aan wat nu een PV van inlichtingen is geworden kan doen. Geloof me mits de ene uitzondering op 10000 gewoon een vonnis vellen.
Trouwens zo ver bent u nog niet ...door het systeem krijgt u een Pv maar is het een andere dienst die de minnelijke schikking opstuurt nl een deel van de post ... daarom komt het dat een aantal brieven 'raar' op elkaar volgen.
U vult het antwoordformulier in al of niet akkoord met de feiten en of u betaald de MS.
Indien niet akkoord of niet betaald komt u uiteindelijk voor de rechter, geloof me begin dan niet over de postdatum want u zal snel afgestopt worden.
En hebt u dan geen valabele argumenten dan volgt er een veroordeling.

Voorkomen kan maanden duren en de verjaringstermijn kan gestuit of geschorst worden.

het kan perfect zijn dat u tweemaal voor de rechtbank wordt gedaagd met enkele weken tussentijd.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 10 mar 2016 23:26

OK. En als het dan vor hetzelfde vergrijp is word je de 2de maal strenger gestraft omdat je "herhaalt"?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 mar 2016 17:11

OK. En als het dan vor hetzelfde vergrijp is word je de 2de maal strenger gestraft omdat je "herhaalt"?
Enkel voor bepaalde inbreuken (dronkenschap, intoxicatie > 0,8 promille, rijden zonder rijbewijs, rijdens ondanks verval, vluchtmusdrijf , ...)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 11 mar 2016 17:16

Hoelang mag een agent wachten met het opstellen van een PV nadat hij/zij een vaststelling heeft gedaan?
Onbepaald, maar indien meer dan 14 dagen, vervalt de bijzondere bewijswaarde.
Hoe lang mag de politierechtbank wachten met het voorbrengen van een zaak?
Parket doet dat ...
Zolang de inbreuk niet verjaard is.

Persoonlijk stel ik me vragen bij het lezen van meldingen van mensen die pas na 2 jaar moeten voorkomen voor een rechtbank voor een verkeersovertreding...
Zal eerder 1 jaar zijn
1 jaar is de gebruikelijke verjaringsperiode voor verkeersinbreuken, deze kan nog voor dezelfde periode gestuit - in de toekomst verschoven - worden door onderzoeksdaden, zoals bvb een dagvaarding.

Voor zware inbreuken en ongevallen met doden/gewonden, is die termijn langer.

Stel dat je 2x wordt bekeurd voor dezelfde overtreding alvorens je voor 1 van de PV's voor de rechtbank komt, word je dan 2x veroordeeld of slechts 1x?
Meer specifiek: je krijg een PV voor iets in 2015, dan een jaar later (in 2016) nogmaals voor hetzelfde zonder dat de eerste PV is voorgekomen.
je schrijft net zelfs dat de eerste inbreuk niet voorgekomen is ...

Kom je dan 2x voor de rechtbank, of ga je slechts 1x moeten voorkomen
Het kàn dat het parket die zaken samenvoegt.
Het kan ook dat u een tijd later nogmaals gedagvaard wordt voor de 2de overtreding omdat men ze niet samenvoegde ...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#6 , 12 mar 2016 00:47

OK. En als het dan vor hetzelfde vergrijp is word je de 2de maal strenger gestraft omdat je "herhaalt"?
Enkel voor bepaalde inbreuken (dronkenschap, intoxicatie > 0,8 promille, rijden zonder rijbewijs, rijdens ondanks verval, vluchtmusdrijf , ...)
Ook voor rijden zonder een geldige keuring?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 12 mar 2016 01:05

Ik ben jammer genoeg een leek, heb daardoor nog wat vervolgvraagjes.
Hoelang mag een agent wachten met het opstellen van een PV nadat hij/zij een vaststelling heeft gedaan?
Onbepaald, maar indien meer dan 14 dagen, vervalt de bijzondere bewijswaarde.
Wat wordt er bedoeld met "de bijzondere bewijswaarde"?
Hoe lang mag de politierechtbank wachten met het voorbrengen van een zaak?
Parket doet dat ...
Zolang de inbreuk niet verjaard is.
Bestaat er ergens een lijstje van de mogelijke overtredingen en de overeenkomstige verjaringstermijnen?
Persoonlijk stel ik me vragen bij het lezen van meldingen van mensen die pas na 2 jaar moeten voorkomen voor een rechtbank voor een verkeersovertreding...
Zal eerder 1 jaar zijn
1 jaar is de gebruikelijke verjaringsperiode voor verkeersinbreuken, deze kan nog voor dezelfde periode gestuit - in de toekomst verschoven - worden door onderzoeksdaden, zoals bvb een dagvaarding.

Voor zware inbreuken en ongevallen met doden/gewonden, is die termijn langer.
Hoe zit het met rijden zonder keuring?
Stel dat je 2x wordt bekeurd voor dezelfde overtreding alvorens je voor 1 van de PV's voor de rechtbank komt, word je dan 2x veroordeeld of slechts 1x?
Meer specifiek: je krijg een PV voor iets in 2015, dan een jaar later (in 2016) nogmaals voor hetzelfde zonder dat de eerste PV is voorgekomen.
je schrijft net zelfs dat de eerste inbreuk niet voorgekomen is ...
Neen, dat klopt. In 2015 kreeg ik een PV van de politie uit BXL omdat ik me ergens vergist had en in een rijvak was gereden enkel toegangkelijk voor bussen & taxis. Het was donker en erg druk op de baan, ik was op zich uit de weg gegaan voor een wat te opdringerige achterligger. Ik merkte pas te laat hierdoor in een speciaal rijkvak voor bussen & taxi's te zijn terechtgekomen. Vlak naast een politiecombi. De agenten hebben nooit om mijn papieren gevraagd, maar stuurden me wel 1 à 2 weken later een PV op. 1 van de 2 puntjes op dat PV was het vervallen van mijn keuring. Ik ben die vrij snel daarna gaan in orde brengen, maar ja... te laat. De PV dateert van februari/maart vorig jaar, ik heb er tot op heden niets van gehoord.

Nu diezelfde avond liet mijn vriendin het raampje van mijn auto openstaan in het midden van BXL. Eens terug bij de auto aangekomen merkte ik dit op, maar er leek niets uit de wagen te zijn verdwenen.

Bij de keuring bleek mijn gelijkvormigheidsattest te zijn verdwenen...

Enfin, op zich geen probleem. Ik kreeg een voorlopige keuring en moest me gewoon terug aanbieden. Door omstandigheden ben ik daar tot op vandaag niet toe gekomen. En net zoals vorig jaar was ik bezig om alles terug in orde te maken, om dan een bekeuring te krijgen. Verkeerd geparkeerd en rijden zonder keuring...

Brute pech zoals gewoonlijk, maar ik zit nu wel met de schrik natuurlijk. Ik heb al eerder gelezen dat ze doorgaans mild zijn bij de 1ste veroordeling, om extra streng te zijn bij de 2de. Als ze dan die 2 bekeuringen laten voorkomen als aparte rechtzaken...
Kom je dan 2x voor de rechtbank, of ga je slechts 1x moeten voorkomen
Het kàn dat het parket die zaken samenvoegt.
Het kan ook dat u een tijd later nogmaals gedagvaard wordt voor de 2de overtreding omdat men ze niet samenvoegde ...
Klinkt als loutere willekeur?!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 12 mar 2016 19:54

Ook voor rijden zonder een geldige keuring?
Niet voor prutsen, ik had gehoopt dat dat duidelijk ging zijn ...
Wat wordt er bedoeld met "de bijzondere bewijswaarde"?
Dat wat in het PV staat, de waarheid is, en dat u het zal moeten weerleggen.
Nu, echt veel verschil maakt het niet, rechters gaan nog steeds dat PV geloven ...
Bestaat er ergens een lijstje van de mogelijke overtredingen en de overeenkomstige verjaringstermijnen?
1 jaar voor de gebruikelijke overtredingen van de wegcode of zoals de jouwe,
3 voor een beperkt aantal serieuze overtredingen van de verkeerswet (vluchtmisdrijf , alcohol, rijbewijs )

http://www.danckaerts.be/strafrecht/ver ... termijnen/

1 van de 2 puntjes op dat PV was het vervallen van mijn keuring. Ik ben die vrij snel daarna gaan in orde brengen, maar ja... te laat. De PV dateert van februari/maart vorig jaar, ik heb er tot op heden niets van gehoord.
Keuring was vermoedelijk precies waardoor je een PV kreeg - als je idd opzij ging voor een bumperklever ...
Bij de keuring bleek mijn gelijkvormigheidsattest te zijn verdwenen...
Ik kreeg een voorlopige keuring en moest me gewoon terug aanbieden. Door omstandigheden ben ik daar tot op vandaag niet toe gekomen. En net zoals vorig jaar was ik bezig om alles terug in orde te maken, om dan een bekeuring te krijgen. Verkeerd geparkeerd en rijden zonder keuring...
"Door omstandigheden" "bezig om" ...
Da's je reinste bullshit beste ...

Duplicaat gelijkvormigheidsattest is geen echt probleem.
Naar de keuring duurt ook geen eeuwigheid.

Als je de keuring maar niet in orde brengt, komt dat natuurlijk bij elk PV terug ... eender waarvoor.
En die gaan naar het Parket ipv dat je een onmiddelllijke inning krijgt.

Breng je keuring in orde, want elke trajectcontrole, elke camera nummerplaatherkenning pikt je er uit ...

Ik heb al eerder gelezen dat ze doorgaans mild zijn bij de 1ste veroordeling, om extra streng te zijn bij de 2de
Extra streng ? :lol:
Klinkt als loutere willekeur?!
Parket doet dan ook grotendeels zijn zin inzake wie, en wat het vervolgt en wanneer ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”