betwiste parkeerRETRIBUTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: betwiste parkeerRETRIBUTIE

#16 , 27 feb 2016 18:28

Moest de wet de wet zijn hadden we geen rechters nodig. Dus de wet is niet de wet, en kan geinterpreteerd worden. Inderdaad, vandaar dat ik verwacht dat die dienst (een groep mensen dus, die zelf hun interpretatie kunnen geven aan de wet) of een vrederechter die boete annuleert.
De rechter kan enkel naar de feiten en de wetgeving kijken.

U staat er geparkeerd zonder bewonerskaart.
Wat u aanvoert, is niet voorzien als uitzondering in het stedelijke retributiereglement
(die voorzien zelfs niet in de mogelijkheid van een vervangwagen bij onderhoud of herstelling ... een alledaags gegeven)
Het is dus geen juridisch steekhoudend argument, en u zal veroordeeld worden.
Kosten liggen dan nog veel hoger.



U benadert het gegeven totaal fout,.
U redeneert alsof een stad ten dienste staat van haar (wannabe) inwoners.
Dat denkbeeld is verkeerd.
En retributies dienen om burgers geld uit de zakken te kloppen.
Herbekijk nu heel uw zaak vanuit deze meer correcte invalshoek, en je ziet meteen in dat de stad "gelijk" heeft.


Zelfs juridisch gelijk hebben, is geen garantie in een zaak voor het vredegerecht ... been there, done that.
Beroepsmogelijkheid in dze zaken: Cassatie.
Voor de kostprijs van een advocaat die mag pleiten voor Cassatie, in een simpele zaak, kan u eens lekker op vakantie gaan.
Je moet niet eens erg dichtbij blijven, en je moet niet alleen gaan ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#17 , 27 feb 2016 19:15

Hier al gelezen:
http://www.parkeerretributiegent.be/
Op een van hen staat op het einde : Dienst Belastingen - ontwerp 19 september 2011
Volgens mijn bescheiden mening wil dat zeggen dat eens de belasting gelegd is deze niet meer kan kwijt geschonden worden.

Als u de teksten goed leest staat er nergens dat een aanvraag gelijk staat met een uitgereikte bewonerskaart.
Vrederechter zal moeten optreden al vermoed ik dat de ontvanger van de stad Gent net zoals in de andere grote steden beschikt over de machtiging een dwangbevel uit te schrijven.
Dat wil zeggen dat een door de stad aangeduide organisatie direct kan overgaan tot inning van de niet betaald retributie.
U hebt geen ticket dus u gaat dan automatisch volgens de voorwaarden nl de betaling voor de ganse in het stadsreglement voorziene periode.

Volg de procedure en laat ons iets weten.

PS had niet gezien dat @Inazuma al had geantwoord. :D

PSPS U zal mogelijk eerst nog via de R.van state moeten om de onwettigheid van het retributiereglement aan te kaarten... maar ik dacht dat sedert een jaar of 8 deze poortjes gesloten zijn.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#18 , 29 feb 2016 15:59

Thx Inazuma en Franciscus voor de info. Wel ja, de burger is dan blijkbaar te ongeorganiseerd om dit aan te pakken. Ik weet zeker als je iedereen zou kunnen verenigen die van die dwaze boetes krijgt (toch een hoop mensen veronderstel ik) en via de media zou ijveren voor een menselijker parkeerbeleid dat er wel iets van komt, maar ja, wie wil daar zijn energie in steken? Dus betaal je maar en laat je de stad Gent de lone wolves geld uit de zakken kloppen. Ik ga de retributie betalen, al die negatieve energie. Maar als ik ooit wachter B182 tegenkom :p ... .
Ik heb ook de indruk dat het een zakkenvullers reglement is, want deze uitzonderingsregelingen lijken mij toch vrij voor de hand liggend (vervangwagen, pas verhuisd, ...).

Reclame

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#19 , 29 feb 2016 16:12


Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#20 , 29 feb 2016 23:55

Wel ja, de burger is dan blijkbaar te ongeorganiseerd om dit aan te pakken.
Resistance is futile ... als je geen zinnige juridische argumenten hebt.

En de tegenpartij heeft een goed geolied vervolgingssysteem.
Desnoods wordt u veroordeeld op basis van juridische onzin - verkeer is echt niet de dada van een vrederechter.

Ik weet zeker als je iedereen zou kunnen verenigen die van die dwaze boetes krijgt (toch een hoop mensen veronderstel ik) en via de media zou ijveren voor een menselijker parkeerbeleid dat er wel iets van komt, maar ja, wie wil daar zijn energie in steken?
Daarvoor moet je bij de politiek aankloppen.
En die willen geld in de stadskas, liefst veel - eender van welke partij ze zijn.
Dus hoe gaat dat ?
Enkel een oppositiepartij heeft interesse in uw ijver, maar kan niets veranderen.
Die interesse duurt net zo lang tot ze in de meerderheid zitten en iets zouden kunnen veranderen ...

Ik heb ook de indruk dat het een zakkenvullers reglement is, want deze uitzonderingsregelingen lijken mij toch vrij voor de hand liggend (vervangwagen, pas verhuisd, ...).
Je raakt "mee" ...

Vervangwagen is hier en daar geregeld ... mits een "attest" voor te leggen bij het parkeerbedrijf of gemeente , maar dan wel voor je gaat parkeren.
Je moet dus vooraf regelen wat je vooraf niet kan regelen, omdat je nog niet weer welke vervangwagen je gaat krijgen.
En daarna is het te laat, want niet vooraf geregeld ...
Maar van het moment dat de vervangwagen gekoppeld is aan je bewonerskaart, kan je er met je eigen auto niet meer parkeren !
Je kan het dus niet vooraf regelen ...

Kom je weer terug met je eigen auto, komt gans die zever opnieuw in omgekeerde richting.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 mar 2016 11:01

Wel ja, de burger is dan blijkbaar te ongeorganiseerd om dit aan te pakken. Ik weet zeker als je iedereen zou kunnen verenigen die van die dwaze boetes krijgt (toch een hoop mensen veronderstel ik) en via de media zou ijveren voor een menselijker parkeerbeleid dat er wel iets van komt, maar ja, wie wil daar zijn energie in steken?
Dat is uw mening van het verhaal. U wist echter dat u in een situatie zat waardoor u niet in regel was met de geldende procedures. In plaats van uw licht op te steken bij de bevoegde instanties koos u er echter voor om uw eigen "oplossing" als goed genoeg te bestempelen met het gekende gevolg.

Uit eigen ervaring in Antwerpen weet ik ook dat het anders kan. Ik heb zelf 2 keer in deze situatie gezeten en telkens op voorhand schriftelijk contact opgenomen met GAPA. De eerste keer liet men mij schriftelijk weten dat eventuele "boetes" (men sprak toen niet over retributies) zouden worden kwijtgescholden. De tweede keer moest ik ticketjes kopen die zouden worden terugbetaald. En zo geschiedde in beide gevallen.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#22 , 02 mar 2016 22:24

Een goede tip Lanox!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#23 , 03 mar 2016 05:35

Ik ben akkoord met Lanox, het systeem bevechten is absoluut zinloos, gebruik de procedures die er zijn.

(of doe zoals ik en richt uw leven in op een wijze die geen inzet van een wagen vereist, op mijn fiets worden geen retributies geheven. Bij nader inzien, blijf toch maar liever allemaal rondkarren en aanschuiven, de dag dat fietsen té populair wordt zal daar anders wel een heffing voor worden uitgevonden.) :lol:
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#24 , 03 mar 2016 13:24

Als iedereen zo zou denken mogen alle politiekers opdoeken en mag totale chaos heersen. Maar in dit geval valt er weinig te veranderen inderdaad.

Er is eigenlijk toch geen scheiding der machten in dat gemeente retributie systeem? De wetgevende macht is ook de uitvoerende en rijft direct de winsten van hun eigen regels binnen? Kan dat eigenlijk wel? Sinds wanneer is dat geen werk van de politie meer? Boetes bv. gaan naar een rekening op Vlaams of federaal niveau dacht ik, dus daar wordt de uitvoerende macht hoop ik dan niet direct beter van. M.a.w. flikken schrijven geen boetes om fancier gadgets te kunnen kopen.

LeenW
Berichten: 12840

#25 , 03 mar 2016 14:27

Die discussie is al een paar jaar geleden gevoerd hoor :)

Franciscus
Berichten: 38603

#26 , 03 mar 2016 18:22

aan topicsteller.
#19 als u die website hebt opgestart en dus die foto heb gepubliceerd /gebruikt zo,der toestemming van.
Ik herinner me een case van jaren geleden waar een krantengroep aan de desbetreffende ambtenaar een som van quasi 1.000.000 Bfr heeft mogen betalen wegens het publiceren van zijn foto. Krantengroep heeft zowel in eerste aanleg als in beroep verloren. Toen ze na het betekenen van het arrest de foto (per ongeluk) terug hebben gebruikt hebben ze nog een substantieel bedrag bijbetaald om een volgende zaak te voorkomen want zowel de Rechtbank eerste aanleg als Hof van beroep hadden de vernietiging bevolen van de foto en de negatieven.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#27 , 03 mar 2016 18:28

Er is eigenlijk toch geen scheiding der machten in dat gemeente retributie systeem?
Amper.
Betwistingen komen voor de vrederechter.
Mijn ervaring met de kennis van deze brave man inzake verkeerswetgeving is niet best ...
De wetgevende macht is ook de uitvoerende en rijft direct de winsten van hun eigen regels binnen? Kan dat eigenlijk wel?
Er zijn dan ook jàren problemen mee geweest omdat het niet klopte.
Lokaal werd ik in de beginjaren zelfs niet meer opgeschreven ... ;-)
Sinds wanneer is dat geen werk van de politie meer?
Al jaren ...
Boetes bv. gaan naar een rekening op Vlaams of federaal niveau dacht ik, dus daar wordt de uitvoerende macht hoop ik dan niet direct beter van.
Boetes gingen in de federale kas
Dat is veranderd, deze gaan nu naar de gewesten.
M.a.w. flikken schrijven geen boetes om fancier gadgets te kunnen kopen.
Er is nu GAS ...
Die GAS"boetes" komen direct in de gemeentekas, en die kas, sponsort de lokale politiewerking ... tekeningetje bij maken ?
In Antwerpen is het aantal parkeer-nu GAS-"boetes" geëxplodeerd nadat men GAPA bevoegd maakte om ze vast te stellen (de onterechte ook ...)


De grootste verkeersovertreders van Vlaanderen, gewest en gemeenten, incasseren nu GAS boetes op hun eigen inbreuken ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#28 , 03 mar 2016 18:31

aan topicsteller.
#19 als u die website hebt opgestart en dus die foto heb gepubliceerd /gebruikt zo,der toestemming van..
Loopt voorlopig nog wel los, is een foto uit UK

Daar worden de gekste "parkeer""boetes" uitgedeeld.
Met voorsprong.

babipsylon
Topic Starter
Berichten: 122

#29 , 04 mar 2016 14:24

@ Inazuma : ze schreven u niet meer op omdat ... ?

Enfin, inderdaad, er moet geen tekeningetje bij gemaakt worden, het is duidelijk een slecht ontworpen systeem. GAS kwam uit de ideeënbokaal van de spa zeker? Maar alle partijen, buiten Groen, doen er toch lustig aan mee.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#30 , 04 mar 2016 15:00

GAS is een draak en een aanfluiting van het principe van scheiding der machten en van de rechtszekerheid, ondanks dat schaamlapje van een mogelijkheid tot jurisdictioneel beroep. Ik heb nog geld gedoneerd aan de Liga voor Mensenrechten voor hun -helaas mislukt- initiatief bij het Grondwettelijk Hof ertegen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”