Gedagvaard

Fie79
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gedagvaard

#1 , 04 mar 2016 19:43

Situatie is zo: oude auto was niet meer echt verkoopbaar, maar er ging iemand komen kijken die hem voor export zou overnemen.
Mijn man beslist, zonder mijn medeweten, om de wagen de dag voor de opkoper zou komen een straat verder te stationeren op een parking aan een flatgebouw (blijkbaar openbare weg)
De dag dat de opkoper zou komen, is de auto weg. Gestolen denkt mijn man en maakt er niks van...geen aangifte doen, niks...we zijn ervanaf denkt hij.
Wat blijkt, auto is door de politie weggetakeld. Nu word ik, auto stond op mijn naam, gedagvaard omdat auto op openbare weg was zonder geldige verzekeringspapieren, zonder geldig keuringsbewijs en zonder geldige nummerplaat.
Aan wat kan ik me verwachten???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 05 mar 2016 01:05

best eerst nagaan of de parking waar het voertuig stond ofwel openbaar of privé terrein is (via het kadaster), dit is op het zicht inderdaad niet altijd even duidelijk.


mocht het wel degelijk privé-grond zijn, dan heeft het PV weinig tot geen nut aangezien de politie niet bevoegd is om op privé grond te verbaliseren.

lohabra
Berichten: 1015

#3 , 05 mar 2016 14:11

Indien het voertuig niet meer verzekerd was :

Artikel 22

§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


best eerst nagaan of de parking waar het voertuig stond ofwel openbaar of privé terrein is (via het kadaster), dit is op het zicht inderdaad niet altijd even duidelijk.
Zinloos .....


"Een op privé-terrein gelegen parking van een warenhuis, die in principe aan de klanten voorbehouden is en waar geen enkele vorm van controle wordt uitgeoefend, is een openbare weg."
( Pol. Brussel, 10/2/1956, R.G.A.R, 1956, nr 7492; Cass. 1/10/73, Pas. 1974,I,93, Cass. 5/3/1980, Pas, 1980, I, 828 - de wegen van een parking zijn openbare wegen wanneer zij toegankelijk zijn voor alle weggebruikers)

"Een parking van een grootwarenhuis dat een reeks diensten aanbiedt waar iedereen terecht kan o.m. een pompstation, zelfbedieningsrestaurant, maakt deel uit van de openbare weg"
(Brussel, 29/6/1989, verkeersrecht, 90/68)

"Een parking van een grootwarenhuis dat zich uitstrekt over een enorme ruimte, vrij toegankelijk is voor het publiek en gebruikt kan worden door klanten van zowel het warenhuis, het benzinestation als het restaurant, is een openbare weg"
(Corr. Brussel, 5/3/1992, verkeersrecht, 93/90; Pol. Leuven, 18/01/1996, verkeersrecht, 96/109)

"De parking van het Shoppingcentrum Wijnegem is een openbare weg". (Pol. Antwerpen, 19/01/200, niet gepubliceerd)



Zelfs Cassatie aanziet een parkeergebouw als openbare weg:

Cass. 12/01/2010, T.Pol 2010, 58, met noot

Een parkeergebouw toegankelijk voor alle weggebruikers zonder onderscheid is een openbare weg:


mocht het wel degelijk privé-grond zijn, dan heeft het PV weinig tot geen nut aangezien de politie niet bevoegd is om op privé grond te verbaliseren.
Valse hoop.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#4 , 05 mar 2016 14:50

Auto is door de politie weggetakeld. Nu word ik, auto stond op mijn naam, gedagvaard omdat auto op openbare weg was zonder geldige verzekeringspapieren, zonder geldig keuringsbewijs en zonder geldige nummerplaat.
Aan wat kan ik me verwachten???
Jawadde. Er hangt u helaas 1 en ander boven 't hoofd. Als ik u was, zou ik een goeie advocaat zoeken.

Even te rade geweest op wegcode.be

Inschrijving :

Artikel 2 van het KB 20.07.2001 :

§1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.
Strafbepaling, zie artikel 29 van de Wet 16.03.1968 :

§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.

Keuring :

Artikel 24 van het KB 15.03.1968 :

§1. Geen enkel volgens dit besluit aan de autokeuring onderworpen voertuig mag zich op de openbare weg bevinden, tenzij het voorzien is van een geldig keuringsbewijs, het overeenkomstig keuringsvignet en een met zijn gebruik overeenstemmend identificatieverslag of technische fiche en een document « Visuele keuring van het voertuig », voor zover deze documenten vereist zijn.

Dit verbod geldt niet voor voertuigen die zich op de openbare weg bevinden om:
1° leeg en langs de kortste weg de verplaatsing te doen :
a) tussen het station voor autokeuring en de woonplaats of exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;
b) tussen de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig en de exploitatiezetel van de hersteller en omgekeerd;
2° langs de kortste weg de verplaatsing te doen van de grenspost van binnenkomen in België tot de woonplaats of de exploitatiezetel van de titularis van het voertuig of het station voor autokeuring.

Strafbepaling, zie artikel 4 van de Wet 21.06.1985 :

§1. Overtreding van deze wet en van de besluiten die betrekking hebben op de technische eisen betreffende de voertuigen voor vervoer te land, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot drie maanden en met geldboete van tien euro tot tienduizend euro of met een van die straffen alleen, onverminderd de vergoeding van de schade indien daartoe grond bestaat.

Verzekering :

Artikel 2 van de Wet 21.11.1989 :

§1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.
Strafbepaling, zie artikel 22 van deze wet :

§1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro (*), of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.

En artikel 24 van diezelfde wet :

Bovendien kunnen de rechtbanken, in de gevallen bedoeld in artikel 22 :

1° voorgoed of voor een duur van ten minste acht dagen en van ten hoogste vijf jaar de vervallenverklaring uitspreken van het recht om een motorrijtuig te besturen.
De bepalingen betreffende de vervallenverklaring van het recht tot sturen, vervat in de wetgeving op de politie van het wegverkeer, zijn van toepassing op de in het eerste lid bedoelde vervallenverklaring van het recht tot sturen;


Let wel op

* Hogerstaande bedragen te vermenigvuldigen met 6 (opdeciemen)
* Een gedeelte kan voorwaardelijk zijn
* Daarbovenop gerechtskosten
* Daarbovenop 150 euro verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds
==> 1x te betalen indien de rechter een totaalbedrag uitspreekt voor àlle inbreuken, anders 150 euro pér inbreuk
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 mar 2016 19:27

Het is allerminst zinloos na te gaan of het om een private parking gaat dan wel openbare weg.

De aangehaalde voorbeelden, betaalparkeergebouw of parking warenhuis, zijn géén parkings aan/van privé-woningen ...
De rechtsspraak beschouwd ze als openbare weg.

Het zou alweer een stap verder zijn -in de foute richting- indien ook parkings van/aan/rond privé-woningen plots openbare weg worden in de rechtspraak.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 06 mar 2016 02:00

lohabra, zoals Inazuma aanhaalt,

een parking van een (groot)warenhuis is niet hetzelfde als een (privé)parking aan een flatgebouw, immers parkings van/aan een flatgebouw zijn niet altijd "openbare weg".

het is niet omdat de parking aan een flatgebouw toegankelijk is voor jan en alleman omdat deze niet word afgesloten en/of er geen borden staan met "privé-parking" dat het plots "openbare weg" is geworden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 mar 2016 14:15

het is niet omdat de parking aan een flatgebouw toegankelijk is voor jan en alleman omdat deze niet word afgesloten en/of er geen borden staan met "privé-parking" dat het plots "openbare weg" is geworden.
Ik heb er nog niets van gezien in de rechtspraak aangaande privé terreinen rond privé woningen, , maar dat is wél net het argument om te stellen dat het elders openbare weg was ...

Het grappige is dat de rechtspraak zelf nooit de gevolgen van die beslissing honoreert :
Als dat soort parkings openbare wegen zijn, duidelijk onderscheiden van de "normale" openbare weg waar ze langs gelegen zijn, vormen hun aansluiting met die àndere openbare weg, per definitie een kruispunt ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”