snelheid

testelt
Topic Starter
Berichten: 64

snelheid

#1 , 24 feb 2016 18:55

In mijn proces verbaal staat niet vermeld in welke richting er gereden werd ,is dit niet verplicht ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 24 feb 2016 19:04

In mijn proces verbaal staat niet vermeld in welke richting er gereden werd ,is dit niet verplicht ?
Neen.

Kan zijn dat het er ook niet toe doet.
En de foto bewijst desnoods in welke richting u reed.

Jan Rombouts
Berichten: 10

#3 , 24 feb 2016 21:20

Als het een mobiele radar betrof zie ik niet goed in hoe een foto zou bewijzen in welke richting men reed. Die richting heeft trouwens wel belang want het kan zijn dat je in de ene richting maar maximaal 50 km/u mag rijden en in de andere 70 km/u (is naar het schijnt niet abnormaal bij het naderen respectievelijk verlaten van agglomeraties) en als dat dan gebeurt binnen een bebouwde kom kan dat het onderscheid maken tussen een dagvaarding voor de politierechtbank (met meestal zware boete + kosten en intrekking rijbewijs voor minimum 8 dagen) of een minnelijke schikking.

Reclame

polk
Berichten: 437

#4 , 24 feb 2016 22:54

Op 99% van het Belgische wegennet is de maximum toegelaten snelheid in beide richtingen dezelfde en maakt het dus niet uit of het PV de richting vermeldt, zolang de locatie maar gegeven wordt.

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 26 feb 2016 14:36

Zeer specifieke situatie (maar helaas dateren de google maps beelden van tijdens wegwerkzaamheden):

Vichtsesteenweg in Deerlijk - tussen kruispunt met De Taeyelaan (A) en kruispunt met N36 (B):
- komende vanuit Deerlijk Centrum (A -> B) staat net voorbij 't kruispunt met de De Taeyelaan een C43: max. 50km/u
- komende van N36 (dus B -> A): geen C43 of andere aanduiding, buiten bebouwde kom dus max. snelheid 90km/u

1. Als je hier geflitst wordt, speelt de richting uiteraard WEL een grote rol.

2. Als je van de N36 komt (B richting A), en maakt rechtsomkeer net VOOR kruispunt A (en dus voor de C43), kan je wat verderop gemakkelijk meer dan 50km/u rijden, en dus strafbaar zijn (en/of geflitst worden) terwijl je nooit een C43 gepasseert bent.
Ben je dan eigenlijk wel strafbaar ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 27 feb 2016 17:44

Als het een mobiele radar betrof zie ik niet goed in hoe een foto zou bewijzen in welke richting men reed.
Omdat je dat op de foto gewoon kan zien misschien ...

Jan Rombouts
Berichten: 10

#7 , 28 feb 2016 09:03

Inderdaad "misschien", maw de ene keer niet en de andere keer wel: leve de rechtszekerheid!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”