Vermoedelijk is er geen minimum afstand, na een bord met een maximum snelheid mag je inderdaad effectief enkel aan die snelheid rijden.
Maar wat op een locatie waar een bord 70Km/h staat met 10 meter erachter een flitspaal?
Bijkomend, dit is op een weg maar men eerst 90Km/h mag rijden, het 70Km/h bord staat zodanig geplaatst dat men het ongeveer een meter of 100 op voorhand (met moeite) kan zien.
Aan 90 Km/h legt men 25m/sec af, dus je hebt maar een vrij korte periode om van 90 naar 70 te vertragen...
Locatie is op de Den Boschsingel in Leuven, overgaand in de Ludenscheidsingel.
https://www.google.be/maps/@50.8882777, ... 6656?hl=en
Op bovenstaand locatie zie je, net voor je onder de brug gaat, nog een bord 90 Km/u. Als je dan de brug onderdoor bent krijg je volgen beeldje:
https://www.google.be/maps/@50.8891994, ... 6656?hl=en
Daar is je aandacht (hopelijk) even gericht op het invoegend verkeer aan je rechtse kant, als het wat drukker is ga je dan automatisch naar het linkse rijvak om het invoegend verkeer van de oprit te faciliteren, en hop, je hebt een bord 70 met vlak erachter een flitspaal!
https://www.google.be/maps/@50.8893266, ... 6656?hl=en
Ik ben er niet geflitst geweest, maar moest een quasi noodrem manoeuvre uitvoeren omdat de bestelwagen voor me heel kort voor het bord 70 Km/u de flitspaal zag staan en (op het linkse rijvak) vlam op zijn rem ging staan (want alles is beter dan geflitst worden). Gelukkig was ik goed wakker en hou een redelijke afstand, maar het was toch fel schrikken!
Omdat ik de dag erna ook moest passeren heb ik er speciaal op gelet (en had men dashcam opgezet), en kan nu de schrikreactie van de bestelwagen chauffeur wel begrijpen, het 70Km/u bord is naargelang op welk rijvak je rijd dan ook nog eens verstop achter de verlichtingspaal ervoor!
Dus, juridische vraag, is er een minimum afstand van waar je een eerste snelheidsbord moet kunnen zien, dus zonder eerst een bord genre "70 km/u na 200 m", om er een flitspaal (of mobiele snelheidscontrole) te mogen doen?