Rijbewijs zoek geraakt bij de griffier.

Masty
Topic Starter
Berichten: 88

Rijbewijs zoek geraakt bij de griffier.

#1 , 25 feb 2016 13:18

Ik had een rijverbod opgelegd gekregen van 15 dagen wat eergisteren eindigde.
Gisteren ging ik naar de griffier om mijn rijbewijs op te halen, blijkbaar is het daar nooit toegekomen.
Ik had dit aangetekend opgestuurd aangezien ik op een 60 tal kilometer van de rechtbank woon en niet meteen een makkelijke manier vond om dit zelf te gaan bezorgen.
In hun bestanden konden ze niet terugvinden dat mijn rijbewijs daar was, wel dat er al 2 klachten tegen me neergelegd waren wegens het niet inleveren van mijn rijbewijs.
Meteen als ik terug thuis was heb ik hun het bewijs van de aangetekende zending doorgestuurd.
Bij de post hebben ze me een uittreksel gegeven met alle locatie's waar mijn zending geweest is en daaruit blijkt dat mijn rijbewijs aangekomen zou moeten zijn bij de rechtbank.
Met dit uittreksel, bewijs van aangetekende zending en vonnis ben ik dan naar de politie getrokken.
Daar bekeken ze de papieren, belden met de griffier die weet te melden dat ze mijn bewijs van de aangetekende zending ontvangen hadden, de twee klachten ingetrokken hadden en dat ze op zoek waren naar mijn rijbewijs.
De politieagent maakt een verklaring op dat ik mijn rijbewijs wel degelijk heb opgestuurd en dat het kwijtgespeeld is op de rechtbank etc.
Ik vraag aan de politieagent of ik mag rijden aangezien ik geen rijbewijs op zak heb noch een document van verlies.
Hij vertelde me dat ik met de copie van die verklaring mag rijden en een tiental dagen moet wachten op nieuws van de griffier alvorens een document van verlies aan te vragen.
Hij wist me ook te vertellen als ik tegengehouden zou worden en er moest één of andere onenigheid ontstaan dat ik aan de betreffende patrouille moet vragen hem te contacteren.
Ik vraag me af of dit wel allemaal zo legaal is, vooral bij sprake van een ongeluk aangezien ik rondrijd zonder rijbewijs, zonder bewijs van verlies maar met een simpele verklaring.
Mij lijkt dit op een mondelinge overeenkomst waarvan geen enkel bewijs is en waardoor ik eventueel serieus in de problemen kan komen bij een ongeluk.
Heeft iemand hier daar wat kennis van want ik vertrouw dat boeltje helemaal niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
DavidP585
Berichten: 110

#2 , 25 feb 2016 14:01

ten eerste u heeft wel degelijk een rijbewijs, u bent alleen niet in het bezit ervan.

De juiste terminologie ben ik even vergeten maar er is een verschil tussen rijden zonder rijbewijs (er is geen rijbewijs uitgereikt, ...) en rijden zonder je rijbewijs bij je te hebben (er is één uitgereikt maar je hebt het niet bij).

Het eerste is een héél ernstige verkeersinbreuk dat terecht zwaar gestraft wordt, tenslotte is er waarschijnlijk ook een reden waarom er geen rijbewijs uitgereikt is (onervarenheid, slechte chauffeur, ...) en breng je andere weggebruikers in gevaar. Dat speelt allemaal niet als je wel een rijbewijs hebt maar het niet bij je hebt op het ogenblik van controle.

Politiemensen gaan zich daar (meestal) niet moe aan maken, die schrijven je naam in hun notitieboekje en controleren dat later met de computer. Als in hun computer staat dat je een rijbewijs hebt dan gaat die daar geen PV van opmaken.

Bovendien, iedereen weet dat je voor zoiets geen straf gaat krijgen dus waarom daar tijd en energie insteken.

Maar besef wel dat het in een strikte interpretatie van de verkeerswet eigenlijk niet mag. Dus als je een politieagent tegenkomt die "moeilijk" doet, dan kan je je maar beter inhouden.

jef007
Berichten: 1681

#3 , 25 feb 2016 15:27

dus u heeft al 2 klachten tegen u wegens het niet inleveren van uw rijbewijs??
nu stuurt u ( zogezegd) uw rijbewijs aangetekend op?
maar het is niet aangekomen?

klopt deze redenering?

Reclame

Masty
Topic Starter
Berichten: 88

#4 , 25 feb 2016 15:46

Ik heb mijn rijbewijs op 01/02 aangetekend opgestuurd, wat nooit tot bij de griffier geraakt is, mijn rijverbod startte op 08/02.
Tijdens die 15 dagen (08/02 - 23/02) zijn er inderdaad 2 klachten tegen mij ingediend wegens het niet inleveren van mijn rijbewijs, wat mij pas gisteren door de griffier bekend gemaakt is, in die periode niets van de wijkagent, parket of dergelijke gehoord.
Die 2 klachten zijn door de griffier, na ontvangst van mijn verzendbewijs, ingetrokken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 27 feb 2016 16:59

Meteen als ik terug thuis was heb ik hun het bewijs van de aangetekende zending doorgestuurd.
NOOIT originelen opsturen of afgeven !
(Behalve dan dat rijbewijs ...)

De politieagent maakt een verklaring op dat ik mijn rijbewijs wel degelijk heb opgestuurd en dat het kwijtgespeeld is op de rechtbank etc.
Heeft u een attest van verlies, daarmee kan u naar de gemeente voor een nieuw rijbewijs (tegen betaling, jawel, en mits een paar pasfoto's.

Ik vraag aan de politieagent of ik mag rijden aangezien ik geen rijbewijs op zak heb noch een document van verlies.Hij vertelde me dat ik met de copie van die verklaring mag rijden
Je mag NIET rondrijden met een attest van verlies :!:.

en een tiental dagen moet wachten op nieuws van de griffier alvorens een document van verlies aan te vragen.
Uw rijbewijs is kwijt, wààr het kwijt is, doet niet ter zake, dus onmiddellijk attest van verlies laten afleveren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 feb 2016 17:01

De juiste terminologie ben ik even vergeten maar er is een verschil tussen rijden zonder rijbewijs (er is geen rijbewijs uitgereikt, ...) en rijden zonder je rijbewijs bij je te hebben (er is één uitgereikt maar je hebt het niet bij). .
Er is een verschil, maar beide kunnen je voor de politierechter doen belanden, en met een strafblad opzadelen.

DavidP585
Berichten: 110

#7 , 27 feb 2016 19:18

Kunnen Ja, maar de praktijk is anders. Ik heb bog nooit gehoord van iemand die voor de politierechter diende te verschijnen alleen maar omdat hij zijnrijbewijs thuis had laten liggen.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 29 feb 2016 09:34

@Inazuma: tijdje geleden is mijn portefeuille gestolen geweest.
Daarin zat er onder andere een rijbewijs.
Direct na het ontdekken hiervan, en nadat ik gemerkt had dat ze niet puur geld uitgehaald hadden en daarna weggegooid, aangifte gaan doen bij politie.
Deze hebben een attest van verlies uitgereikt, en hierop stond er letterlijk vermeld dat ik 2 weken hiermee mocht rijden zonder problemen (met als bedoeling dat ik in die periode dan opnieuw een rijbewijs zou gaan vragen op de gemeente).
Moest wel op Belgisch grondgebied blijven ermee.

Sowieso ging het in mijn geval lastig geweest zijn zonder, daar ik eventjes aan de andere kant van België zat toen de diefstal plaats vond, en ik moest toch kunnen thuis geraken...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 01 mar 2016 00:02

Deze hebben een attest van verlies uitgereikt, en hierop stond er letterlijk vermeld dat ik 2 weken hiermee mocht rijden zonder problemen (met als bedoeling dat ik in die periode dan opnieuw een rijbewijs zou gaan vragen op de gemeente).
Kan best, maar het mag NIET.

Ik nodig je uit om de wettekst te posten die stelt dat je mag rijden zonder rijbewijs bij te hebben, mits dat papierke.
Succes :P

giserke
Berichten: 2434

#10 , 01 mar 2016 02:06

Inderdaad het mag niet. Je moet met het attest van verlies naar de gemeente gaan, om een nieuw rijbewijs.
Daar krijg je onmiddelijk een attest van je rijbewijs wat dan en voorlopig rijbewijs is. In afwachting tot je officieel rijbewijs toekomt.
Het is soms onvoorstelbaar wat die agenten durven op papier zetten.

AdvoBleyaert
Berichten: 85
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brugge
Contacteer: Website

#11 , 01 mar 2016 08:33

Kunnen Ja, maar de praktijk is anders. Ik heb bog nooit gehoord van iemand die voor de politierechter diende te verschijnen alleen maar omdat hij zijnrijbewijs thuis had laten liggen.
Ik wel. En meer dan je denkt.
_________________
Advocaat Bart Bleyaert
http://www.bartbleyaert.be

__________________
Voorwaarden kosteloze tweedelijnsbijstand (pro deo)

Blaatpraat
Berichten: 3793

#12 , 01 mar 2016 09:00

Inderdaad het mag niet. Je moet met het attest van verlies naar de gemeente gaan, om een nieuw rijbewijs.
Daar krijg je onmiddelijk een attest van je rijbewijs wat dan en voorlopig rijbewijs is. In afwachting tot je officieel rijbewijs toekomt.
Het is soms onvoorstelbaar wat die agenten durven op papier zetten.
Dit heb ik nooit gekregen nochtans...

giserke
Berichten: 2434

#13 , 01 mar 2016 09:38

Heb je er effectief naar gevraagd?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#14 , 01 mar 2016 09:58

Heb je er effectief naar gevraagd?
Jap, en zelfs toen wisten ze me te zeggen dat het document van de politie volstond voor die ene week dat ik zou moeten wachten op een nieuwe kaart.

giserke
Berichten: 2434

#15 , 01 mar 2016 10:44

Document moet normaal afgegeven worden aan de dienst rijbewijzen als je een nieuw rijbewijs wil aanvragen.
Je kunt het dus feitelijk niet meer hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”