Gedagvaard

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

Gedagvaard

#1 , 07 mar 2016 23:39

Nu heb ik iets gelijkaardigs voor. Ik had vorig jaar bij mijn autokeuring een probleem: mijn gelijkvormigheidsattest bleek niet aanwezig te zjn. Nu, geen probleem. Gewoon terugkomen binnen de zoveel maand met uw attest en het is in orde. Alleen... het kwam er maar niet van.

Vorige week een parkeerboete gekregen, gevolgd door een 2de pv ivm. de autokeuring.

De parkeerboete zelf kan ik aanvechten, ze hebben me opgeschreven op een plek waar ik mocht staan. Ik vrees echter dat die van de keuring niet zo makkelijk gaat weggaan.

Hopen dat de rechter niet al te moeilijk gaat doen zeker. *zucht*

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2016 08:44

De parkeerboete zelf kan ik aanvechten, ze hebben me opgeschreven op een plek waar ik mocht staan. Ik vrees echter dat die van de keuring niet zo makkelijk gaat weggaan.
Hoe ga je dit aanvechten die parkeer boete?

Je mag je nergens parkeren op de openbare weg zonder verzekering en zonder schouwing !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 08 mar 2016 18:58

De parkeerboete zelf kan ik aanvechten, ze hebben me opgeschreven op een plek waar ik mocht staan. Ik vrees echter dat die van de keuring niet zo makkelijk gaat weggaan.
Hoe ga je dit aanvechten die parkeer boete ?
Door te bewijzen WAAROM het PV voor foutparkeren onterecht was. Aantonen dat hij geparkeerd stond op een plek waar parkeren niet verboden was.
Je mag je nergens parkeren op de openbare weg zonder verzekering en zonder schouwing !!
Neen. Maar je moet een onderscheid maken tussen twee zaken :

1) het PV wegens foutparkeren (al of niet terecht)
2) een PV wegens dat gelijkvormigheidsattest en/of keuring

Als Freelancer kan aantonen dat hij wel degelijk op die plaats mocht parkeren, is het PV voor foutparkeren onterecht. Als Freelancer evenwel zijn voertuig achterliet op de openbare weg, terwijl de boorddocumenten niet in orde waren, is dàt PV wél terecht. Maar dat zijn twee afzonderlijke zaken.

Nu heb ik iets gelijkaardigs voor. Ik had vorig jaar bij mijn autokeuring een probleem: mijn gelijkvormigheidsattest bleek niet aanwezig te zjn. Nu, geen probleem. Gewoon terugkomen binnen de zoveel maand met uw attest en het is in orde. Alleen... het kwam er maar niet van.

Hopen dat de rechter niet al te moeilijk gaat doen zeker. *zucht*
Vooral beginnen bij het begin: ervoor zorgen dat uw voertuig op z'n minst technisch en administratief volledig in orde is, tegen dat u zich moet gaan verantwoorden. En daarvan het bewijs meenemen ter zitting.

Als u op zijn goodwill wil rekenen, zou het immers érg onverstandig zijn om tegen die tijd die zaak nog steeds niet in orde te hebben.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 08 mar 2016 19:32

En hoe is het voertuig daar op die plaats gekomen?
Vleugeltjes gekregen of met een takelwagen???

giserke
Berichten: 2434

#5 , 08 mar 2016 20:16

En hoe is het voertuig daar op die plaats gekomen?
Vleugeltjes gekregen of met een takelwagen???
Doet feitelijk weinig terzake. Desnoods overgevlogen door de paasklokken.
Politie heeft het niet gezien.

Politie heeft alleen vastgesteld dat het voertuig zonder geldige papieren geparkeerd stond op openbare weg.

Franciscus
Berichten: 38594

#6 , 08 mar 2016 21:20

@giserke daarom juist

en ook verschil tussen openbare weg en openbare plaats
Ergens anders al geschreven:

#31 , 4 jaar 9 maand geleden (03 Jun 2011 01:06)
Zoek op mijn naam op wielklem .....

In elk geval staat de wagen op de openbare weg of een openbare plaats ( in een aantal gevallen) dan is de politie uiteraard bevoegd.
Staat de wagen op privé terrein dan is de politie NIET bevoegd op om te treden.
VOOREERST zowel voor buiten of binnenrijden MOET de politie optreden een wagen die u niet binnen (op uw terrein kan zetten) en waar iets mee gebeurd of met de inhoud wel dan is de gemeente aansprakelijk.
Dus zoals Sniper al heeft gezegd men MOET optreden.
''het belemmeren van IN of UIT is strafbaar en de politie MOET optreden - als de politie niet wil vraag hun officier aan de lijn - ik hoop dat die de wet dan kent - wanneer niet opgetreden stuur eens een briefje naar de korpschef. :evil:
Dat is in verschillende korpsen blijkbaar een 'Urban Legend'
(in sommige zones blijkt het nu wel een 'interne' regel te zijn).

en blijkbaar staan die op de koop toe nog op sommige sites van politiediensten oa x --- foei

Krachtens artikel 4.4, eerste lid, van het Wegverkeersreglement moet elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt. Krachtens het tweede lid van dit artikel mag de bevoegde persoon, indien de bestuurder weigert of afwezig is, ambtshalve voor de verplaatsing zorgen. De verplaatsing gebeurt dan op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair geparkeerd is.

en

zoals ik reeds heb gezegd en dat is al jaaren zo - binnen of buiten heeft geen belang - u hebt het genot van de garage

Er zijn reeds verschillende gemeenten veroordeeld tot betalen schadevergoeding
vb u mag uw wagen niet in de garage parkeren maar op straat - botsing - gemeente mee aansprakelijk

men breekt in uw wagen in -- gemeente mee aansprakelijk

daar is voldoende rechtspraak over

dus bel politie - leg zaak uit vraag verantwoordelijke - men zal nu wel optreden ...
opgelet : redenering geldig op openbare weg -
optreden op niet openbare weg hangt af van waar juist en veldwetboek van toepassing - boete of niet -- takelen of niet (door politie) -- dan is het niet zo eenduidig

Je kan er dan ook wel wat aan doen door te zorgen dat er duidelijk aangegeven regels zijn art 87 8° veltwetboek - privaat parking enkel voor klanten - bewoners enz en vb het aldaar door de gemeenschap van eigenaars in voege gebracht reglement


Hoe kan politie wel optreden wel door toepassing van art 87 8° Dat moet duidelijk staan aangegeven op een bord dat men MOET voorbijrijden als men de parking opstaat ( dus rechts plaatsen ... links herhalen).
Van dat ogenblik is de politie bevoegd en kan/moet verbaliseren. Ze hebben ook de bevoegdheid om het voertuig weg te laten takelen.
Edoch dit kan verschillen van parket tot parket en het 'kan' dat procureur des Konings zegt(schrijft) dat het takelen moet overgelaten worden aan de eigenaar via deurwaarder.
(burgerlijk luik).

Waar ik naar verwees was naar een parking van een groot bedrijf waar eveneens een reglement inwendige orde hing met hoe en wanneer een wielklem werd geplaatst. Kosten parkeren waren toen Bfr 1000 nu dus € 25 (per dag) . Dit werd regelmatig toegepast en een aantal eigenaars hebben toen gedreigd om de firma te vervolgen via hun advocaat...... spijtig voor hen had die firma OOK juristen en wat kennissen bij de politie zodat het systeem waterdicht was..... na enkele dagen hebben de 'bewielklemde' eigenaars dan maar betaald gezien contractuele regels die hij had moeten lezen bij het oprijden van de parking.( en vermoedelijk nadat hij zijn advocaat had gesproken :mrgreen: )

PS mogelijk kan ook de wijkpolitie daar eens toezicht kunnen houden bij ons doen ze dat ook regelmatig en dan verbeterd de situatie soms weer voor een tijdje.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#7 , 08 mar 2016 23:22

De parkeerboete zelf kan ik aanvechten, ze hebben me opgeschreven op een plek waar ik mocht staan. Ik vrees echter dat die van de keuring niet zo makkelijk gaat weggaan.
Hoe ga je dit aanvechten die parkeer boete ?
Door te bewijzen WAAROM het PV voor foutparkeren onterecht was. Aantonen dat hij geparkeerd stond op een plek waar parkeren niet verboden was.
Op de plek waar ze mij hebben opgeschreven is parkeren toegelaten (dixit de wijkagent). De reden waarom ze mij hebben opgeschreven zijn oude wegmarkeringen op de rand van de stoep. Een jaar of 5 geleden was parkeren aan die kant van de straat niet toegestaan., de straat is heraangelegd en de parkeersituatie is veranderd. Alleen zijn er hier en daar nog wegmarkeringen (een gele stippellijn) zichtbaar, zoals op de de plek waar ik geparkeerd stond.

Eigenlijk was de situatie vrij lachwekkend. De stippellijn is overal nog "zichtbaar", maar meestal grotendeels afgesloten, enkel hier & daar heb je nog "volle" stippellijnen. Op die plekken heeft een agent alle auto's opgeschreven, op de andere plekken waar ze afgesleten was niet. Anders gezegd, om de zoveel meter schreef hij 3-4 auto's op...

Nu is de vraag, bestaat er iets zoals een parkeerplan?
Je mag je nergens parkeren op de openbare weg zonder verzekering en zonder schouwing !!
Neen. Maar je moet een onderscheid maken tussen twee zaken :

1) het PV wegens foutparkeren (al of niet terecht)
2) een PV wegens dat gelijkvormigheidsattest en/of keuring

Als Freelancer kan aantonen dat hij wel degelijk op die plaats mocht parkeren, is het PV voor foutparkeren onterecht. Als Freelancer evenwel zijn voertuig achterliet op de openbare weg, terwijl de boorddocumenten niet in orde waren, is dàt PV wél terecht. Maar dat zijn twee afzonderlijke zaken.

Nu heb ik iets gelijkaardigs voor. Ik had vorig jaar bij mijn autokeuring een probleem: mijn gelijkvormigheidsattest bleek niet aanwezig te zjn. Nu, geen probleem. Gewoon terugkomen binnen de zoveel maand met uw attest en het is in orde. Alleen... het kwam er maar niet van.

Hopen dat de rechter niet al te moeilijk gaat doen zeker. *zucht*
Vooral beginnen bij het begin: ervoor zorgen dat uw voertuig op z'n minst technisch en administratief volledig in orde is, tegen dat u zich moet gaan verantwoorden. En daarvan het bewijs meenemen ter zitting.

Als u op zijn goodwill wil rekenen, zou het immers érg onverstandig zijn om tegen die tijd die zaak nog steeds niet in orde te hebben.
Mja... omstandigheden... maar leg dat maar eens uit aan de rechter.

De keuring was een dag later in orde, ik had nl. een afspraak gemaakt bij de autokeuring diezelfde week.

Te laat jammer genoeg.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 09 mar 2016 11:31

Ik vrees dat u weinig zal kunnen gaan doen in de rechtbank.
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.

Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Wat de bedoeling is achter een verkeersteken is juridisch irrelevant. Het teken staat er en u heeft het genegeerd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 09 mar 2016 12:10

De reden waarom ze mij hebben opgeschreven zijn oude wegmarkeringen op de rand van de stoep. Een jaar of 5 geleden was parkeren aan die kant van de straat niet toegestaan., de straat is heraangelegd en de parkeersituatie is veranderd. Alleen zijn er hier en daar nog wegmarkeringen (een gele stippellijn) zichtbaar, zoals op de de plek waar ik geparkeerd stond.
Je mocht er dus NIET staan, én je keuring was niet in orde ...

Vecht het maar aan, gaat je nog meer kosten, en misschien kijk je nadien wat beter uit ...

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#10 , 09 mar 2016 13:18

Volgens de wijkagent mag ik er wel staan.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#11 , 09 mar 2016 13:20

Ik vrees dat u weinig zal kunnen gaan doen in de rechtbank.
75.1. Markeringen die de werkelijke rand van de rijbaan aanduiden.
2° Een gele onderbroken streep mag op de werkelijke rand van de rijbaan, op een trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm aangebracht worden.

Langs deze gele streep is het parkeren op de rijbaan verboden.
Wat de bedoeling is achter een verkeersteken is juridisch irrelevant. Het teken staat er en u heeft het genegeerd.
Daar vrees ik ook voor.

Nochtans zou volgens de wijkagent er in sé geen probleem We mogen er parkeren, hij zou al ene paar keer gevraagd hebbenn om die markeringen weg te halen.

Ik heb ondertussen de boete gewoon betaald. Voor 55 euro ga ik dit niet kunnen aanvechten.

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 09 mar 2016 13:21

Kun je dat bewijzen?

En mss is dit topic intussen al wat te veel gekaapt. TS had een speicifieke vraag en we zijn hier nu bezig over een ander probleem. Best eigen onderwerp opstarten.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#13 , 10 mar 2016 00:32

Bewijzen? Ik ben er eigenlijk naar op zoek. Ik heb momenteel enkel het woord van de wijkagent die zegt dat het parkeren daar toegelaten en dat de wegmarkeringen niet meer geldig zijn.. De boete is betaald dus echt over praten is niet de bedoeing, net zo min het mijn bedoeling was om het onderwerp te kapen. Miijn excuses hiervoor

giserke
Berichten: 2434

#14 , 10 mar 2016 15:13

Het woord van de wijkagent, ja die is niks waard.
En als je moet voort gaan op de parate kennis van het verkeersreglement bij de wijkagent, ben je ver van huis.
De wijkagent, de elite eenheid bij de politie :)

Franciscus
Berichten: 38594

#15 , 10 mar 2016 16:20

Als daar een duidelijke gele lijn staat mag u daar niet staan, ongeacht wie ze geschilderd heeft.
Hier en daar een stukje gele verf is geen lijn.
Als de wijkinspecteur daar schriftelijke bewijzen van heeft - die hij vermoedelijk niet aan u mag geven- bent u nog niets verder alleen kan de wijkinspecteur via de geijkte kanalen best nogmaals aandringen de lijnen te verwijderen.
Trouwens zowel aanbrengen als verwijderen moet een onderwerp zijn van een gemeenteraadsbeslissing en die zijn wel openbaar.
U kan aan de wijkinspecteur vragen van wanneer zijn eerste schriftelijke reactie was naar de gemeente toe en van die datum de gemeenteraadsbeslissingen opzoeken.
Met dien verstande dat het een weg is die onder gemeentelijke bevoegdheid valt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”